ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söka i Stockholm (1700-tal)  (läst 845 gånger)

2003-03-23, 02:08
läst 845 gånger

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se
Hej! Jag har hittat en kvinna vid namn Sophia Grefberg, även kallad Greberg. Hon är född i Stockholm 1789 och kom till Willberga församling utanför Enköping i början på 1800-talet. Där blev hon lägrad av en bondson. Den oäkta sonen blev med tiden sockenskräddare Jan Wallqvist i Willberga. Nu är det inte lägrandet det gäller utan hennes namn, Grefberg/Greberg! Känner någon igen detta? Har inte en aning om var i Stockholm jag kan hitta hennes föräldrar... Finns det något namnregister för att kunna gå vidare till rätt församling eller måste jag kolla alla? Hon finns ej i inflyttnngslängd...finns det en utflyttningslängd för Stockholm?
Niklas

2003-04-07, 22:22
Svar #1

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej Niklas! Nu är jag ingen expert på detta, men jag har varit på Stockholms stadsarkiv och bläddrat i namnregister dels för mantalslängderna och dels för resp församlings födda, vigda och döda. Visst, det är lite pyssel att leta i en församling i taget och jag tror inte att ALLA församlingar har register heller (och registren omfattar lite olika tidsperioder), men det går ändå hyfsat fort att kolla igenom det som finns när det är ett specifikt namn man söker.  
 
Mantalslängdernas register har jag för mig är uppdelade på stadsdel i stället för församling. En del av dessa register är inte sorterade helt i bokstavsordning utan bara på begynnelsebokstav. Så där får man plöja igenom hela bokstaven G i ditt fall. Men det är inte heller ohanterligt mycket. (I alla fall enklare än att gå igenom alla församlingars födelseböcker, vilket jag också gjort i ett fall.)
 
Nu var det några år sedan jag var där, så det kan ha tillkommit nyheter som inte jag vet om. Ni som vet mer får rätta mig i så fall. Mvh Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna