ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Danmark svärfar?  (läst 721 gånger)

2009-06-01, 21:56
läst 721 gånger

Utloggad Gunilla Christensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-10-09, 15:11
    • Visa profil
Söker efter min svärfar född 120912, Johan Rasmus Hansen Christensen. Har sökt på flera danska söksidor, utan resultat. Johan flydde från Danmark under kriget, varför jag inte kan finna honom i registret över utvandrade ur Danmark. Kan någon hjälpa mig med min start, med att forska i Danmark?

2009-06-02, 10:50
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Gunilla!
 
Mitt tips är att du söker honom i Svenska kyrkböcker så långt tillbaka du kan, så lär det stå vid något tillfälle i vilken dansk socken han är född (det kanske t.o.m. står senare). Jag såg på Dödskivan att det bara står DA (Danmark) som födelseort för Johan Rasmus, själv hade jag tur häromdagen när jag sökte en dansk släkting - hennes danska födelsesocken stod som anmärkning på Dödskivan.  
 
Eventuellt skulle Johan Rasmus' födelseort kunna stå i hans personakt, som bör finnas i den församling där han var skriven 1991 (kan det vara Uppsala Helga Trefaldighet? Det var där han avled 1998 i alla fall, och även där han bodde 1970). Eventuellt finns denna akt på Landsarkivet i Uppsala. Du skulle också kunna undersöka vad som står i församlingsboken vid tiden för hans barns födelse (så får du en direkt ingång till hans tidigare vistelse i Sverige). Där lär hans danska födelsesocken stå, och det är nog det jag rekommenderar dig att göra främst.
 
Med vänliga hälsningar,
 
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna