ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alingsås tingsrätts arkiv  (läst 852 gånger)

2016-02-02, 15:10
läst 852 gånger

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Jag är fullständig nybörjare vad gäller domstolsforskning men har några intressanta anor i min släkt jag skulle vilja granska närmare så jag kände att det var dags att försöka börja sätta sig in i även denna del av släktforskningen.
 
Jag letar efter en dom som ska vara utfärdad av Alingsås tingsrätt någon gång 1942-1944. Jag har enbart personuppgifterna på den åtalade (min farfar). Jag har försökt leta i NAD för att se om jag kan hitta var dessa domar finns arkiverade men jag har misslyckats. Jag vet inte ens var jag kan finna information om tingsrätten har hetat likadant historiskt eller om det skett organisatoriska förändringar som jag behöver ta hänsyn till. Jag tar tacksamt emot tips om hur jag till att börja med hittar arkivet så jag kan kontakta rätt instans för vidare forskning.
 
Mvh
Morgan

2016-02-02, 20:40
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:40
    • Visa profil
Morgan
Alingsås tingsrätt kom till kring 1970 men enklast är väl att ringa och fråga. 0322-793 00
Lycka till
Stig

2016-02-03, 00:09
Svar #2

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Morgan
 
För att allmänt finna tingsrättens namn är detta ett alternativ:
Sök upp önskad församling i NAD. Skriv församlingsnamn följt av ordet församling. Under till exempel kyrkoarkivet står församlingen som arkivbildare. Klicka på församlingen. Nytt fönster öppnas. Klicka åter på församlingsnamnet till höger om Hänvisningar till orter. Nu (äntligen) visas en sida med massor av nyttig information. Rulla ner en bit så visas vad som gällt genom tiderna för pastorat, kontrakt, stift med mera. Under tingslag framgår tingsrättens namn för olika tidsperioder.
 
Vänligen
Tomas GH

2016-02-03, 09:45
Svar #3

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Tack alla för er hjälp. Jag tror mig lyckats klura ut att det är Vättle, Ale och Kullings häradsrätt som är aktuellt för min del. Jag ska kontakta landsarkivet i Göteborg och förhöra mig om möjligheterna att praktiskt hitta en enstaka dom i detta material.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna