ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skiftande namnformer: hur registrera?  (läst 1229 gånger)

2015-10-26, 13:58
läst 1229 gånger

Utloggad Harriet Gartman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-04-22, 15:28
    • Visa profil
Hej
Jag har en en kvinna i min släktforskning som heter i efternamn Öjersdotter, Eilertsdotter, Ejersdotter, Eiersdotter och när hon dog hette hon Inggjerdsdotter. Vilket namn heter hon egentligen när man skall lägga in det i släktprogrammen? Hennes faders namn är också ändrat i efternamn från Öjersson till Ejersson. När dottern föddes så hade kyrkoskrivaren i den församlingen ansett att han hette Ejersson.

2015-10-26, 14:06
Svar #1

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Hm, här måste du vara försiktig! Är det en och samma person verkligen!? Mitt förslag är att du skriver alla namn kronologiskt (om det nu går), samt att du i lämptligt kommentarsfält beskriver dina slutsatser om riktigheten och vilka överväganden du gjort.

2015-10-26, 15:36
Svar #2

Utloggad Harriet Gartman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-04-22, 15:28
    • Visa profil
Tack Sten-Sture
Jo, jag har följt henne fram till hennes död. Hon är född Ejersdotter i Hede Herrestads församl, hon gifter sig som Ejersdotter i Forshälla. I vigselboken står att hon och hennes make skall bo på Torsberg Bergsgården i Herrestad. I hfl Herrestad där heter hon Ingerdsdotter. När hon dör så heter hon Ingjerdsdotter, hon dör på Torsberg Herrestad och hfl står att hon är född i Hede.Hennes far dog när hon var 7 år, (bouppteckningen är försvunnen), där heter hennes far Eijer Eiersson och hennes farbror Öjersson. Sedan hittade vi en avräkning på henne och hennes syster där de hette Öjersdotter, antog det var deras förnamnen stämde och det som jag antog var deras farbror hade skrivit under. Eilertsdotter kom med i hastigheten då jag även har sökt henne under det namnet.
Då är väl egentligen frågan hur man gör , då hon föddes och dog under olika namn. De har skrivit att hon är mellan 65-70 år gammal. Hon är född 1777 det står också i hfl.
Med vänlig hälsning
Ettan

2015-10-26, 20:47
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Eier, Ejer och Öjer är ju samma namn, bara en fråga om stavning av något som i uttal kanske låg lite mellan E och Ö. Men Ingjerd är ju annorlunda, är det efter hennes mor? Finns det inga kommentarer om namnbytet? Abrupt byte, direkt från E/Öjer till Ingjerd?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna