ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avvittring  (läst 2257 gånger)

2002-02-28, 20:49
läst 2257 gånger

Essan Gradhman

Jag söker en avvittring på 1670-talet. Borde en sådan handling inte finnas i domboken för häradet?
Jag letar förtvivlat i domboken nu, året efter hustruns död, men hittar inget. Det gäller efter en död prästhustru (död 26/12 1676). Redan 1678 gifter prästen om sig(konserverar en prästänka)så då måste ju detta vara gjort. Det fanns då två barn ifrån det första äktenskapet. Letar jag på fel ställe?
MVH
Essan

2002-03-01, 10:17
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Svenska Akademiens Ordbok upplyser följande för ordet avvittring (texten hämtad ur en bok från mitten av 1800-talet):
 
?Genom afvitringen göres veterligt, huru mycket, som rätteligen tillhör den döda makans arfvingar. Med afvitring menas nemligen intet annat, än bodelning mellan dessa och den efterlefvande makan.?
 
Arvskriften och bodelningar har aldrig varit handlingar som måste redovisas eller lämnas in till domstol. Det är först när det uppstår en tvist som saken kan hamna i domstolen. Den handling som däremot lämnades in till domstolen var bouppteckningen, alltså en förteckning över egendomen som fanns vid dödsfallet. Men det var först enligt 1734 års lag som de skulle lämnas in. I undantagsfall finns också äldre bouppteckningar bevarade, men det är ovanligt (dock inte i Stockholms stad som har bouppteckningar sedan 1500-talet).

2002-03-01, 10:52
Svar #2

Essan Gradhman

Tack Håkan....det var oturligt! Tänkte att jag på det viset skulle hitta namnet på den första hustrun, men nu verkar alla utvägar tömda.
Jag har sökt i mantalslängder för att få reda på NÄR han gifte sig 1:a ggn. Men då är Växjö friade det året p g a brand.  
Vet du ifall studenterna fanns med i mantalslängderna på den ort dom studerade?
MVH
Essan

2002-03-01, 18:02
Svar #3

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Essan!
 
Studenter tillhörde nog de som inte behövde betala mantalspeng vid den tid som är aktuell för dig. Först betydligt senare dyker de upp, tror jag, när även sådana som var befriade från skatten skulle finnas med i längderna.
 
jfr. Lext, sid 53

2002-03-01, 22:23
Svar #4

Essan Gradhman

Jag tackar för svaren och inser mig besegrad.
Ingen vigselbok för tiden, inget hfl, inget namn på hustrun i mantalslängden, ingen mantalslängd för studietiden, ingen döds- eller begravningsbok, ingen kvarvarande gravsten......
Mvh
Essan

2002-03-02, 12:57
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Essan,
Personen du eftersöker borde finnas med i universitetets handlingar. Alla som studerade registrerades med personuppgifter, så något bör finnas om honom i alla fall. I exempelvis pastoratets arkiv, eller andra kyrkoarkiv som församlingen lydde under kanske det finns något också. Prästen kunde ju rimligen inte uppvisat avvittringen för sig själv. Det kanske finns räkenskaper för församlingen bevarade, eller sockenprotokoll som kan nämna hustruns namn ?
De två barnen hade arvsrätt efter sin mor, så ta reda på vad som hände med tillgångarna när prästen avled.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-03-02, 15:01
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kanske kan det finnas något hos domkapitlet - han konserverade ju en prästänka när han gifte om sig.  
 
Dåtidens fallskärmar var lite annorlunda än dagens... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-03-02, 22:36
Svar #7

Essan Gradhman

Tackar Jörgen och Sven-Ove. Jag har faktiskt försökt med både universitetshandlingar (Carolina Redeviva)men även sökt consistorieprotokoll och prästeder. Men inget sånt är filmat. I alla fall inte så här tidigt. Han prästvigdes 1664 4/11 i Växjö efter att studerat i Uppsala från 1658. Den första tjänsten hade han som Domesticus hos domprosten Jonas Zephyrinus, sedan fick han tjänst som Capellan i Torskinge/Bredaryd redan året efter, alltså 1665 10/10. Första hustrun dör 1676, äldsta dottern en vecka senare. Så med sig när han konserverar Margareta Kebbonia har han två barn , en son och en dotter.
Mvh
Essan

2002-03-02, 23:28
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Essan!
 
Det finns möjligheter att hitta något i domböckerna också. Barnen skulle ha en förmyndare som såg till att deras mödernearv förvaltades ordentligt, ofta var förmyndarna släkt med den döde föräldern. Det kan visserligen ta en hel del tid att hitta något om det i domböckerna, men chansen finns. Det kan ju tänkas att någon förr eller senare klagar på hur arvet hanterats eller liknande, och då bör det ju stå med vad modern hette.
 
Även kyrkoräkenskaper kan vara ett ställe att hitta fruns namn.  
 
Mvh//
Lotta

2002-03-03, 16:01
Svar #9

Gunnar Ståhl (Gunnars)

När gifter sig Andreas Laurentii Gradman, student i Uppsala 1658, första gången? Det är frågan! - Hur långt bakåt har Du hustru nr 1 noterad (utan namn)? Andreas Laurentii var ju komminister i Torskinge 1665 (Västbo härad i Jönköpings län), första hustrun död 1676, kyrkoherde i Stenberga 1677 (Östra härad) [allt utom häradsnamn enligt Smolandi Upsalienses] och enligt samma källa en dotter Marta Catharina ev. från första äktenskapet, som uppges leva ännu 1756 (född tidigast 1666?).
Det ser ju tunt ut med mantalslängder i landskontoret (länsstyrelsens exemplar) men Kammararkivet (i Riksarkivet) uppges ha sina exemplar av mantalslängder för Jönköpings län (i obruten följd) för 1643 - 1679, och därmed för Västbo härad (Torskinge) och Östra härad. Är det i dem Du inte hittat något namn på hustrun? Förlåt om jag frågar naivt - jag brukar göra samma med mig själv och det hjälper ibland! Vilka domböcker söker Du i? Västbo härad (kaplanstiden?)

2002-03-03, 19:56
Svar #10

Essan Gradhman

Hejsan!
Jag kommer inte ihåg vilka mantalslängder jag sökte i när det gällde Västbo härad. Det här är ju en fråga som sysselsatt mig i 14 år...*S* Men där jag sökte fanns en hustru noterad men inte namngiven. Jag söker just nu i Västbo härads domböcker AI:5 1667-1677. Jag har en chans kvar att något kan finnas i 1678--. Men den har jag inte fått än. Han var ju anställd från 1677 i Stenberga men tillträdde inte förrän 1678. Jag gissar han måste ordna upp sitt liv efter fruns och dotterns död.
När det gäller kyrkoräkenskaperna har jag inte kunnat få fram något, där är endast några summor debiterade prästen, inte varför. Och då har jag sökt i både Torskinge och Bredaryd.  
Möjligen kan det finnas något i Växjö, men där har jag inte sökt ännu.
Mvh
Essan

2002-03-03, 22:13
Svar #11

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Växjö domkapitels arkiv har jag rotat i för uppgifter om präster - jag har ett förenklat dataregister över arkivets handlingar (= det som finns i en särskild del av herdaminnet) som jag kan skicka över med epost om Du inte redan har det. Stora brister bakåt i tiden tyvärr p.g.a. skador. - I tidiga domböcker (min erfarenhet = Allbo härad) har jag noterat att häradsrättens arkivex. och renoverad dombok i hovrätt kan innehålla olika uppgifter i samma mål - och ibland olika mål. Kanske inte så på 1670-talet när allt fler jurister tar säte i rätten. - Vilka tankar har Du om hustru nr 1 ursprung? Dotter till företrädaren? Annan id?? - Jag är intresserad av metodiken att knäcka frågor om giften och släktskap vid denna tid och tidigare (inte bara avvittring - som rubriken lyder).

2002-03-03, 22:56
Svar #12

Essan Gradhman

Hej Gunnar!
Det vore intressant att få tillgång till ditt dataregister över Växjö domkapitels arkiv.
 
Nej,  jag har ingen id? om första hustrun. Jag har ingen hum om hennes förnamn eftersom dottern från första äktenskapet endast får 3 söner innan hon dör. Men barnbarn till henne får namn som Anna Lovisa och Gustava. Det är namn som jag inte kan hitta hos andra anmödrar.  
Sonen Lars (Laurentius) från samma äktenskap har jag inte lyckats hitta efter det han skrivs in i Växjö gymnasium 1683. Så jag har alltså ingen möjlighet att kolla namnformer i det här första äktenskapet.
 
Jag har också lusläst Växjö herdaminne för att kanske få tips på Andreas Laurentii ursprung och eventuellt släktskap, men även det, utan resultat.  
Jag tror emellertid att han måste haft skapligt anseende eftersom han kunde gifta sig med Margareta Kebbonia (som ju kom från en känd prästsläkt) och sedan Brita Elisabet Klint från Saxemåla (släkt med Christina Weidenhjelm och senare med släkten Löwenadler).
 
Möjligen kan det finnas något i consistorieprotokollen eller andra handlingar från Växjö stift  i Vadstena, men det har jag inte möjlighet att undersöka ännu.
Mvh
Essan

2002-03-04, 16:01
Svar #13

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Mitt enkla register kommer per e-post. Jag har också papperskopia (tjock bunt) på Vadstena landsarkivs beståndsöversikt för Växjö domkapitel. Den är litet fylligare och jag bistår gärna med påfyllning från det. Var tar vi fortsatt diskussion? Avvittring? Lämplig rubrik under Småland? Vänligen! /Gunnar

2003-02-09, 11:46
Svar #14

Essan Gradhman

Hej alla!
Jag har inte hittat den tidigare eftersökta avvittringen, men jag har hittat avvittringar i HII:böcker!
Alltså, bland en massa andra, intressanta, attester.
Det här gällde Domkyrkoförsamlingen i Gbg, men kanske kan avvittringar hittas i HII:böcker aven i andra församlingar. Ett tips i alla fall!
Essan G

2003-08-10, 19:35
Svar #15

Sten Schmidt

Hej forskare!
Har en Anders Kalenius född omkr.1745 i Roslagen enl. GMR, ingen socken nämnd. Var skall jag söka efter den avvittring, som skedde efter hans död 1780-1783? Hans änka gifter om sig 1783. Han figurerar dels i Livgardets församling som gardessoldat (avsked 7/2 1776), där det nämns att avvittring inlämnats, dels i Adolf Fredrik där han noteras med hustru, en son och en dotter 1780. Jag saknar helt uppgifter om hans bakgrund och skulle även gärna veta hur jag skall söka honom i Roslagen.  
Tacksam för tips och råd.
mvh Sten

2003-08-11, 10:41
Svar #16

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Sten, se mitt svar ovan från 1 mars 2002. Bouppteckningarna lämnades in till underdomstolarna (häradsrätterna på landet och rådhusrätterna i städerna) och förvaras i deras arkiv. Dessa förvaras i landsarkiven. Bouppteckningarna finns också på mikrofilm.

2003-08-15, 12:09
Svar #17

Sten Schmidt

Tack Håkan!
Skall söka i Stockholm efter den bouppteckningen. Tänkte att det kanske var något speciellt förfarande för soldater.
Den andra frågan, om hur jag skall söka i Roslagen får jag väl hitta någon lämplig diskussion för.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna