ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förmynderskapsprotokoll  (läst 1747 gånger)

2006-01-27, 18:55
läst 1747 gånger

Birgitta Ohlsson

Går det att få tag i förmynderskapsprotokoll för 1670-talet? Om de finns vart kan man få tag i dem i så fall?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-01-27, 23:12
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
De finns antagligen i den vanliga domboken i häradsrättens arkiv.

2006-01-28, 09:31
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Är detta sådana uppgifter som man kan beställa kopior av eller är ett besök på arkivet i fråga enda möjligheten att få titta på dem?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-01-28, 11:11
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sådana protokoll kan sitta var som helst i volymen, så du måste nog själv leta efter dem. Men domböcker från den tiden är filmade och finns på kort från SVAR.

2006-01-28, 11:54
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Kollade på SVAR och då står det så här: År 1653 förenades Sköllersta med Hardemo, Kumla och Asker. I början av 1680-talet förenades Edsberg, Lekebergslagen, Hardemo, Grimsten, Sundbo, Kumla, Asker och Sköllersta till en gemensam domsaga.  
 
Det jag söker uppgifter om är vem som tog hand om en syskonskara som blev föräldralösa 1677 i Sköllersta. Söker jag direkt under Sköllersta då eller kan det dessa uppgifter finnas under någon annan ort?
 
Mvh Birgitta

2006-01-28, 12:12
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det verkar väl vara Sköllersta häradsrätt, som borde innehålla de uppgifter du söker. Men när jag nyss kollade på SVAR så förefaller det som att det inte finns några domböcker förrän på 1740-talet.  
 
Men det hela verkar litet invecklat, så du kanske bör kontakta Landsarkivet i Uppsala, där originalböckerna finns, och fråga om det verkligen inte finns något från 1670-talet.

2006-01-28, 12:23
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Jag såg också att Sköllersta häradsrätts protokoll inte började förrän in på 1700-talet så jag hoppades ju att det kunde finnas under någon annan ort. Jag skall kontakta Landsarkivet så får jag se om det finns några uppgifter från denna tid. Om det inte finns har du några bra tips på om det går att komma vidare? Min ana i syskonskaran hamnade så småningom i Törnsfalls socken där hon dog på Överby gård 1735.
 
Tackar så mycket för hjälpen, det är så svårt att veta vilka vägar man kan gå och vilka källor som finns när det gäller händelser som denna.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-01-29, 09:52
Svar #7

Utloggad Eva Kristoffersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-11-15, 18:34
    • Visa profil
Hej Birgitta och Elisabeth!
 
Från en långt senare tid och en avlägsen plats (Umeå tingslag 1822) hittade jag FörmyndarskapsProtocoll för min morfars mormor, inte i domboken, men väl bland småprotokollen. Det kan alltså vara en god id? att kolla även dessa volymer. Enligt NAD/SVAR finns dessa för Sköllersta härad fr o m 1724.
 
Med vänlig hälsning
 
Eva K

2006-01-29, 12:14
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Hej Eva
 
Tack för tipset. 1724 är för sent för barnen blev föräldralösa 1677 eller menar du att det kan finnas uppgifter från den tiden bland protokollen 1724?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-01-29, 14:36
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om häradsrättens original inte finns bevarat, så försök med de s.k. renovationerna - kopior som sändes till hovrätten.
 
Örebro län hör till Svea hovrätt, vars arkiv förvaras i Riksarkivet.
 
SVAR har mikrokort med alla renoverade domböcker t.o.m. år 1700, därefter finns det som saknas i härads- och rådhusrätterna.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-29, 14:59
Svar #10

Utloggad Eva Kristoffersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-11-15, 18:34
    • Visa profil
Birgitta, nej, det verkar ju inte rimligt med så sena uppgifter. Det bästa är nog att ringa till Uppsala.  
 
Hälsningar Eva K

2006-01-29, 16:01
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jörgens förslag är bra, och bör provas. Jag har själv inte tittat i de renoverade böckerna, men har förstått att en del ärenden kan saknas där, men det är väl värt ett försök.

2006-01-29, 17:39
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Jag får skriva till Riksarkivet också så får vi se vad de säger. Vart hittar man de renoverade domböckerna hos SVAR? Härads- och rådhusrätterna, finns de också hos SVAR? Vart hittar man i så fall dessa? Kan det förresten finns några papper bevarade som kan visa föräldrarnas ursprung eller så? Jag är nämligen helt övertygad om att ingen av dem kom från Närke från början. Många frågor men dessa människor har gäckat mig länge nog nu så nu tänkte jag ta i med hårdhandskarna för att försöka lösa mysteriet med de försvunna barnen
 
Mvh
 
Birgitta

2006-01-29, 20:00
Svar #13

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
I Göta hovrätts arkiv börjar serien Småprotokoll 1701, skulle tro att det är likadant i Svea hovrätt. Före 1701 finns alla mål i domböckerna.
Stig-Ove Wisberg

2006-01-30, 12:03
Svar #14

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Birgitta !
 
Mina erfarenheter från domboksforskning är att småprotokoll och förmynderskapsprotokoll torde finnas tillsammans med de andra målen vid tingen under respektive år. Det är först senare som dessa bryts ur till egen serie.  
 
Mitt tips blir att kontrollera tingen från 1677 och framåt ett par år.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-01-30, 17:41
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Tack till samtliga för hjälpen och alla bra tips. Då blir det Riksarkivet jag skall vända mig till för att fråga om dessa tingsmål.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-02-10, 18:40
Svar #16

Birgitta Ohlsson

Hej igen
 
Nu har jag fått svar från Landsarkivet i Uppsala. Detta var svaret jag fick:
”Förmynderskapsprotokollen börjar först på 1720-talet när det gäller  
Sköllersta häradsrätt. I bouppteckningarna brukar det också stå vem  
som är förmyndare för barnen, men bouppteckningar från Sköllersta är  
endast bevarade från 1739. Du har tydligen hittat syskonen på en gård i  
Berg inom Sköllersta församling. Det du kan göra är att försöka följa  
dem framåt i livet i församlingsböckerna”
 
Sköllersta
C:1 1641 - 1652
C:2 1666 - 1693
 
Har jag och dessa har jag gått igenom flera gånger utan att hitta något annat än födelsenotiserna för barnen och dödsnotisen för modern. Kyrkoräkenskaperna och sockenstämmoprotokollen täcker inte de aktuella åren. Går det då att komma vidare eller skall jag ge upp?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-02-11, 03:50
Svar #17

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Birgitta,
 
Rekommenderar att du skaffar minneskriften av Bertil Wald?n Askers och Sköllersta Tingslag (1949). Där finner du nyttig information för din vidare forskning.
 
Kan bl a återge det han skriver på s 29: ...1669-80 var Sköllersta och Kumla förenade till ett tingslag, och 1682 förenades Asker och Sköllersta [...] till en ansenlig domsaga. Och vidare på s 58: ... Den domsaga, vari Askers och Sköllersta härad ingick från slutet av 1600-talet till början av 1800-talet, kallas i allmänhet Västra Närke och Lekebergslagen samt Askers och Sköllersta härad; någon gång [...] Södra Närkes domsaga.
 
Utifrån denna info ska du sedan söka i domböckerna för Örebro län. De börjar redan 1612. För att veta vilka volymer som rör ditt område/härad, måste du först studera den s k Lappkatalogen eller Svea Hovrätts katalog över renoverade domböcker Örebro län 1603-1845. Det är fem (5) mikrokort [S 1711] som visar domsaga, härad/tingslag, år, datum, vol.nr och sida. På 1600-talet, och ett stycke in på 1700-talet, samlades nämligen alla domboksprotokoll för länets samtliga härader i en gemensam bok. Genom uppgifterna från Lappkatalogen kan du sedan i förteckningen över Svea Hovrätts mikrokort för Örebro län (i SVAR:s pärm Domstolsarkiv), med lätthet beställa de domböcker du kan tänkas behöva.  
 
Genom att gå igenom domboksprotokollen året när föräldrarna dog, och åren därefter, kanske du kan finna någon uppgift på syskonens förmyndare. Uppgifter om faddrar när de gifte sig måste också vara särskilt intressanta.
 
Så ge inte upp, Birgitta!
 
Mvh, Leif
 
PS. Erfarenhetsmässigt vet jag att läsbarheten av domstolsprotokoll från framför allt 1600-talet kan skilja markant mellan mikrokort och -film. Därför kan det vara klokt att i vissa fall studera filmversionen. Kan fjärrlånas. Behöver du förteckning med rullfilmssignum, kan jag mejla över den. DS.

2006-02-11, 15:45
Svar #18

Birgitta Ohlsson

Hej Leif
 
Tack för bra tips. Jag vill ju inte ge upp mitt sökande efter denna del av mina anor men när man försökt med det mesta och inga källor finns känns det så tröstlöst så alla tips är varmt välkomna. Jag sökte på mitt lokala bibliotek om Bertil Wald?ns bok finns där men det gör den inte. Hittade den ändå på ett antikvariat på nätet så jag har precis skickat iväg en beställning av den. Det tar väl en vecka eller så men jag ser redan med spänning fram emot att läsa den. ”Lappkatalogen” är det något man kan komma åt via nätet? Jag bor ju så långt ifrån de stora arkiven så att besöka dem går inte. Jag skulle bli jätteglad för en förteckning med rullfilmssignum för jag vet att det finns möjlighet att kolla på dessa på mitt bibliotek.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-02-11, 20:40
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Birgitta,
 
Vet inte om Lappkatalogen är tillgänglig via SVAR:s hemsida. Det verkar inte så. Försökte söka den där, men fann ingen.
 
Annars hittar du den, som sagt, i SVAR:s pärm Domstolsarkiv. Och den pärmen brukar finnas på biblioteken. För forskning i domboksmaterialet är katalogen ett viktigt hjälpmedel. Inte minst för att sidhänvisning anges. Det sparar mycket tid vid sökning, då protokollen från alla länets häradsrätter är sammanfogade. Så inköp av dessa 5 mikrokort är en god investering. Volymnumret är S 01711 (inte S 1711, som jag felaktigt angav).
 
Om du har har möjlighet att kolla på biblioteket vilka rullfilmer som finns för Örebro län, måste det också innebära att de har förteckning med rullfilmssignum för varje arkivbildare (domböcker, bouppteckningar, landskapshandlingar o s v). Den förteckning jag har tillgång till via biblioteket och Stadsarkivet bär titeln: Förteckning över mikrofilmade domböcker, bouppteckningar, landskapshandlingar, rullor m m i Örebro län. Upprättad 1973 för Länsbiblioteket i Örebro [Örebro kommun]. Numera finns dock inte filmerna kvar på biblioteket utan har flyttats till Stadsarkivet (Grenadjärstaden, f d regementsområdet I 3). Men med fjärrlån går det att låna dessa filmer från andra länsbibliotek. (Känner inte till om Stadsarkivet här lånar ut dessa filmer).  
 
Du har, vad jag förstår, en hel del anor i Närke. Därför kan ett besök på plats vara en god id?. Då får du bättre grepp om vilka källor som finns att tillgå från ditt område. Det kan vara svårt att via internet få reda på allt som kan vara av intresse. Och logi är inga problem. För ett stenkast från Stadsarkivet ligger STF:s fina vandrarhem.  
 
Lycka till!
 
Mvh, Leif
 
PS. Jag har fått ett datorhaveri så jag kan f n inte scanna in förteckningen. Påminn mig är du snäll - om du inte har tillgång till rullfilmsförteckningen via ditt bibliotek - så mejlar jag över den. DS.

2006-02-12, 17:40
Svar #20

Birgitta Ohlsson

Hej Leif
 
Ok då vet jag. Jag tänkte åka till biblioteket imorgon kväll och kolla vilka pärmar som finns och vilka möjligheterna är för fjärrlån. Visst vore ett besök väl värt allt besvär men det är ju några mil att åka, 33,5 mil enkel resa så det får jag ta under semestern. Jag skulle mycket gärna vilja besöka Sköllersta kyrka där mina anor ligger begravda inne i kyrkan. Jag återkommer om rullfilmsförteckningen när jag varit på biblioteket det kanske löser sig ändå. Tack för all hjälp så här långt.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna