ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 augusti, 2011  (läst 2743 gånger)

2008-10-17, 18:49
läst 2743 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tilläggas kan väl också att det bara är de som dömts till böter, som finns i saköreslängderna. Har någon dömts till fängelse eller annat straff än böter, så finns domen bara i den paragraf där den avkunnats, inga speciella listor över dessa dömda.

2008-10-18, 10:53
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Till Legony inlägg 17/10 kl 13:43 och andra stycket har jag följande tolkning:
Deremot afdrages
den giäld waraf ande-
len häftar för           6.30.8
 
Gälden eller skatten för denna gårdsdel är 6.30.8, annars stämmer inte sammanräkningen.
 
Fredrik: fortsätt och kom med bilder av sådant som är svårläst. För oss som varit med en hel del år, är det en utmaning och när du får översättningen skall du noggrant jämföra den med originalet. Först kommer öga och hjärna att registrera och känna igen ord på tre och fyra bokstäver samt bokstavskombinationer. Sedan blir det efterhand lättare.
 
Mvh/Rune

2008-10-18, 11:20
Svar #2

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack så mycket Rune!
Skrev dom så slarvigt, för att det gick så fort?
Alltså, att dom skrev undertiden folket pratade?
Eller varför är domböckernas text så mycket slarvigare skriven än andra handlingar vid den tiden?

2008-10-19, 00:59
Svar #3

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Fredrik !
 
Det bästa är att börja med renoverade domböcker, som är mycket prydligt skrivna, för att lära sig språket, jargongen och strukturen på innehållet.
 
Originalprotokollen kan vara allt från prydliga till helt kaotiska, beroende på om de är renskrifter eller koncepthandlingar. De senare kan ju vara spännande, men förutsätter nog att man är rätt rutinerad läsare av stoffet. En viktig fördel med originalen är att handlingar i målen i många fall finns bevarade ad acta, som det heter. Det finns också tvistemål som slutade i förlikning i sittande rätt, som inte gick till renovering. Om man nu inte bor nära Riksarkivet eller Göta Hovrätts arkiv, beroende på aktuell häradsrätt, så är man hänvisad till mikrokort, som i sig tillför en icke obetydlig svårighet vid läsning - men det varierar.
LOE

2008-10-19, 01:18
Svar #4

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Som någon skrev, har man i allmänhet bara att läsa igenom alla mål för att eventuellt hitta något av intresse, för något diarium eller index finns i allmänhet inte. Saköreslängderna, som ofta saknas f ö, innehåller inte alla mål, speciellt inte tvistemål. Ordningsföljden vid ett ting kunde variera beroende på en rad omständigheter. Vanligt var att börja med kungörelser och liknande, men ibland kom landshövdingen eller motsvarande för sent och då dyker hans punkter upp efter en dag eller två. Tinget kunde omfatta flera tingsområden och då kan man ofta se att man tar ting efter ting. Varje ting företräddes av en tingsdomare/länsman (i åklagarrollen), som kom försedd med en stämningslista (som ofta ligger bland originalhandlingarna). Men det togs praktiska hänyn också. Några vittnen i ett mål kanske hade blivit försenade och då sköts detta mål upp någon dag, eller någon instämd hade uteblivit och man tyckte att man skulle skicka en profoss att helt sonika hämta honom, vilket tog sin tid o s v. Detta är exempel på att rättsprocessen var en värld i sig med ett speciellt liv och en del av äventyret för forskaren är just att lära sig förstå vad som pågick.
 
En viktig struktur infördes så småningom (någon gång på 1700-talet) i det att bl a alla fastighetsärenden sorterades för sig och bands som s k småprotokoll, som också renoverades. I dessa böcker kan man hitta uppbud, köpebrev, arvsskiften, bodelningar, förmyndarförordnanden bl a.
LOE

2008-10-19, 15:32
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Fredrik,
 
Under Övriga ämnen i mappen  hittar du 618 inlägg i ämnet.
 
Kan vara bra att känna till.
 
Mvh
Leif

2008-10-19, 18:18
Svar #6

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Lars-Olov!
 
Jag håller helt med dig om att om man bara är hänvisad till mikrokort så innebär det en icke obetydlig svårighet vid läsning.
 
Det håller dock på att dyka upp alternativ. En hel del häradsrätters domboksarkiv i Värmland, Bohuslän, Västergötland, Halland och Småland är åtminstone digitaliserade fram till ca 1700 och tillgängliga i färg via Arkiv Digital och tjänsten AD OnLine.
 
Dessutom finns Göta Hovrätts exemplar tillgängliga (t o m ca 1700) via Advokatfiskalens arkiv för Göteborgs och Bohus, Hallands, Kronobergs och Skaraborgs län, se vidare Arkiv Digitals arkivförteckning med länkar.
 
Här en exempelbild från Viste häradsrätts renoverade dombok från 1595:
 

 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel Wallgren
}

2008-10-19, 20:21
Svar #7

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Ja, jag har sett att detta påbörjats - fantastiskt ! Jag har dock hållit till i andra trakter och huvudsakligen kunnat sitta med själva böckerna på RA på tio minuters avstånd, vilket ju är en oslagbar lyx. Göta Hovrätts arkiv kräver en resa, men detta lilla, trevliga arkiv är en upplevelse.  
 
Jag använder själv kamera för att sträcka ut lästiden och för dokumentation, så jag vet att det kan bli otroligt bra med ganska enkla medel.  
 
Ett problem, som AD kommer att stöta på, är jättetjocka, hårt bundna böcker - man skulle behöva utveckla något slags krypande scanner.
LOE

2008-10-19, 20:44
Svar #8

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen!
 
De jättetjocka volymerna (över en meter tjocka) har vi redan stött på t ex i Göteborgs landskontors arkiv. Hårt inbundna volymer har vi stött på i samband med att vi har fotograferat kyrkoarkiv där volymerna bundits om i sen tid (1970- och 1980-talen). Som släktforskare irriterar man sig lätt på detta och frågar sig varför den som fotograferat har varit så slarvig och inte fotograferat mitten av volymen ordentligt.  
Svaret är alltså att det inte har varit möjligt tidigare att göra detta utan att förstöra inbindningen av boken och det är inte något som Arkiv Digital har ägnat sig åt.  
Nu var det inte det som var frågan, utan frågan var istället hur man skall digitalisera kombinationen av jättetjocka och hårt bundna volymer. Arkiv Digital har genomfört tester (jag tänker av naturliga skäl inte avslöja hur) där vi har lyckats digitalisera dylika volymer på ett bra sätt med ett mycket gott resultat.  
För Arkiv Digitals del så innebär alltså detta bara en utmaning. Utmaningar och problem driver bara utvecklingen framåt och detta specifika problem är jag övertygad om att vi har en lösning på.
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel

2008-10-20, 01:15
Svar #9

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag har ibland tagit två foton - ett på huvuddelen av sidan och ett in i ryggvecket. Sedan har jag stitchat ihop dessa foton. Det går att genomföra, men det är ju ganska tidsödande. Lycka till med er metod !
LOE

2008-10-20, 16:49
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Gabriel!
 
Det låter bra. För jag har flera gånger stött problemet med hårda inbindningar som medför att texten invid ryggvecket försvinner eller blir svårläst. Har inte gjort som Lars-Olov utan digitaliserat två versioner av samma sida. Den ena är en fotostatkopia (från mikrokort), den andra digitalfoto av renovationen (på RA):
 

 
 
Det här är protokoll från Nya Kopparbergs häradsrätt i Örebro län år 1686. Tyvärr finns inte några konceptdomböcker bevarade före 1765 - förutom några årgångar på 1640-talet - från vare sig Nya Kopparberg eller Lindes bergslags häradsrätt. Så hur gör ni där? Ert framgångskoncept är ju digitala färgbilder.  
 
Utesluter ni de häradsrätter där originaldomböckerna gått förlorade och bara renovationer i s/v finns kvar?
 
Mvh
Leif

2008-10-25, 14:31
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Gabriel,
 
Ska jag tolka tystnaden som att min fråga kan besvaras med ja?
 
/Leif

2008-10-25, 22:37
Svar #12

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Min undlåtenhet att svara på frågor skall nog i första hand tolkas som att jag inte haft tid att besvara frågan.  
 
Kom precis hem från en mycket intensiv helg i Oslo i arrangemang av DIS Norge! Se DIS Sveriges blogg Norges Släktforskardagar i Oslo 2008.
 
Jag förstår inte riktigt din fråga tror jag... Utesluter ni de häradsrätter där originaldomböckerna gått förlorade och bara renovationer i s/v finns kvar?
Menar du att de renoverade domböckerna bara skulle finnas i svartvitt? De är naturligtvis också skrivna i färg, och kommer självklart att digitaliseras om häradsrättens exemplar saknas (detta gäller åtminstone fram till ca 1750) och naturligtvis i mån av tid och konkurrens med mycket annat intressant material.

2008-10-26, 14:18
Svar #13

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Gabriel - och välkommen hem från vårt broderland! Hoppas besöket utföll till belåtenhet.  
 
Ja, jag tänkte fel när det gäller renovationerna. Lurade mig själv av den återgivning jag lagt ut ovan. Den nedre bilden är en renoverad dombokssida ur Svea Hovrätts arkiv [RA], men en inscannad s/v sida. Den blir naturligtvis i färg vid fotografering (även om pappret kan se mera gult ut är vitt och texten mera rostbrun än svart).
 
Det känns bra att ni också kommer att ta er an det digra materialet från Bergslagen. Och även att ni ska försöka lösa problemet med hårt inbundna volymer. Lycka till!  
 
Vänligen,
Leif

2008-11-13, 17:35
Svar #14

Utloggad Örjan Lindahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 14:18
    • Visa profil
Jag har en gosse, Clas Henrik Nyholm som enl. Hfl AI:24, Torp  s.423 i Hällestad döms och straffas för mord till fästning år 1845.
Har gått igenom den svårlästa domboken för Tjällmo/Hällestad för 1845 men inte lyckats hitta någon rättegång.
Möjligen kan han rannsakats våren 1846 men jag vill höra om någon mera kunnig på domböcker kan ge mig något råd hur jag skall hitta rätt.
Eller är det bättre att söka i protokollen från urtima ting?
MVH
Örjan Lindahl
 
(Meddelandet ändrat av oerjan den 14 november, 2008)

2009-03-26, 23:08
Svar #15

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Kan en kvinna, som hadde begångit legarsmål i 1787 slippe(unngå) å bli domfälld och kun betale en bot til kyrckan? Kvinnan födte sin oäkta dotter, Maria Charlotta i Karlshamn, den 28. may i 1788.
Ifölge kyrkans reckenskapsbok betalte hon en bot på 32 specie til kyrckan den 16. augusti i 1790 och ble absolverad i kyrkan den 17. augusti i 1790.
 
Jag har sjekket(kollat) dombökene for Kemnarsrätten och Rådhusrätten i Karlshamn for årene 1788-1790 uten resultat.
Jag har en dokumentasjon ifrån kommunionboken at kvinnan var i Karlshamn den 15. september i 1787.
 
Ville en dom kun bli avsagt på tingstället var(hvor) lägarsmålet ble begångit eller var(hvor) barnet ble födt?
Ville kun boten til kyrckan tilfalle kyrckan var(hvor) barnet ble födt och de övrige böter tilfalle tingstället var lägarsmålet ble begångit?

2009-12-23, 08:45
Svar #16

Utloggad Rigmor Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1722
  • Senast inloggad: 2021-02-25, 11:27
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar var jag hittar domböcker över Strängsered år 1843.
Mvh Rigmor

2009-12-23, 09:41
Svar #17

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Strängsered tillhör Redvägs härad Älvsborgs län och bör finnas i Göteborgs landsarkiv (originalboken). Renovationen finns i Vadstena landsarkiv.
 
/Stig-Ove

2009-12-23, 11:05
Svar #18

Utloggad Rigmor Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1722
  • Senast inloggad: 2021-02-25, 11:27
    • Visa profil
Hej Stig-Ove!
Tusen tack för det.Kan man låna dom någonstans.
Mvh Rigmor

2010-01-01, 12:53
Svar #19

Utloggad Börje Williams

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 16:13
    • Visa profil
NILS Ingemansson född omkring 1790, död i smittkoppor 18690416 i Gualöv. NILS dömdes till livstidstraff. Han frigavs. Hur kan jag veta mer om hans dom och frivivningen? Gift 18260614 i Ivetofta med BODIL Rasmusdotter.
Deras barn SVENBORG född 18260815 i Gualöv.
Källa är DDSS.
Börje

2011-04-19, 19:37
Svar #20

Utloggad Susanne Elfstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2015-02-04, 14:45
    • Visa profil
Hej!
 
Har fått rådet att läsa i domböcker när jag nu har stött på en oä son och söker efter fadern.
Sonen föddes 1789 i Skepptuna (Uppland).
Har inte lyckats finna något i Skepptunas hursförhörslängder men kan ha missat.
Vart kan jag finna dessa domböcker och finns de som digitala?
 
MVH Susanne.

2011-04-20, 14:45
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Häradsrättens domböcker finns vanligtvis både original (koncept) och renovationer (renskrivna kopior av originalen). Det var den första rättsinstansen och rörde mestadels folket på landsbygden, vilket ser ut att gälla i ditt fall. (Det finns också stadsdomstolar - Rådhusrätt- och magistrat och Kämnärsrätt - som först och främst behandlande mål för medborgare inom stadsgränsen).
 
Originaldomböckerna brukar förvaras på Landsarkivet, i ditt fall alltså i Uppsala. Och renovationerna finns på Riksarkivet.
 
Och för landskapen i Svealand och Norrland är det Svea hovrätt som gäller. För renovationerna (kopian) skulle alltid sändas till Svea hovrätt, som då blev arkivbildaren. (Göta hovrätt gäller för landskapen i söder).  
 
Man kan söka i Nationella Arkivdatabasen (NAD) för att se vilka domböcker som finns hos Svea hovrätt. Så här ser det ut för Uppsala den period du efterfrågar:
 

 
Som du ser är det luckor. Det betyder att vissa årgångar av renovationerna saknas - av någon anledning. Och då kan det vara synnerligen värdefullt om originaldomböckerna finns bevarade. Man bör alltså kolla hos båda institutionerna så att man inte missar någon årgång.
 
Domböckerna för Svealand och Norrland är bara i begränsad utsträckning digitaliserade. Främst är det bouppteckningar som du kan få direkt access till genom bla SVAR (Svensk arkivinformation i Ramsele) - en enhet inom Riksarkivet - och Arkiv Digital. Men sedan är du hänvisad till Landsarkivet eller Riksarkivet.  
 
Men domböckerna finns dock tillgängliga på dels mikrofilm hos närmaste Stadsarkiv eller Stadsbibliotek, dels som mikrokort hos SVAR. Mikrofilmerna (rullfilmerna) kan man beställa som fjärrlån till ditt närmaste bibliotek. Men för att du ska kunna göra det behöver du mikrofilmsnumret. Och det bör du kunna få från det Stadsbibliotek eller Stadsarkiv som förvarar resp. läns domböcker. Begär en förteckning! Motsvarande förteckning kan du få hos SVAR. Och på de flesta bibliotek finns f ö en vit pärm från SVAR med titeln Domstolsarkiv. Där har du motsvarande förteckningar. Hos SVAR gäller sedan hyra eller köp av mikrokorten.
 
Hoppas du har blivit lite klokare av denna info!
 
Vänligen,
Leif

2011-04-20, 15:28
Svar #22

Utloggad Susanne Elfstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2015-02-04, 14:45
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Tack för all information :-).
Ska göra mitt bästa för att följa den.
 
MVH Susanne.

2011-07-28, 10:52
Svar #23

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Var hittar man 'Svea Hovrätts Liber Causarum 1620'? Ingår denna dombok i Svea hovrätt Register till domar 1615 - 1629 (R 6006)? Kan man då söka på person i 'Namnregistret till domar 1615 - 1680 (R 3186)?
 
Mvh
Leif T

2011-08-01, 20:37
Svar #24

Utloggad Jan Klar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:29
    • Visa profil
Hej hej. Har bland mina anor en Lars Pehrsson f. 1814-10-08 i Öxnevalla. I hfl Öxnevalla AI:10 s118 (AD-online) så står det noterat att han är dömd för dråp 1843. Var på Landsarkivet i Göteborg idag och skulle försöka undersöka saken lite närmare, men man är ju ganska ny inom släktforskningen och personalen är väl inte den mest hjälpsamma tyvärr. Tänkte fråga om lite hjälp här istället; Tittade lite i de tre böcker över Marks häradsrätt 1843 men blev inte mycket klokare, vet någon hur man hittar vilket datum domen föll?

2011-08-02, 15:25
Svar #25

Utloggad Roger Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 22:27
    • Visa profil
Hej på er!
 
De renoverade domböckerna skapades vad jag förstår på hovrätterna och förvaras i Landsarkiven. Är de helt enkelt avskrifter från häradsrätterna (och motsvarande) eller är de mer strukturerade?
 
Det jag tänker på är ett mordfall jag började med för många år sedan men som jag itne kommit i mål med, detta på grund av två skäl: 1) svårläst och 2) det är utsrpitt över så många volymer och så många ting så jag blir galen. Om jag letar upp målet i den renoverade domboken, kommer jag finna allt i en löpande följd s.a.s där?
 
Hälsningar
Roger

2011-08-02, 17:30
Svar #26

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Till Jan Klar - angående Öxnevalla.
 
I husförhörslängden som du anger står:
För dråp 1843 ställd under framtiden.
Han är alltså inte dömd. Se till exempel detta inlägg:
 
 
 
Nu gällde det hur du skall finna målet i domboken. Leta sida upp och sida ner är oftast en bitter sanning.
 
Istorp HI:1 eller HI:2 (bilagor till husförhörslängden, omfattande pastoratet) skulle kunna ge något, men det ser inte riktigt hoppfullt ut eftersom det framgår att HI:2 bland annat innehåller Handl. till kriminalregistret 1846-1914 vilket är några år för sent, men det kan vara värt ett försök. Tänk på att prästen med största sannolikhet har fått sin uppgift skriftligen. Har handlingen sparats så ligger den bland attesterna. Dessa volymer kan du troligen enbart komma åt på landsarkivet. Vad jag kan se så är de inte fotograferade. Se länken till NAD:
 
http://www.nad.ra.se/archive_index.aspx?id=0e3ad466-77a4-11d5-a6f2-0002440207bb& s=Balder
 
Läs noga igenom arkivförteckningarna för Istorp och Öxnevalla, så kanske du finner någon bättre volym där du kan finna en datum för utslaget då målet ställdes under framtiden.
 
Ett annat alternativ är att leta i saköreslängderna för tingen 1843 och eventuellt finna personer från Öxnevalla med omnejd som betalt böter för att de inte inställt sig vid tinget. Med mycket tur skulle det kunna leda till ditt mål.
 
Lycka till!
 
Vänligen,
Tomas GH Johansson

2011-08-03, 17:37
Svar #27

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Roger!
 
De renoverade domböckerna förvaras på Riksarkivet (i Svea hovrätt, Advokatfiskalens arkiv). På Landsarkivet förvaras däremot originaldomböckerna (eller konceptdomböckerna). Det är alltså samma domböcker; den ena original (koncept) och den andra renovationer (avskrifter). Det står alltså ingenting annat eller mer i renovationerna än i originalen eftersom de är ordagrant avskrivna. Däremot kan de två serierna komplettera varandra; om originaldomböcker saknas kan de finnas avskrifter kvar eller avskrifter som är oläsliga/svartmärkta kan finnas kvar och i bättre skick som original. Och vice versa.
 
Mord var ett så allvarligt brott att det under lång tid innebar dödsstraff. Men innan det verkställdes måste det underställas högre instans, vilket i ditt fall var Lagmansrätten. Så du bör kontrollera Lagmansrättens domböcker aktuell tid. De behandlade domar från flera härader så du måste blada igenom protokollen för det/de år som är aktuellt(a). Men det är ju bara en bråkdel av alla mål som behandlades i häradsrätten som hamnade på lagmansrättens bord. Så det är en mindre mängd protokoll att gå igenom.
 
Lycka till!
 
Mvh
Leif

2011-08-03, 20:19
Svar #28

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Leif skriver Det står alltså ingenting annat eller mer i renovationerna än i originalen eftersom de är ordagrant avskrivna.
 
Jag har ett fall där ett längre domboksmål återfinns i renovationen men inte i orginaldomboken, som båda finns bevarade för den berörda tiden (sommartinget 1688).
Så det kan löna sig att kolla båda för samma tid. Likaså kan fullständiga namn finnas i någon version men saknas i den andra så av den anledningen (med flera) behöver de heller inte vara ordagrant avskrivna.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2011-08-03 20:29)

2011-08-03, 21:48
Svar #29

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Göta Hovrätts arkiv finns sedan några år på Landsarkivet i Vadstena, inte i Stockholm. Göta Hovrätt behandlade ärenden från södra Sverige + Värmland (till 1813, då Värmland överfördes till Svea Hovrätt).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna