ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hitta i husförhörslängd  (läst 437 gånger)

2006-09-28, 17:56
läst 437 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Har hittat en för mig mycket intressant familj som kan vara den jag letat efter på olika sätt i 3 år.
Under födda GID 2700.19.47300 nr. 25 finns Timmerman Erik Lindströms och hustru Anna Catharina Lundins son Johan Erik, mitt problem är att jag inte kan se var (mer än under Maria). Någon som kan läsa sig till var? Eller hur kan jag gå vidare utan att leta igenom hela Hfl för 1798 i Maria?
mvh/Christina

2006-09-28, 18:53
Svar #1

Christina Helmby (Sladden)

Hej Christina!
hfl för Maria ger inte något mer än att Timmerman Lindström bor i Kv. Kanin mindre 1798 (GID 2700.85.96100).  
1799 hittar jag honom inte.
Inte mycket hjälp, men kanske någonstans att leta utflyttning från.
Mvh
Christina H

2006-09-28, 19:28
Svar #2

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Tack Christina,
Försöker leta vidare då.
mvh/Christina

2006-09-30, 20:44
Svar #3

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej Christina,
Tack för ditt svar om Kv. Kanin mindre, hittar familjen och också 1800 enkan Lindström, troligt då att Eric Lindström dött mellan 1798 då sonen Johan Erik föds och 1800. Det är sonen jag i första hand är intresserad av och som jag sökt. I Hfl finns inte sonan angiven, kan det vara så att han lämnats på något barnhus? Men det kan ju vara så att man inte skrev in barnen alla gånger. Har letat men inte funnit honom där i barnhussök. Har letat i utflyttade 1812 då den uppgift jag har är att han Johan Erik  kom gående till Trosa 14 år gammal.
Har nu letat igenom alla födda i Stockholm 1798 och den enda familj som passar är ovan familj dock  inte födelsedata för Johan Eric som jag har som 15.8 och inte 15.2 men det kan ju vara skrivfel.
Hur kan jag gå vidare före att ev. bekräfta att det är rätt Johan Eric jag hittat. Finns inte någon annan i Stockholm år 1798.
mvh/Christina

2006-10-01, 20:07
Svar #4

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Återkommer i ärendet.
Min uppgift är att sonen jag söker heter Jan (Johan) Erik Lindström källa ULA. Familjen jag hittat är den enda med efternamn Lindström som får en son Johan Erik  Finns 1 Johan Eric född i Barnhusförs. Maria Jan. 1798 moder okänd, utgick e.m. frisk med barnet.  Ytterligare ett barn där efternamnet inte stämmer.
I Hfl Lindström i Kv. Kanin mindre finns inget barn nämnt inte heller i Hfl 1800 då enkan Lindströms nämns. Har letat i utflyttningslängden 1812 och 1813 för att leta efter utflyttning för Johan Erik men hittar honom inte där. Han blev möjligen placerade i något barnhem där jag inte hittar honom. Han omnämns som barnhusbarn inflyttad till Trosa.
Hur kan jag gå vidare för att ev. få bekräftat att Timmerman Lindström var far till Johan Erik, och även därefter leta mer information om familjen bakåt i tiden? Någon som kan hjälpa till?
mvh/Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna