ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förfalskning av prästbevis  (läst 1005 gånger)

2014-12-27, 13:10
läst 1005 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Min morfars mormors farmors mor Christina Granat står i ett husförhör som dömd för förfalskning av prästbevis - går det att ta reda på något om det? Dvs straff eller vad det var i prästbeviset som hon förfalskade.
 
Hon står som änka när hon bor i Lökenäs, Glömminge församling med dottern Johanna Gustava, och jag håller just nu på att se om jag kan hitta maken Olof Granats dödsnotis i Kalmar stadsförsamling, för det var där dottern föddes 1816-06-21.
Christina Granat hette dessutom Kärstin Svensdotter i dotterns födelsenotis.
 
Det slog mig alldeles nyss att maken kanske inte alls är död (jag har hittills letat i dödsnotiserna mellan 1816-1822 utan att hitta någonting), men att Christina tog dottern och rymde och kallade sig änka, fast då borde hon kanske inte ha tagit namnet Granat...
 
/Susanne Carlsson

2014-12-27, 21:03
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
En person som står som änka/änkling behöver inte ha haft en avliden make.  
 
Frånskilda kallades ofta änkor/änklingar, beroende på att det inte fanns någon plats i det statistikformulär, som prästerna skulle fylla i om upplösta äktenskap, än just dödsfall.

2014-12-27, 23:27
Svar #2

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Kan det finnas i någon dombok eller något liknande om de skilt sig?  
 
Tittade i dödboken ända fram till 1829 utan att hitta Olof.
Jag ska kolla Glömminges dödbok också, även om jag inte tror att det ger något.
Kollade även Smålands husarregemente efter Olof, men det finns ju inte så många rullor med aktuell tid om han nu ska ha varit husar som dotterns födelsenotis anger.

2014-12-28, 09:01
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det bör finnas ett mål i häradsrätten, protokollen finns på landsarkivet i Vadstena

2014-12-29, 21:44
Svar #4

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Tack för svaret, ska göra ett försök.

2015-01-01, 21:15
Svar #5

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Han kan ju ha emigrerat till USA och sedan inte hört av sig. Hon betraktade det som att han var död men ville inte behöva gå igenom den långa processen att få någon dödförklarad. Sedan kan ju Granat varit ett soldatnamn så han kan ha gått tillbaka till sitt ursprungliga efternamn och blir därför svårare att hitta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna