ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antagande från domböcker  (läst 632 gånger)

2005-05-23, 07:32
läst 632 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Jag har en funderar över vilka slutsatser man kan dra om släktförhållanden som nämns i domböcker. Först lite bakgrundsfakta från boken Tvååkergårdar av Ivar Larsson:
 
I Åhs 11 Skattagård, Tvååker, Halland, fanns åbon Olof Torstensen. Han avrättades 1622. Han var gift med NN och hade troligen barn. Den efterföljande åbon var Lasse Nilsson med hustru Karin. Ett synnerligen löst antagande i detta läge skulle kunna vara att Lasse gifte sig med änkan efter den avrättade Olof. Hon var ju tvungen att ha en ny man för att klara sig. Lasse och Karin fick sedan bl.a. sonen Jon Lassesson som övertog gården omkr 1660. Jon var sedan i sin tur var gift 2 gånger. Hans fruar var Gunnel Hansdr (gift efter 1656) och Anna Carlsdr. (gift ca 1669). Jon dog ca 1680.
 
En helt annan person, klockaren i Tvååker Sven Olsson (nämnd som klockare från 1645, död ca 1665) var i sin tur gift med en Kerstin Persdotter, (död efter 1674.)  
**************
 
I Himle härads dombok 1668 nämns sedan två sekvenser som är mycket intressanta. ”Kirsten Suend degens [=klockare] suager Jon Lassesson i Åhss Skattegård” samt ”Kirsten Suend degens sön Morten Suenson i Brogård.”
 
Kerstin kallar alltså Jon för SVÅGER. Detta betyder då att hennes salige make Sven skulle ha varit (halv)bror till Jon. Detta passar ju nu mycket bra in på hypotesen att Karin även skulle ha varit Olof Torstensens fru och i detta äktenskap fått sonen Sven Olsson.  Det torde inte heller kunna röra sig om att någon av Kerstins systrar varit gift med Jon, eftersom Kerstin hette Persdr i efternamn och Jons fruar hette Hansdr respektive Carlsdr. Ingen ”falsk svåger” med andra ord. Åldersmässigt verkar det också som om Sven Olsson var född före Jon, vilket han måste ha varit för att ekvationen skall gå ihop.  
 
När det gäller släktförhållandet med Morten så säger ju domboken visserligen inte uttryckligen att Sven är far till Morten utan bara att han är Kerstins son. Kerstin skulle ju rent hypotetiskt ha varit gift en kort tid med en annan Sven innan hon gifte sig med klockaren. (I textens sammanhang är det Kerstin och Mårten som skall vittna, så det är helt logiskt att man skriver att de är mor-son. Den döde maken nämns bara för att tala om vilken Kerstin det rör sig om. ”Sven klockares Kerstin”) Mårten nämns senast som gammal krympling 1717 i mtl, så man skulle kunna gissa att han möjligen var född någon gång på 1650-talet.
 
Frågan blir då: Kan man med gott samvete i sin släktforskning, med hänvisning till resonemanget ovan säga att ”med mycket stor sannolikhet var Mårtens far Sven Olsson och Mortens farfar Olof Torstensen”. Vore mycket roligt att få medhåll i detta resonemang, för Olof Torstensens livsöde är synnerligen spännande och finns väl dokumenterat i danska källor..

2005-05-24, 01:29
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Utan att ha satt mig in i just detta fall, så tycker jag mig se två andra möjligheter:  
1) Att Kerstins mor var gift dels med en Per, och dels med en Hans eller en Karl, dvs. att Jon var hennes halvsvåger.  
2) Det var inte ovanligt att man förr i tiden kallade en svåger för måg, eller vice versa. Vilket alltså öppnar för möjligheten att Jon Lassesson var måg till Kerstin (vilket i sin tur också skulle innebära att hon måste ha haft en dotter med en Hans eller med en Karl -- förutsatt att vi känner till Jons alla hustrur).  
 
Jag anser inte någon av dessa hypoteser mer troliga än din, men de är också möjliga.  
 
Hälsningar, Mikael!

2005-05-24, 09:14
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej Mikael!
Tack så mycket för att Du tog Dig tid och tittade på min fråga.  
Jag kan fylla på med lite mer info. Jons hustru Carlsdotters föräldrar är kända så man kan i alla fall utesluta att Carlsdotter var dotter till Kerstin. Jon bör inte ha varit gift fler gånger efter vad som går att utläsa. Övriga ”Hans-varianter” kan jag dessvärre inte eliminera.
 
Däremot så vet vi att Olof Torstensen var gift och att han troligen hade barn. (Källa herredagen 1635, där 2 avrättade personer får upprättelse på ”änkornas och barnens vägnar”) De avrättades familjer fråntogs hälften av tillgångarna (Varbergs Länsräkenskaper 1622) Änkan som blev ägare till gården 1622 borde däremot ha varit intressant på dåtidens äktenskapsmarknad. Därför känns det logiskt att hon gifte om sig för att få någon som kunde ta över driften. Om sedan Jon L och Sven O är halvbröder (vilket svågertexten skulle kunna indikera) så upplever jag det som om pusselbitarna faller på plats.    
 
När man ”vill” att en viss hypotes skall vara rätt är det ju tyvärr så att man inte alltid ser på frågeställningen med opartiska ögon. I detta fall tycker jag likväl att det känns som om min föreslagna variant passar in i det brukliga mönster man ofta ser där någon blir änka, flyttar dock inte från gården utan gifter om sig. Så, om jag får välja så går jag på detta men gardarar mig med att skriva troligen/förmodligen. Låter det vettigt?
 
Hälsningar Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna