ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunnen i Stockholm  (läst 781 gånger)

2007-07-05, 17:00
läst 781 gånger

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
Jag har en släkting som jag försöker spåra:
F.d. gardisten vid Svea Livgarde Erik Frisk f. 1815-12-07 i Gladsax. Jag är på jakt efter info om var och när han dog.
Hustrun och barnen bodde i Gladsax i Skåne och där kan man läsa 1868 att Erik sägs vara död i Stockholm, men ingen vidare upplysning!
Följande mantalsuppgifter finns på honom:
1855 Frisk Erik fd Gardist Ladugårdsland nedre 1833
1858 Frisk Erik fd Gardist Maria norra 2072
 
Jag testade att maila arkivet och be om kopior av dessa akter, men det går tydligen inte, utan man måste istället beställa en sökning, som bara den kostar 400 kr.  
 
Därför tänkte jag göra ett nytt försök att hitta honom via kyrkböckerna. Maria norra innebär väl Maria Magdalena församling? Frågan är bara vilka kvarter som ligger i denna del av församlingen?
Annars är det som att leta efter en nål i en höstack.
Jag har kollat SCB:s dödlistor i Hedvig Eleonora och Maria Magdalena för de aktuella åren.
(Såvida han inte faktiskt var i livet när familjen i Skåne trodde han var död, d.v.s. efter 1868!)

2007-07-06, 08:38
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Patrik!
 
På Stockholms Stadsarkivs hemsida finns sökbara kyrkoböcker/ministerialböcker. Eftersom Erik Frisk Var fd. Gardist och enligt mantalslängden för 1855 boendes i Ladugårdsland nedre så kikade jag i hfl för Svea Livgarde. Finner honom där enligt följande:
 
Dragon Erik Frisk, född 1815-12-07 i Gladsax. Återfinns i hfl (1828-1857) på sidorna 49, 8 och 43.
 
Har du tur finner du en eventuell flytt till Maria Magdalena fs och en hänvisning i inflyttningslängden var han återfinns i Maria.
 
Helene

2007-08-27, 19:58
Svar #2

Iréne Grundberg

Hej, också jag undrar över personer som försvinner under perioden i mitten av 1800-talet. En flicka, Thegla Regina försvinner 1844 (född 1841) samtidigt som modern flyttar mycket, och en son, född 1853 försvinner efter några år.(Sonen var född samma år som målaren Carl Larsson, som bodde i kvarteret bredvid, och som var en av de få överlevande barn efter en koleraepidemi i det huset. Han skrev om detta i sin självbiografi Jag.) Då har modern Regina Charlotta Booberg, f Essen, gift Booberg 1851, förlorat både man och äldsta dotter 1855 och 1856. De dog med ett halvårs mellanrum.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna