ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Mormors föräldrar  (läst 341 gånger)

2015-03-17, 21:09
läst 341 gånger

Utloggad kittekatt01

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-03-18, 01:29
    • Visa profil
Hej jag har fått ett litet problem. Min dator brakade ihop, och jag kommer inte åt mina filer. Det sista jag hade var missvisande angående min mormors föräldrar. Karl Albert Jansson f: 1850-07-02 d: 1929-08-21, samt hans hustru min mormors mor Karolina Charlotta Gustafsson gift Jansson f: 1856-03-05 d: 1937-01-16 båda från Södertälje trakten. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig hitta deras föräldrar, fick fel namn sist. Mvh Ewa Josefsson

2015-03-17, 22:28
Svar #1

Utloggad lassew

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5769
  • Senast inloggad: 2019-04-14, 12:23
    • Visa profil
Hej Ewa
Följde Carl Albert baklänges från folkräkningen 1880
Hamnar till slut i Turinge
Turinge AI:11 (1851-1855) Bild 1530 / sid 140 (AID: v91383.b1530.s140, NAD: SE/SSA/1575)
Där står hans riktiga födelsedatum som är 1850-01-02 och födelseorten är Taxinge.
Taxinge CI:3 (1782-1861) Bild 95 / sid 180 (AID: v91335.b95.s180, NAD: SE/SSA/1573)
fader bonden Johan Gustaf Andersson f 1815-06-08 i Turinge
moder hustrun Cathrina Charlotta Ersdotter f 1814-04-15 i Turinge
 
Lasse

2015-03-17, 23:08
Svar #2

Utloggad kittekatt01

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-03-18, 01:29
    • Visa profil
Hej Lasse, fick samma uppgifter sist också. Karl Albert var född 1850-07-02 det står i dödsboken och på gravstenen. Därför känns det som jag kommer på fel spår hela tiden. Varför heter inte denna man Jansson utan Andersson, samt det är fel pn på Karl Albert. Hans pn är 1950-07-02, jag vill hitta rätt föräldrar till honom.Tack ändå för din hjälp

2015-03-17, 23:47
Svar #3

Utloggad lassew

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5769
  • Senast inloggad: 2019-04-14, 12:23
    • Visa profil
det var ju själve den....
Du kommer inte på fel spår
Jag har följt denna person i kyrkböckerna, från folkräkningen 1880 där han står med sin hustru, Karolina Charlotta Gustafsson född 1856. har följt honom år för år tillbaka till den sida där han finns med sina föräldrar, där hans riktiga födelsedatum och födelseplats står.
Har sedan också kollat hans födelse och de föräldrar som står där, det är samma som i hfl.
Detta är rätt person med rätt föräldrar.
Att det sen står fel i folkbokföringen mm är inte konstigt, det blev ju fel redan när han var 5-6 år (1856) i den tidens folkbokföring.
Han heter naturligtvis inte Andersson, detta är 1850 han får sin fars förnamn Johan som är samma namn som Jan som sitt efternamn.
Känner du till några syskon till Carl Albert?
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av lassew 2015-03-17 23:49)

2015-03-18, 00:31
Svar #4

Utloggad kittekatt01

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-03-18, 01:29
    • Visa profil
Han ligger begravd i familjegraven, den heter Carl Alberts Familjegrav 1929, där ligger också hustrun samt min mormor Gertrud maria jansson. Jag har inte kommit vidare alls på Carl Alberts sida, endast till detta tidigare också. han och hans fru fick 4 barn, Carl Oskar Jansson f:1873-10-29, Albert Erland 1877-05-13, Ingeborg Charlotta jansson f:1883-03-17 samt min mormor Gertrud Maria jansson f: 1885. Tyvärr vet jag inte mer just där. tacksam för all hjälp, mycket frustrerande med olika uppgifter

2015-03-18, 00:49
Svar #5

Utloggad kittekatt01

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-03-18, 01:29
    • Visa profil
Tack för all hjälp Lasse, med att reda ut detta med namnen. Måste ända acceptera datumet 1950-07-02 eftersom det är det årtalet som står på gravstenen, som f.datum. Mvh Ewa J

2015-03-18, 00:51
Svar #6

Utloggad lassew

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5769
  • Senast inloggad: 2019-04-14, 12:23
    • Visa profil
Den Karl Albert som jag följt är gift med Karolina Charlotta Gustafsson f 1856
de har i folkräkningen 1880 barnen Karl Oskar f 1873 och Albert Erland 1877
 
Förstår dock inte meningen med att acceptera ett felaktigt datum. Födelseboken är en mycket säkrare källa och jag har ju visat i vilken hfl som födelsedatumet blir felaktigt.  
 
Personer i hushållet
Fam. nr 1  
Jansson, Karl Albert, f. 1850 i Turinge Stockholms län, Dräng
Gustafsson, Karolina Charlotta, f. 1856 i Södertälje Stockholms län
Karl Oskar, f. 1873 i Turinge Stockholms län
Albert Erland, f. 1877 i Turinge Stockholms län
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av lassew 2015-03-18 00:53)

2015-03-18, 01:04
Svar #7

Utloggad kittekatt01

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-03-18, 01:29
    • Visa profil
Då vet jag att jag ändå hade rätt, att det var hans föräldrar. Men blev osäker med datumet. Tusen tack för ditt arbete, nu ska vi gå vidare. Många kramar. Ewa J då struntar vi i det som står i db där står det 500702 men på hfl, 500802 DS


2015-03-18, 01:29
Svar #9

Utloggad kittekatt01

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-03-18, 01:29
    • Visa profil
Det stämmer Kristina, men vi var osäkra om vi var på rätt spår, eftersom vi hade olika uppgifter om födelsedatumet. Samt min dator brakade ihop förra året, helt plötsligt, så jag hade ingen möjlighet att komma åt någon info. Tack för all hjälp, nu är det avslutat ärende. Mina abbonnemang har gått ut, skall förnya dom på Fredag när jag får pengar.Ber om ursäkt för detta, Tack Lasse Mvh Ewa J

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna