ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar jag flytten till Sverige från Tyskland?  (läst 697 gånger)

2013-05-19, 23:50
läst 697 gånger

Utloggad Odd Valleryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:25
    • Visa profil
Hej, hur skall jag gå till väga för att hitta min anas födelseort o föräldrar?
Jag vet massor om min Ana Anna Maria Möller, gift 2 gånger i Hovförsamlingen i Stockholm,1767 samt 1777, död 1809 varvid hon uppges vara 66.5 år gammal. Men i alla funna dokument saknas uppgift om födelseort. Jag har råletat i alla tänkbara källor efter hennes ursprung, utan framgång. Jag anser att hon inte är född i Stockholm. Lek med tanken att nedan är hennes ursprung, hur gör jag då för att kolla o få bevis ? Fanns det immigrant-dokument i början av 1700-talet? Fanns det centrala register?
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NZ83-432
Hur???
Med Ödmjuk Vädjan
Odd

2013-05-20, 13:34
Svar #1

Ulla Bagge

Kanske finns några spår efter henne i passhandlingarna på Stockholms Stadsarkiv
http://www.ssa.stockholm.se/Anvand-arkiven/Aldre-passhandlingar/
 
Allt är inte registrerat än, så förutom att söka får man leta.
Där finns t.ex Helena Möller som 1765 efter 3 veckor i Stockholm ska resa hem till Köpenhamn igen och Cammar Jungfru Ingrid Greta Möller som 1753 beger sig till sina föräldrar i Malmö.
Det här registret är riktigt roligt att bläddra i!

2013-05-20, 19:02
Svar #2

Utloggad Odd Valleryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:25
    • Visa profil
Braaa Ulla, alla råd mottages tacksamt o det här är lysande. Detta måste kollas. Det borde ju vara så att man kanske noterade inflyttade på detta sätt.
Tack
Odd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna