ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ringa in en dom i tiden, era funderingar..  (läst 1168 gånger)

2009-09-23, 23:05
läst 1168 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan
Jag har en ana, Johan Magnus Tiderman född 1796-04-07, som varit yrkesverksam som smed men senare i livet hamnat lite på glid..
Jag har i LIU:s databas Fångrullor hittat en notis från 1848 som säger följande:
Hitförpassad från Kgs Befh:de i Calmar för att afföras till Kgl ÖfwerståthållareEmbetet i Stockholm
Hit är då Linköpings kronohäkte.
Det står också: Tiderman afsänd till Nyköping den 19 April
 
Han är vid den här tiden skriven i Storebro Bruk, Vimmerby landsförsamling, Kalmar län men han för ett omkringstrykande lefverne och har inte varit där på ett antal år. Han har tidigare varit straffad för bland annat stöld så därför är min hypotes att han någonstans i Kalmar blivit dömd för ytterligare ett brott och att han, genom Linköpings kronohäkte, blir förpassad till något fängelse i Nyköping.
 
Någon som har några tankar, idéer, förslag på hur man ska kunna luska fram mer information om vad han har gjort? Jag skulle vilja hitta domstolsprotokollet för detta men då behöver jag ju komma lite närmare pudelns kärna för att lyckas.
 
Kan det finnas inflyttningslängder för fängelserna i Nyköping? Vad fanns det för fängelser där?
Finns det några register över domstolsprotokoll någonstans kanske?
 
jag spånar fritt nu.. Kom gärna med lite synpunkter och förslag!
 
Mvh Mårten

2009-09-23, 23:24
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mårten, han har nog varit på s.k. kansliförhör på Länsstyrelsen i Kalmar, och protokollet bör finnas på Landsarkivet i Vadstena. Lösdrivare och landstrykare haffades på landsvägen, och hade de inte inrikespass och skäl att resa omkring, så hamnade de på dessa förhör.  
 
Av din notis att döma så var det i Stockholm man ville tala med honom. Fångar skickades ungefär som en stafett från länsstyrelse till nästa länsstyrelse på vägen, d.v.s. i detta fallet från Kalmar till Linköping till Nyköping för att så småningom hamna i Stockholm, så på Stockholms Stadsarkiv kan du söka efter honom i Överståthållarämbetets arkiv.

2009-09-23, 23:37
Svar #2

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Du skulle kunna börja kika hos Fångvårdsanstalten i Nyköping.  Se NADen för vad som finns i dess arkiv.
 
Intressanta volymer att kolla upp är väl:
 
DIII a 9 och 10 Liggare rörande fångar Fångrullor
DIII c 1 Liggare rörande fångar Kyrkoböcker
 
Mvh

2009-09-23, 23:43
Svar #3

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Elisabeths förslag är självklart, med hennes rutin, rätt väg att gå. Man lär sig saker hela tiden!!!

2009-09-24, 14:31
Svar #4

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan och tack för svaren!
Elisabeth, skickade folk ända från Kalmar till Stockholm för att prata med dem om lösdriveri??
Han har ju tidigare blivit arresterad för lösdriveri men då fick han bara sitta i Linköpings kronohäkte i ett antal dagar för att sedan förpassas hem till Vimmerby igen..

2009-09-24, 16:03
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har ingen aning om vad de ville honom, han kanske hade värre saker på sitt samvete? Vid den här tiden kunde man också bli placerad i Kronoarbetskåren och få knacka sten i Borghamn, om ingen gav vederbörande ett jobb.  
 
Det bästa är nog att du antingen ser efter i Kalmar länsstyrelses arkiv, eller Överståthållarämbetets.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna