ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dömd för misshandel före 1896. Hur vanligt?  (läst 845 gånger)

2012-06-01, 00:04
läst 845 gånger

Utloggad Göran Alfvén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2013-03-16, 22:19
    • Visa profil
Hej!
Försöker skapa mig en bild av en karaktär hos en man jag utreder. Han sägs ha varit dömd för misshandel två gånger före 1896.
Hur vanligt var det att man a) åtalades och b) dömdes för misshandel? Det var väl ändå rätt vanligt med slagsmål kring marknader/auktioner/danser på den tiden? Alla kan knappast blivit anmälda för det. Ska jag anta att det var grov misshandel om det gick så långt?
Jag ska försöka hitta åtalen, men det kan ta tid i och med att jag bara har just före 1896 att gå på, och mannen föddes 1862 - så det är några år att gå igenom. Dessutom dömdes han av två olika tingsrätter (en häradsrätt och en rådhusrätt) så det blir fler böcker att gå igenom.
 
Mvh,
 
/Göran

2012-06-01, 11:59
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Slagsmål och misshandel var och är två skilda saker. Slagsmål är när parterna är relativt jämbördiga (och därför blir ungefär lika skadade), misshandel är när det huvudsakligen (eller bara) är den ena parten som slår och den andra parten blir klart mycket mer skadad än den part som slår (oftast en (oprovocerad) angripare).
Ett slagsmål kan naturligtvis övergå i misshandel, nämligen om den ena parten fortsätter att slåss medan den andra parten inte längre kan försvara sig.
 
Slagsmål kan resultera i en dom om störande av allmän ordning, förargelseväckande beteende, skadegörelse eller liknande.
Misshandel är däremot misshandel, alternativt grov misshandel.
 
Så om vederbörande är dömd för misshandel så är det inte ett vanligt krogslagsmål utan någon som slår en annan person som inte kan försvara sig. I slutet av 1800-talet var det t.ex. OK att aga barn, tjänare och hustru, men man fick inte misshandla dem.
 
I Hfl:er är i allmänhet domar inskrivna så snart församlingarna informerats; kolla därför när (i vilken Hfl) anteckningen först dyker upp. I alla fall anteckningar närmast i tiden efter en dom brukar dessutom ha datum.
 
Ingela

2012-06-01, 12:53
Svar #2

Utloggad Göran Alfvén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2013-03-16, 22:19
    • Visa profil
Tack för utförligt svar Ingela! I det här fallet hittar jag inga anteckningar i Hfl:er alls, utan det är vid en rättegång där han står åtalad för ett grövre brott som det står att han förut vid samma Häradsrätt dömts för misshandel och vid en närliggande Rådhusrätt dömts för samma sak. Jag tolkar det som att det är två olika tidigare rättsfall. Det ska bli spännande att leta efter dessa domar.  
 
/Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna