ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alingsås tingsrätts arkiv  (läst 852 gånger)

2016-02-02, 15:10
läst 852 gånger

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Jag är fullständig nybörjare vad gäller domstolsforskning men har några intressanta anor i min släkt jag skulle vilja granska närmare så jag kände att det var dags att försöka börja sätta sig in i även denna del av släktforskningen.
 
Jag letar efter en dom som ska vara utfärdad av Alingsås tingsrätt någon gång 1942-1944. Jag har enbart personuppgifterna på den åtalade (min farfar). Jag har försökt leta i NAD för att se om jag kan hitta var dessa domar finns arkiverade men jag har misslyckats. Jag vet inte ens var jag kan finna information om tingsrätten har hetat likadant historiskt eller om det skett organisatoriska förändringar som jag behöver ta hänsyn till. Jag tar tacksamt emot tips om hur jag till att börja med hittar arkivet så jag kan kontakta rätt instans för vidare forskning.
 
Mvh
Morgan

2016-02-02, 20:40
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:40
    • Visa profil
Morgan
Alingsås tingsrätt kom till kring 1970 men enklast är väl att ringa och fråga. 0322-793 00
Lycka till
Stig

2016-02-03, 00:09
Svar #2

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Morgan
 
För att allmänt finna tingsrättens namn är detta ett alternativ: