ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur vet man att man hittat rätt person i Amerika?  (läst 1322 gånger)

2013-03-17, 10:40
läst 1322 gånger

Utloggad Anna-Lena Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 21:06
    • Visa profil
Hej. Jag har efter lite tips här på forumet lyckats hitta en (ev två) släktingar som emigrerat till Amerika, tack. Det jag nu undrar är hur man kan vara helt säker på att det är rätt person man hittat? T ex har jag sökt efter Carl Alfred Svensson från Ås i Jkp län och hittat Carl A Swanson från Jkp (står ej Ås)med samma födelsedata, detta borde vara samma person men kan man hitta någonstans att det verkligen är det? Uppgifterna har jag hittat i passansökningar i USA. Jag har även letat efter fler släktingar och hittat en som åkt till Hull England med fru och barn. Slutdestinationen var New York men i passagerarlistorna dit hittar jag bara ett namn som stämmer överens med mannen, inget om fru och barn så då vet jag inte om det är rätt person. Tänkte även fråga om någon vet hur lång tid det tog att åka från England till Amerika i slutet av 1800-talet? Kan det stämma att det bara tog elva dagar 1890? Och en sista fråga: Brukade folk stanna länge i England innan de fick åka vidare till Amerika? Den person jag hittat som jag är ganska säker på att det är rätt person åkte inte vidare förrän fem månader efter ankomst till England. Den släkting jag är osäker på att det är rätt person åkte från Göteborg till Hull den tionde juni och vidare därifrån den 24:e juni. Låter detta rimligt, att de åkte vidare så gott som omedelbart eller var det alltid väntetid i England?

2013-03-17, 20:39
Svar #1

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ska man vara säker måste man ju hitta någon säker överensstämmelse. Många dokument är ju bara till en viss del indexerade på olika webbsidor, kommer man åt en bild av originaldokumentet kan det ge mycket mer.
 
Jag letade t.ex. idag efter information om Axel Artur Andersson som emigrerade till USA. En passagerarlista har t.ex Ancestry uppgifterna Name: Axel A Andersson. Birth: abt 1890, Sweden Det säger ju inte mycket alls, stämmer säkert in på rätt många personer som emigrerade till USA. Men tar man fram bilden på originaldokumentet så hittar man både att han kommer från Gullabo (stämmer) och i kolumnen Nearest relatives hans far och mor, Otto och Amanda Andersson.

2014-02-24, 13:07
Svar #2

Utloggad Doris I Pålsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 16:39
    • Visa profil
Hej !
Är tacksam för att få tips om användbara gratis länkar, för att söka efter anfäder som emigrerat till Kanada och Amerika. Tidsperiod 1880-1910.
Finns det bra register att söka i ?

2014-02-24, 13:28
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Prova mormonernas hemsida www.familysearch.org som är helt gratis och har folkräkningar och mycket annat.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna