ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska """"invandrarpapper"""" online?  (läst 1094 gånger)

2010-07-19, 07:50
läst 1094 gånger

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag letar efter information angående en kvinna som bodde i Sverige (tror ej att hon var svensk medborgare)under tiden 1967-1979,hon avled 1979 i sitt hemland.  
Vem tillhandahåller invandrarpapper från denna tid och om det är möjligt,hur kan man få tillgång till dem online?
 
Med vänlig hälsning,
 
Anne-Lee Wilson
Florida,USA

2010-07-19, 15:27
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Den mesta information som finns om en person från tiden 1967-1979 kräver fortfarande sekretessprövning (70 år), och finns därför inte tillgängligt digitalt och än mindre on-line.
 
Vad som finns digitalt (på CD) är Svensk Befolkning 1970 - och om personen begravdes i Sverige, Begravda i Sverige. För en person som dött i Sverige 1947-2006 finns Sveriges Dödbok.
 
Om den här personen dog i utlandet vid ett tillfälligt besök där, dvs. inte gjort en permanent utflyttning, finns en svensk bouppteckning, som man kan få en kopia av från det aktuella landsarkivet. På första sidan av bouppteckningen anges alla som kan ha intresse i dödsboet, som make, barn, föräldrar, syskon (de två sistnämnda om inga barn finns alternativt de är omnämnda i testamente).
 
För alla andra handlingar måste man alltså göra en anhållan om att få ut informationen, sekretessprövning görs, och om det bedöms att den berörda personen och dennes släkt inte kan lida skada av det, så lämnas informationen ut. Viss ren fakta-information lämnas ut regelmässigt, som t.ex. datum för vigsel, skilsmässa, död, men inte sådant som dödsorsak.
 
Ingela

2010-07-22, 18:43
Svar #2

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Tack så mycket för informationen Ingela!
Jag fick detta svar när jag var i kontakt med landsarkivet i Lund, det kanske hjälper andra också som letar efter uppgifter!
 
Om en utlänning sökt svenskt medborgarskap finns medborgarskapsakter hos riksarkivet t.o.m. juni 1969 och fr.o.m. juli 1969 hos migrationsverket.
Om en person inte sökt eller fått svenskt medborgarskap finns centraldossieer hos riksarkivet t.o.m. 1969 och därefter hos migrationsverket.
 
Jag har nu skickat ett e-mail till riksarkivet och hoppas på ett svar snart!
 
Mvh,
Anne-Lee

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna