ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta immigrant från Norge-Hurdå?  (läst 958 gånger)

2010-12-16, 17:13
läst 958 gånger

Utloggad Bo Conny Blomqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2017-12-04, 16:29
    • Visa profil
Hej o hå
Jag har tillbringat massor av tid med att försöka hitta min farmor som invandrat någon gång mellan 1919 och 1940 till Sverige. Hon finns bara med som moder ... adress, Norge men inte mer förrän hon gifter sig med min farfar 1940.
Så  -finns det någon som man kan tipsa om hur man hittar immigranter från Norge utan att veta vart inflyttningen skedde? Eller när?

2010-12-17, 11:49
Svar #1

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Födelseort och inflyttningsuppgifter finns angivna i församlingsboken.
I vigselboken finns kyrkbokföringsförsamling vid giftermålet angiven.
Din farmor ska finnas i inflyttningslängden och där står varifrån hon inflyttade. Det finns även en serie bilagor till inflyttningslängden, där flyttattest från den församling hon närmast kom flyttande ifrån. Den ska innehålla uppgift om födelseort.
Om Du inte vet när och vart hon flyttade, så börja med vigselboken, som har hänvisning till församlingsboken, där inflyttningsanteckning finns.
Kyrkböckerna bör finnas hos det landsarkiv, som förvarar vigselförsamlingens folkbokföringsmaterial. Folkbokföringsexpeditionen vid detta landsarkiv borde kunna hjälpa till, alternativt måste Du själv besöka landsarkivet.
Eftersom 70 års sekretess gäller, så är det förmodligen så att Du inte fritt får ta del av församlingsboken, om den också omfattar några år efter 1940. Personal bör ändå kunna hjälpa Dig med inflyttningsuppgifterna ur församlingsboken.
Vigselbok och flyttningsbok omfattas normalt inte av sekretess.
 
Finns Din farmor med på CD-skivorna som Sveriges släktforskarförbund gett ut Sveriges dödbok, Sveriges befolkning 1970 Och Sveriges befolkning 1980? Jag vill minnas att födelseorten finns med där.
Christer Kalin

2010-12-17, 12:56
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Sveriges befolkning 1970-1980 har väl inte med uppgifter om födelseland och/eller mer detaljerade födelseorter för utlandsfödda. I övrigt instämmer jag med Christers råd.  
 
Det finns även böcker om invandringens källor, t.ex. kan du låna eller köpa boken Källor till invandringens historia i statliga myndigheters arkiv 1840-1990 av Lars Hallberg (utgiven av Riksarkivet 2001) för att se vad som finns, vart man vänder sig och vilka regler som gäller om forskningen i materialet.  
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna