ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fakta om ett mord 1970  (läst 1587 gånger)

2003-09-12, 18:04
läst 1587 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Min flickväns farfar blev mördad 1970.
Om man vill ha fakta om det fallet, vart vänder man sig då?
Vad finns det för lagar om att man få ta del av materialet o.s.v ?

2003-09-13, 08:02
Svar #1

olf Liljhammar

Hej Fredrik!
 
Jag förutsätter att det avkunnats en dom i ärendet. Den är i så fall tillgänglig via resp tingsrätt/hovrätt.
Principen vi har i Sverige, än så länge, är att varje handling som finns på en myndighet är allmän handling och att allmänna handlingar är offentliga utom i de fall de av någon särskild anledning beslutats sekretessbeläggas.
 
Sekretessbelagda uppgifter är bl a sådana som berör den personliga integriteten.
 
Myndighet är varje statlig eller kommunal verksamhet, som inte drivs i bolagsform.
 
Börja vid tingsrätten och sök vidare.
 
 
Mvh
 
Rolf L

2003-09-13, 10:53
Svar #2

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack så mycket!
Jag ska kontakta tingsrätten.

2003-09-18, 19:20
Svar #3

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Nu har jag fått svar från Tingsrätten i Göteborg, och dom hade inte hittat något mål hos dom om mordet.
Vad gör jag nu?
Vilket är nästa steg?
Tacksam för hjälp.

2003-09-19, 15:03
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Fredrik!
 
Har du kontrollerat dagstidningar för tiden när mordet skedde? Där bör det framgå vid vilken tingsrätt målet behandlades.  
Skedde mordet i Göteborg eller var det den mördade som var skriven där? Målet tas upp vid den tingsrätt dit orten där mordet skedde hör, inte den ort där offret var skriven (såvida det inte är samma ort förstås).  
 
Mvh//
Lotta

2003-09-19, 19:17
Svar #5

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej Lotta!
Personen ska ha blivit mördad i Bergsjön, Göteborg.
Är det Göteborgs tingsrätt som skulle haft hand om det fallet?
Finns det något register, där man kan få reda på en persons dödsorsak?
Lotta, det med dagstidningarna, finns det något arkiv man kan leta i, efter gamla tidningar?

2003-09-19, 19:50
Svar #6

Åsa Johansson

Kan din flickvän styrka sin anhörighet borde det vara fritt fram att kolla journalerna på sjukhuset, han borde fått sin dödsorsak bekräftad där.
Gamla lokaltidningar finns på ortens bibliotek, oftast i källaren. Fråga personalen eller ring tidningsredaktionen.

2003-09-19, 22:09
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Om jag inte tar fel kan du titta i gamla ex av GP helt gratis om du besöker deras kontor vid Polhemsplatsen. Det förutsätter väl att du bor i Göteborgsregionen förstås, men ändå..

2003-09-20, 06:39
Svar #8

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack båda 2 !
Ska man titta i journalerna på sjukhuset, samma dag som han dog, eller tar det ett antal dagar innan ärendet hamnar hos dom?
Att det  kommer på papper så att säga.
Jag vet inte vilka procedurer dom har.

2003-09-20, 10:11
Svar #9

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Fredrik!
 
Mikrofilmade tidningar finns på universitetsbilbliotekets filial på Vasagatan i Göteborg, d.v.s. KTB.
Bodde mannen i Bergsjön 1970?

2003-09-20, 19:48
Svar #10

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej Jens
Personen blev ihjälslagen i Bergsjön, Göteborg 1970.
Tack för tipset!

2003-09-21, 11:09
Svar #11

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Sjukhusjournaler är upprättade för varje person, som haft kontakt med sjukhuset. De är upplagda på personens födelsenummer. Varje klinik på ett sjukhus har egna journaler. Det innebär att, om en person haft kontakt med sjukhuset p.g.a. olika sjukdomar, så finns det nog flera journaler upplagda på just den personen. De förvaras ofta i sjukhusets centralarkiv. Gamla journaler, och för avlidna, förvaras vanligtvis i något sekundärarkiv i någon av landstingets lokaler. De är ofta svåråtkomliga. I sämsta fall medpackade i kartonger.
Du kan inte besöka sjukhusets arkiv och be att få se en journal, inte ens Din egen. Du måste skriva och begära att få ta del av journalen. Lämpligen vänder man sig till sjukhusdirektören eller sjukhusets chefsläkare. Vet man vilken klinik det gäller, så skriver man till klinikchefen. Det är lite olika organiserat vid olika sjukhus. Adressen hittar Du i telefokatalogens blå sidor. Du behöver inte veta namnet på mottagaren utan brevet kan ställas till Sjukhusdirektören och sedan sjukhusets namn och adress. Du bör vänta minst en månad på svar. Om Du då ännu inte fått svar, kan Du skriva ett kort brev igen och bifoga en kopia av det första brevet. Alla inkommande brev till administrativ chefspersonal diarieförs, så de kan inte bara komma bort.
 
Jag tror inte att Du skall hoppas alltför mycket på att få uppgifter ur så pass nya journaler. Det är ingen självklarhet att anhöriga skall få läsa journaler.
Vänta Dig inte heller ett alltför snabbt svar om Du skriver. Jag tror att Du kommer att få svaret att Din förfrågan inte är prioriterad, just p.g.a. att det blir tidsödande för personalen att söka journalen.
 
Sök hellre uppgifter i tidningarna, som sagts ovan. Där bör såsmåningom stå, när och var rättegången ägde rum.
Christer Kalin

2003-09-21, 11:13
Svar #12

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Det slog mej just. Man kanske inte hittade någon skyldig mördare att döma. Då blev det ju inte heller någon rättegång. Då är fallet ouppklarat. Vad vet släkten om det?
Christer Kalin

2003-09-21, 11:53
Svar #13

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Förmodligen finns ingen sjukhusjournal på personen i fråga. I alla fall inte som berör just mordet.
 
Jag förutsätter att han var död då han hittades vilket i så fall skulle innebära att han inte togs in på sjukhus alls utan fördes till rättsmedicinska. Där genomfördes säkert en obduktion för att klarlägga dödsorsak mm.
 
Om ingen åtalades för mordet så finns heller inga handlingar hos tingsrätten. Det kan dock vara så att det förelåg ett överklagande av tingsrättens dom och i så fall så har handlingarna överförts till hovrätten. Det kan men andra ord vara ett skäl till varför man inte hittar något på tingsrätten. Hade Du haft ett målnummer hade det varit enklare. De flesta tingsrätter har ett register där det vid målnummer framgår om handlingarna skickats över till hovrätt (eller i sällsynta fall HD)men som sagt, utan nummer så.... Men Du kan ju alltid försöka med hovrätten i alla fall.
 
Det förefaller mig märkligt att polisen säger sig inte veta något. Oavsett om någon åtalats eller inte så måste ju naturligtvis polisen varit inkopplad då det var ett mord. Försök med polisen igen tycker jag, tala med någon arkivansvarig, de kan nog hjälpa Dig.
 
Mvh
Lena A L

2003-09-21, 16:36
Svar #14

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Christer & Lena!
Jag ska följa era tips.
Polisen har jag inte kontaktat än, bara tingsrätten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna