ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ytterligare information kring ett mord?  (läst 933 gånger)

2007-02-05, 18:39
läst 933 gånger

Utloggad Karin Algö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 12:12
    • Visa profil
Jag har hittat intressanta sidor i en dombok från 1887, ang en barnamörderska. Är det sannolikt att det finns ytterligare information om henne någon mer stans?  T ex skrev tidningarna om sådant på den tiden och vilka datum skall jag i så fall först leta på - när hon ställdes inför rätta eller när domen föll?
 
Borde det inte finnas anteckningar om henne även i någon sorts polisarkiv?
 
Tack på förhand!

2007-02-05, 19:24
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Var hamnade hon? En av mina anor mördade sitt barn och fick dödsstraff som sedan omvandlades till fängelse. I fängelsets handlingar finns beskrivningar av henne. Dessutom kan hon, om du har tur, finnas i Svars register över straffångar. I domboken och rättegångsprotokollen från den domstol hon dömdes i borde en detaljerad skildring av händelserna finnas.

2007-02-05, 19:35
Svar #2

Utloggad Karin Algö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 12:12
    • Visa profil
Hej Chris! Jag vet var hon hamnade (i Malmö Länscellfängelse) och hur det gick för henne de närmaste åren därefter. Däremot vill jag veta mer om vad som hände innan hon kom dit.
 
Hon finns tyvärr ej i SVAR's register men jag har domstsolsprotokollen.

2007-02-05, 19:42
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Karin
 
Det finns en hel del om barnamordet i vår släkt på denna länk, som är min fars, Sven Bingefors, bok om släkten i Skåne: Edvard och Johanna Segerlunds rötter:
 
http://w1.181.telia.com/~u18100317/pages/145.html  
 
kanske finns det tips om källor för dig också. Det finns redogörelser för rättegångsprotokoll, tidningsnotiser mm. Jag vet inte var ditt fall utspelade sig

2007-02-05, 19:47
Svar #4

Utloggad Karin Algö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 12:12
    • Visa profil
Chris,
tack så hemskt mycket, skall genast gå in och kolla!
 
Mordet jag pratar om förövades på Husie Fattighus i oktober 1887.
 
Mvh

2007-02-05, 23:18
Svar #5

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Karin!
 
På min hemsida har jag lagt ut länkar till  intressanta dombokssidor på internet, där finns även länkar till några uppsatser om barnamord (om du vill fördjupa dig i ämnet).
 
Adressen till min sida är www.domboksforskning.se.
 
Länkarna finns under Börja forska
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna