ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Prästen har förväxlat makarna  (läst 215 gånger)

2014-10-27, 15:52
läst 215 gånger

Utloggad svepa

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2019-02-04, 16:23
    • Visa profil
Knepigt värre..upptäcker något som jag registrerat för länge sedan i min databas..
Det var först idag som jag upptäcker något galet
 
När Johannes Carlsson, som är född 22 mars 1836 i Örby, Västergötland avlider den 30 oktober i Gbgs Domkyrkoförsaml så sker något underligt.
Änkan, Lotta Öjersdotter (min släkting) flyttar till Landala, och jag finner inte den boken, för jag vill kolla upp var förväxlingen görs.
 
På något vis får Lotta Öjersdotter sin döde makes födelsesiffror och hans födelseort.  
Här stämmer alla uppgifter


 
 
Idag jag ville kolla om hon fick några barn med Anders Persson hon gift om sig med, och följde paret bakåt i tiden som jag ser att något inte stämmer..
Har jag fångat upp  fel Lotta på vägen???
 
Tills jag ser att Lotta har ju sin förre makes exakta födelseuppgifter.
 
Här i Gamlestadens husförhörslängd har det antecknats något invid hennes namn, men jag inte tyda det..


 
 
i Sveriges Dödbok 6 står det givetvis fel också.. bör man rätta den ?  


 
 
Märkligt att inte felet upptäcks när hon gifter om sig.  
 
Vore kul och se nä felet görs, känner på mig att det sker i samband med flytten till Landala
 
Med vänlig hälsning,
Sven

2014-10-27, 17:30
Svar #1

Utloggad svepa

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2019-02-04, 16:23
    • Visa profil
Hittade när hon gifte om sig, och där framgår när hon blev änka, och det stämmer in med hennes förre make, Johannes frånfälle den 30 okt 1877.  
Han dog dagen efter att paret flyttat in i Domkyrkoförsamlingen.
 
Här är svart på vitt som man brukar säga, att ett fel är begånget.  

 
Ändå konstigt att giftemålet  kunde genomföras.
 
 
 
Ser fallet som löst, var orolig ett tag att det var fel Lotta jag fått in i mina släktbok
 
Med vänlig hälsning,
Sven Palm

2014-10-27, 17:44
Svar #2

Utloggad leif_lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2639
  • Senast inloggad: 2019-04-24, 22:49
    • Visa profil
Hej Sven!
 
Du har ju rätt i att det var vid flytten till Landala som felet skedde, den uppgiften finns i Göteborgs Domkyrkoförsamling AIa:33 (1883-1890) Bild 258 / sid 254 (AID: v35209.b258.s254, NAD: SE/GLA/13180). Vid flytten är ju uppgiften Landala p 254 skriven på den döde maken, så det är ju klart att födelseuppgiften därigenom blev fel.
 
Hälsningar
Leif

2014-10-27, 17:57
Svar #3

Utloggad svepa

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2019-02-04, 16:23
    • Visa profil
Tack Leif, det var den sidan jag inte hittade.
 
Det rörigt i Domkyrkoförsamlingen, och hitta Landala där är inte det lättaste  
 
Med vänlig hälsning,
Sven P

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna