ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 9 barn - alla fader okänd  (läst 1463 gånger)

2013-11-03, 22:10
läst 1463 gånger

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil
Har en fråga gällande min ff. fm. Amalia Adolfina Björling f. 1853 i St Olai Norrköping. Har följt henne från födelse till död, och funnit att hon under perioden 1873-92 födde hela 9 barn, däribland min anfader Sixten Georg f. 1883-04-06, och att alla är oäkta. Ingenstans i husförhörslängder eller födelseböcker står att finna några särskilda anteckningar om hennes frejd, endast anteckning om absolution i födelseböckerna.  
 
Men det får mig ändå att undra om denna kvinna på något sätt var lössläppt, eller om det fanns en fader någonstans. Är det någon som vet vilka böcker jag ska leta i, det måste ju finnas domprotokoll eller sockenprotokoll som kanske avhandlar just detta. Faderskapsmål? Tacksam för svar, då denna fråga gäckar mig, och har gjort i många år.  
 
// MVH Ann

2013-11-04, 11:27
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Ann
De här personerna finns med i min databas.
De två äldsta barnen, Johannes Filippus 1874-1947 och Karl Oskar 1875-1948 bar efternamnet Lindblad efter sin far Johan Oskar född 1854.
På övriga sju barn har jag antecknat att de troligen har olika fäder utan att vara helt säker.
När Amalia Adolfina blir intagen på kvinnoarbetshuset Ruddammen 1884-85 med sina då födda barn flyttar bröderna Lindblad till faderns familj.
Det är möjligt att Amalia Adolfina var lösaktig.
Norrköping hade en omfattande hel- och deltidsprostitution vid denna tid.
Att jag registrerat detta beror på att en son till Karl Oskar Lindblad var gift med min kusin.
Med vänlig hälsning  
Åke
 
(Meddelandet ändrat av akeb 2013-11-04 11:41)

2013-11-08, 14:02
Svar #2

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil
Hej Åke
 
Jaa, det verkar stämma, tack så mycket för informationen. Jag har kollat upp denna Johan Oscar, livgardist i Stockholms livgarde, sedemera fabriksarbetare i Norrköping :-) Och han och hans familj förekommer i området kring Amalia Adolfina Björling på flera ställen i h.f.l. för dessa år. Har också upptäckt att familjen Lindblad förekommer fler gånger i födelseböckerna för mina oäkta barn, denna gång som dopvittnen! Det är till och med så att barnafadren till de första två, är dopvittne till MIN anfader Sixten Georg, född 1883. Märkliga förhållanden....Detta är 1 år innan Johan Oscar gifter sig med Christina Andersdotter f. 1855 i Skönberga (E).
 
Så mysteriet med de första 2 verkar ju löst, det står till och med att de är barn till honom i hans förra äktenskap när de flyttar till honom. Huruvida han var lagligt gift med Amalia Adolfina, vet jag ej, har inte hittat den i lämplig vigselbok för de åren.  
 
Återstår då resten av oäktingarna...frågan är var jag ska börja leta, vilket var min ursprungsfråga. Domsaga, domkapitel, rådhusrätt? Nackdelen är att det inte var olagligt efter 1864 att föda oäkta barn, men det kan kanske ändå finnas inlagor om att vilja ha barnaunderhåll från fadern till barnen. Ska jag vända mig till Landsarkivet?
 
Hälsningar Ann

2013-11-09, 14:04
Svar #3

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Ann
 
Din grundfråga har jag inget tips om.
Som du konstaterar var det inte olagligt att föda utomäktenskapliga barn.
Anonymiteten tycks ha fungerat bra, de gånger jag sökt efter okända barnafäder har jag gått bet.
Intressant med de kopplingar till familjen Lindblad som du funnit.
 
Såvitt jag kan se så var aldrig Lindblad och Amalia Adolfina gifta.
Förhållandet mellan Karl Oskar Lindblad och hans mor verkar bra.
Som 21-åring flyttar han hem till modern 1896, strax efter halvbrodern Augusts död.
Hedvig AIIa:3, sid. 1272.
1897 flyttar alla till Olai.
Nygifta bröderna Lindblad, Olai AI:102, sid. 425 och mor och övriga barn sid. 427.
 
Släktnamn Björling.
Det 13 år gamla problemet med Per Johan Björling f. 1826-03-15 i Strå.  
Är detta löst?
Jag tror jag har hittat hans bakgrund.
Lägger det under släktnamn om det fortfarande är aktuellt.
 
Hälsningar Åke

2013-11-09, 17:21
Svar #4

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil
Hej Åke
 
Jaa, det är en intressant koppling mellan släkterna. Och jaa, jag tror att Björlingsfrågan är löst. Släkten hette från början Börling och var som jag misstänkte ett soldatnamn. Från Vadstenahållet. Det utvecklades sedan till Björling. Men du får gärna lägga in under släktnamn (om du inte redan gjort det) :-) ifall det är några trådar jag missat.
 
MVH
Ann

2013-11-09, 19:00
Svar #5

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Då har du nog redan det jag har hittat.
Stannar här för tillfället och återkommer om  något dyker upp.
 
Tack och hej Åke

2013-11-12, 14:59
Svar #6

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil
Hej Åke
 
Jag skulle gärna se vad du har hittat, om det är ok?, för att kunna jämföra mina resultat. Två par ögon är alltid bättre än ett par :-)
 
MVH
Ann

2013-11-13, 15:15
Svar #7

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Nu har jag lagt in det jag funnit om Per Johan Björling och hans anor under Släktnamn: Björling.
Som jag skrev tidigare, det mesta har du nog tidigare.
 
Hälsningar Åke

2013-11-13, 16:54
Svar #8

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna