ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arbetare boende i huset  (läst 876 gånger)

2005-06-03, 15:26
läst 876 gånger

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Jag har en hushållerska som bodde länge hos sin husbonde. Troligen inflyttad strax efter hustruns död och dog efter husbondens död. Bodde trol hela tiden på samma adress/ rum.
Jag har för tillfället låtit henne stå med i stamtavlan för några har givit mej felaktig information och i den bemärkelsen har jag låtit både hustru  & hushållerska stå under varandra under mannen, Man har sagt att hustrun bara var hushållerska och vice versa.
Nu vill vissa i just den spec. släkten att jag ska ta bort hushållerskan ur stamtavlan (fast hon bara står med som parentes) eftersom hon inte tillhör släkten----jag tror att jag kommer få kommentaren senare om jag gör detta att hustrun bara är hushållerska--kruxet ligger i att de har snarlika för- och efternamn men helt olika födelsedatum & plats.
Vad har ni för kommentarer hur jag ska förhålla mej till detta?
(Det är ju ändå MIN forskning och inte släktens även om jag använder dem till att rätta felaktigheter.)
Tacksam för anm. & svar!!
mvh
elisabet

2005-06-03, 16:50
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om det finns anledning att förmoda att mannen hade en äktenskaplig relation till hushållerskan - vilket var allt annat än ovanligt förr i tiden - så bör hon figurera som sammanboende eller liknande i din utredning. Vad släktingar sedan tycker kan inte vara särskilt relevant - det är ju trots allt din egen utredning. Sedan behöver du ju inte vifta alltför mycket med just den delen framför släktingarna.
Sedan hör det till saken, att ett äktenskap är ett äktenskap, även om den bara existerar på papperet. Så hustrun som bara var hushållerska, ska naturligtvis figurera som hustru. Självklart ska du notera allt som sagts om äktenskapet, men även där kan du ju pröva med att vara fin i kanten och inte manifestera det alltför mycket, eftersom det kan vara känsligt.

2005-06-03, 16:52
Svar #2

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej Elisabet!
Jag har ett liknande boendeförhållande hos en i min släkt som var hushållerska och också bodde kvar i sina rum.  
I mitt dataprogram har jag inte registrerat husbonden och hans familj. Däremot har jag skrivit om familjen och hennes boende mm under anteckningar vid hennes person.
På samma sätt har en släktforskare på husbondens sida gjort anteckningar om hushållerskan.
Det finns ju inget släktförhållande här men däremot är anteckningarna intressanta ur andra perspektiv.
Hälsningar
Laila

2005-06-03, 18:21
Svar #3

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tack Jojje & Laila för era svar.
Vad jag vet så var det inga äktenskapliga förbindelse utan en ren & skär arbetsförhållande.
Skylta med henne i stamtavlan framför släkten?
Ska jag ta bort henne när de begär att få köpa stamtavlan av mej eller bara låta henne finnas kvar inom parentesen?
Jag har på personakterna i tidigare arbete inte alltid uppgett hur många pigor/drängar man hade om det inte finns något lite intressant---t.ex kommer att bli blivande hustru.
Men i detta fall heter de ju Anna/Hanna Nilsson & de är ju inte lätt att veta vem man pratar om, om inte yrket står framför.
Och diskutera med släkt som vet bättre är inte lätt om det inte finns på papperet.
Ja, nu gav jag lite mer info--har ni mera ideer hur man ska förhålla sig?
mvh
elisabet

2005-06-04, 00:24
Svar #4

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Vet inte om jag förstår riktigt vad du menar men jag skulle inte ha med hushållerskan i en stamtavla.
 
Det förvirrar nog mer att ha hushållerskan med, även om hon står inom parentes, särskilt som de hade liknande namn.
 
I anteckningar/husbondens personakt har hon sin givna plats och om jag skulle göra en liten berättelse om familjen/husbonden/gården utifrån de fakta jag har så kommer hon givetvis med där också.
 
Kanske är det så att du gör en helt annan typ av  berättande stamtavla än den lite strikta stamtavla jag tänker på med namn, född, död, gift med, yrke och ortsangivelser, deras barn osv?
 
Om problemet är att släkten blandar ihop hustru och hushållerska så är det nog enklast om bara hustrun finns med (född o död) i stamtavlan.
 
Hur du än gör så lär du nog få förklara vem som är vem! Hälsn Laila

2005-06-04, 20:07
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Just eftersom hustru och hushållerska har liknande namn är det väl viktigt att ha med hushållerskan och påpeka mycket tydligt att hon är just inget annat än hushållerska och inte släkt och inte fru - annars är det ju lätt för någon annan att göra ett misstag och så är karusellen igång.
Men jag skulle nog inte redovisa henne på samma sätt som hustrun utan mer i en löpande text, kanske i samband med källor eller liknande.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna