ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Änkans arvsrätt  (läst 865 gånger)

2008-01-06, 11:04
läst 865 gånger

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
I samband med att jag tittat på en ganska omfattande arvstvist gällande fördelingen av ett arv mellan änkan och hennes omyndiga barn (Västbo AI:46, ST1772, Nr 95) har jag en del funderingar kring hur regelverket fungerade.
 
I målet hanteras änkans rätt i följande tre delar:
 
Fördel/Förmån vilken (...som jag tolkar det) utgjorde 1/20 del av egendommen före det att gäld och skuld avdragits.
 
Giforätt vilken utgjorde 1/3 av den gemensamma egendommen men inte innefattade egendom som anskaffats före äkteskapet.
 
Morgongåva en summa som utfästs vid vigseln och som skulle dras av innan den övriga egendommen skiftades.
 
Är det någon som har djupare kunskap om ovanstående? Tacksam för kompletterande förklaringar och tips om litteratur i ämnet.

2008-01-06, 12:18
Svar #1

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Om du inte har 1780 års utgåva av Sveriges rikes lag i faksimil, så är den perfekt. Släktforskarförbundet säljer den. Den ligger under övrigt i förbundets bokhandel här på Rötter.
 
(Meddelandet ändrat av TGH den 06 januari, 2008)

2008-01-06, 12:35
Svar #2

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Tack för tipset Tomas, har betällt den.
/Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna