ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigration  (läst 787 gånger)

2013-10-20, 15:03
läst 787 gånger

Utloggad Göran Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 864
  • Senast inloggad: 2021-07-25, 16:15
    • Visa profil
jag har två personer som emigrerade till N Amerika både namn, födelse och när de reste, hur gör jag för att finna var de blev av och om det fortfarande finns efterlevande kvar.
personerna ifråga är kvinnor så har de gift sej i N Amerika så har de ett annat efternamn.
eftersom jag är synskadad är det lite svårt att veta var jag ska söka.
är mycke tacksam för hjälp så jag kan söka vidare.
 
   vänlig hälsning Göran

2013-10-20, 22:37
Svar #1

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Man brukar väl försöka göra en händelsekedja med uppgifter från socknens utflyttningsregister, emigrationshandlingar, passagerarlistor och immigrationshandlingar. Förutom att fråga här på forumet eller på http://boards.ancestry.com/localities.scan-balt.sweden.general/mb.ashx blir det ju oftast via betaltjänster. Emigrationshandlingar finns ju t.ex. i EMIBAS och EMIHAMN, passagerarlistor på Ancestry osv... Passagerarlistor och immigrationsuppgifter kan man väl få en del utan kostnad här: http://www.ellisisland.org/search/passSearch.asp
 
Någonstans i de här uppgifterna kan det ju stå vart i USA man tänkt sig åka, man kan också ha angett kontaktperson med adress osv. Sedam kan man söka mer lokalt. Invarndrardelstater i USA har ofta någon förening med en webbsida som kan användas för sökning.
 
Ancestry har många saker som inte är så bra, men ett abonnemang där kan vara till stor hjälp. Inte bara för rena faktasökningar utan för att där finns mängder med publika släktträd där de personerna kan finnas med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna