ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2008  (läst 2827 gånger)

2007-12-03, 17:20
läst 2827 gånger

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
I en halländsk församlig föddes i början av 1900-talet ett gossebarn som i födelseboken uppges ha okända föräldrar. Detta trots att modern var väl känd i bygden och tog hand om sitt barn tills han var ett år, då en syster tog över ansvaret.  
 
Att modern före sonens födelse arbetade som piga hos den präst som stod för noteringen, har sitt intresse, han har också av gemene man  utpekats som far till barnet.  
 
Om så är kan man förstå att han tog chansen att skriva ”okänd far”, men beteckningen ”okänd mor” hör rimligen hittebarnen till.  
 
Moderns och sonens data finns tillgängliga, men finns det överhuvudtaget en möjlighet att komma vidare i ett fall som detta?
 
Undrar mvh Lennart Haglund, Varberg

2007-12-03, 18:25
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kan du få fram bouppteckningen för den förmodade modern? Dvs du måste ha dödsort och tid.

2007-12-03, 18:28
Svar #2

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Det bör gå, jag prövar. Tack för tipset!
Mvh Lennart Haglund

2008-01-05, 19:16
Svar #3

Anna Grahn

Hej!
 
Jag undrar en sak:
 
Det står i att min mormors mor Levina Leontina Pettersson, f18871013 i Varnum, har en okänd far. Jag har länge försökt lura ut vem denne okände kan ha varit.  
Det jag klurar mest på är valet av namn på min mormors mor. Jag kan ju bara utgå från mig själv när jag säger att jag, om jag blivit med barn genom en skandal eller liknande, kanske hade valt ett lite mer diskret namn på barnet, Levina Leontina är ovanligt under denna tid och inom detta område. Jag tänkte att kanske namnen kunde ge en ledtråd om vem pappan var, han kanske hette Leon/Levin/Leonard edyl? Jag har letat igenom husförhörslängderna för Varnum vid tiden för avlandet och runt födseln för Levina Leontina men inte hittat något mansnamn som ens varit i närheten.
Och vilket ursprung har egentligen Levina Leontina? Judiskt? Bibeln?  
 
Tänkte också titta i domböckerna (eller vad det heter) för tiden för födelsen för att se om det stod något där men såklart var dessa inte inskannade, så man kunde se.
 
Jag har kört fast. Någo som vet hur jag skall gå vidare?  
 
Mvh Anna Grahn

2008-01-06, 00:05
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Från 1850-60-talen blev allmogen (och den fattigare stadsbefolkningen) mycket lössläppt i val av barnens förnamn. Från att ha valt bland kanske 10-20 namn i så hög grad att det var besvärligt att identifiera folk, gick man till att ge barnen så ovanliga namn som prästen bara ville tillåta. Resonemanget var ungefär att även om barnen är fattiga så skall de ha fina namn, det är gratis och det kommer att göra så att de får bättre chanser i framtiden (ospecificerat hur).
Så i linje med det - om man hade ett illegitimt barn, desto större anledning att ge det ett riktigt fint och ovanligt namn - som dessutom allitererade!
 
Någon särskild sed att döpa illegitima barn efter fäderna har jag aldrig hört om; därmed inte sagt att det inte förekom i enskilda fall.
 
Namnen Levina och Leontina finns inte i Historiska museets namndatabas,  Nomina. Levin finns, och anges som tyskt. Leontina kan också ha tyskt ursprung eftersom Leonard har det. Men många av dessa moderna, fina namn var ofta av tyskt, ibland engelskt, ursprung. Ju mer utländska, desto finare helt enkelt.
 
Domböcker kan naturligvis ge resultat, men bara om modern stämt in fadern för att få underhåll utbetalt. Fram till 1864 var det olagligt att få barn utanför äktenskapet, det låg under allmänt åtal, precis som vilket brott som helst och kan därför ofta återfinnas i domboken. 1917 fick kommunerna ansvar för att betala ut underhåll till barn som inte erkänts, och därmed inte fick underhåll, av sin far - kommunerna satte följaktligen in stora resurser för att få fram faderskapserkännanden. Men tiden 1864-1917 är svår.
Den vanligaste fadern i sådana här fall är en ogift dräng på samma gård eller en granngård.
 
Ingela

2008-01-06, 09:25
Svar #5

Carl Szabad

Anna! Du skriver inte hur mycket du kollat, men det räcker inte med SCB-utdraget av födelseböcker utan du måste även kolla originalboken. Dessutom kan ett faderskap vara inskrivet långt efteråt i husförhörslängd eller församlingsbok.
 
Annars håller jag helt med Ingela om att det vanligtvis (där det kunnat bevisas) varit någon dräng eller son i huset som varit framme, även om många faderskap i efterhand förskönats med någon närbelägen godsherre eller till och med kunglig person .

2008-01-06, 12:20
Svar #6

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag tittade på befolkningscd:n 1890 och såg att det är Varnum i Värmland. Jag trodde det var Skaraborg först.
Där finns endast moderns förnamn - Matilda. Inget efternamn.
Ger lite tanke om att modern vill vara anonym också? Kanske reste till annan ort och födde barnet.
Det var inte ovanligt att husbonden eller patron tog sig sina friheter med pigorna och någon torpare tog på sig faderskapet med belöning.
Har Du Din mormorsmors mors efternamn, så finns barnmorskeprotokoll ibland.
 
Hälsningar Eivor

2008-01-06, 12:45
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I födelsebok Varnum (AD-online) 13 oktober 1887 Levina Leontina dotter till torparedottern Matlida Petersdotter, Sjöändsfallet, s 558 i hfl. Döptes inte förrän 8 november. Det står inget om fader i hfl för dessa år. Matildas bror Anders Gustaf reste till Amerika 1888. Matilda är 1900 gift med Karl Fredrik Petersson, men han står inte som fader.

2008-01-06, 13:02
Svar #8

Carl Szabad

Anledningen att modern saknar namn i Sveriges befolkning 1890 är att hon fortfarande bor i föräldrahemmet och hemmavarande barn saknar efternamn. Det har alltså inget med anonymitet att göra.

2008-01-06, 13:28
Svar #9

Anna Grahn

Hej allihopa, här var det snabba ryck!
 
Vi har följt Matilda, alltså Levinas mor så att säga hela vägen och inte hittat något skrivet om vem som skulle kunna vara pappan. Matilda dör redan 1901, så efter detta tar det stopp på info om henne.
Tack ändå för hjälpen.
 
Men Chris, visst är väl du proffs på folk i Amerika? Jag har en fråga om detta. jag vet att jag är inne på fel tråd nu men jag frågar ändå.
Per Johan Bark reste till Amerika 1881. Han hade då med sig en Klara f45/46 och en Amalia Wahlström f ca1864, som jag tolkar är dotter till denna Klara. Vilka var dessa? Vart kom dom ifrån och vart tog dom vägen? Hittar inte dom någonstans.
 
//Anna

2008-01-06, 14:15
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Var inte Per Johan Bark den uslingen som gifte sig med en svensk flicka i USA och sedan lämnade henne? Ev var han bigamist också. Jag har de uppgifterna på en annan dator, kanske blandar jag ihop dem?
Jo - det stämmer: Han reste 1881 med Klara som var hans fru enligt Emigranten, sina söner Fritz och Knut. Amalia Wahlström, samt en Hulda 7 år. (Se Anbytarforum » Länder » USA » Spårlöst försvunna USA-emigranter » Per Johan Bark ). Per Johan satt på Långholmen för förskingring, sedan antecknad som obefintlig i Klara.. Jag har för mig att jag fick fram att han dog 1892 i Chicago. (ändrat: 1895 ska det vara)
Den enda Amalia Wahlström med rätt ålder som finns i Emibas (ej heltäckande) är dotter till mjölnaren Carl Gustaf Wahlström i Lilla Mellösa, Södermanland.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 06 januari, 2008)

2008-01-06, 15:21
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Amalia kan tänkas vara systerdotter till Per Johan Bark, hennes mor är född Petersson i Sköldinge 1836. Med på resan är ju också en Hulda, Amalia har en syster Hulda. Men det stämde inte, resten av fam Wahlström utvandrar 1888.

2008-01-06, 18:51
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ett långskott på Klara som reser med herr Bark. I Storkyrko församling finns i folkräkningen 1880 enm jungfru Klara Eriksson född 1846 i Frändefors. Hon är ej anträffad i nov 1880. I originalet står det att hon ev flyttat till Klara församling. Där bodde vår man Bark.

2008-06-16, 10:25
Svar #13

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Okänd mor, eller mer rätt två tänkbara mödrar skulle kunna vara rubriken.
1889 2/2 föddes pojken Axel. Enligt födelseboken var modern Botilda Svensdotter 42 år gammal. Hon hade tidigare fött sex barn, alla med okänd fader. I födelseboken har prästen antecknat: Bothilda låtit anteckna barnet som sitt. Om hon var mor till barnet, varför då denna skrivningen. Har någon sett någon liknande skrivning i en födelsebok?
 
Av hennes sex barn inklusive nämnde Axel emigrerade till N Amerika. Enligt släkttraditionen skulle den rätta modern vara Botildas äldsta dotter, den då 20 åriga Selma Nilsson men om detta finns inget dokumenterat. Varken i kyrkoarkivet på pastorsexp. eller Landsarkivet finns några konvolut eller liknande brev som kastar ljus över modern. Fram till 1917 kunde faktiskt moderna vara anonym och från 1918 infördes laglig adoptionsmöjlighet.
 
Är det någon som råkat ut för något liknande, med två tänkbara mödrar?
 
MVH/Lennart

2008-06-16, 11:01
Svar #14

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Botilda Svensdotter är modern. Vid denna tid hade oä barn inte arvsrätt efter modern om hon inte låtit anteckna barnet som sitt. Formuleringen är alltså mycket vanlig.
Hälsar vänligen
Maud

2008-06-16, 13:51
Svar #15

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Tack Maud för svaret. Jag har släktforskat i 28 år men aldrig mött denna formulering för barn födda utanför äktenskapet. Man lär sig alltid något nytt!! I Rättshistoria för släktforskare av Barbro Nordlöf skriver hon på sidan 13; 1866 fick oäkta barn en viss arvsrätt efter sin mor. Är det i detta sammanhanget som uttrycket Bothilda låtit anteckna barnet som sitt? som möjliggör en viss arvsrätt? Vet du vad denna (viss) arvrätt innebar? Känner du någon litteratur för fördjupning i ämnet?

2008-06-16, 14:28
Svar #16

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Jag konsulterade min bokhylla och i en gammal Sveriges Rikes Lag omnämns i Ärvdabalken Ä8:7§ med kommentaren Med upphävande av KF d. 14 april 1866 om arvsrätt för oäkta barn samt med ändring av vad 8 kap 7§ i ÄB innehåller mot denna lag stridande, har förordnats; Oäkta barn tage lika... Paragraf 7 ändrad 1905.  
 
Är det någon som har tillgång till texten i KF 14 april 1866? KF = Kunglig Förordning.
 
I Släktforskarförbundets CD Kyrkobokshistorik sid. 11 refereras också till SFS 1905:9 om ändrad arvsbestämmelse och SFS 1856:74 okänd moder.

2008-06-16, 15:18
Svar #17

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Maud,  
Jag fann nog vad jag sökte i en 20 p uppsatas i JURIDISKA FAKULTETEN
vid Lunds universitet 2005. Jag citerar: I proposition 1905: 19 inleder departementschefen med att konstatera att barn som var avlade utom äktenskap inte hade någon annan arvsrätt än efter egna barn och bröstarvingar enligt 8:7 dåvarande ärfdabalken. Genom förordningen den 14 april 1866 fick dock barn födda utom äktenskap rätt till arv efter modern på samma villkor som inomäktenskapliga barn. Två förutsättningar måste dock uppfyllas; arvet fick inte kränka de inomäktenskapliga barnens laglott och modern skulle ha låtit anteckna barnet i den församlig där hon var kyrkoskriven, slut citat.  
 
Texten i födelseboken ... låtit anteckna barnet som sitt kan väl vara det som behövdes för att uppfylla det andra av de två kraven för barnets arvsrätt efter modern enligt KF 1866. Tolkar jag det rätt?

2008-06-17, 07:29
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det kan nog vara möjligt att dottern var den riktiga modern, men det får vi nog aldrig veta. En ana till mig växte upp som legitimt barn till sin mormor och morfar, hon var alltså egentligen ett barnbarn.

2008-06-17, 15:01
Svar #19

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Ja, det är rätt tolkat, Lennart. Standardformuleringen var just låtit anteckna barnet som sitt, det förvånar mig verkligen att du inte stött på den fler än en gång under 28 års släktforskning.
 
Chris, vad menar du här med legitimt barn?  
 
Det har förvisso funnits barn som vuxit upp i tron att mormor och morfar var deras biologiska föräldrar, eftersom man långt in på 1900-talet ansåg det bäst för barn att undanhålla dem obehagliga sanningar. Men att mormor (och morfar) ljög för prästen/kyrkan/Gud och uppgav sig vara mor (och far) till ett barnbarn måste vara ytterligt sällsynt. Dels för att det var en svår synd, dels för att det var närmast omöjligt att dölja sanningen. Bodde man i extrem glesbygd med otillgängliga mil till närmaste granne, kyrka och präst kunde en sådan lögn kanske klaras, men knappast i trakter där människor levde närmare varandra och den sociala kontrollen följaktligen var stark.
 
Lennart, om det bara är noteringen i födelseboken att Botilda Svensdotter låtit anteckna barnet som sitt som gett upphov till familjetraditionen att dottern Selma var den riktiga modern, kan du lugnt avliva denna familjetradition - den bygger i så fall på en missuppfattning. Om det finns dokumentation av annat slag som styrker antagandet (brev, testamenten etc) kommer saken givetvis i en annan dager.
Hälsar vänligen
Maud

2008-06-17, 19:41
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har själv inom min släkt stött på samma sak, att morföräldrarna stod som far och mor i födelseboken 1904 (scb) till sin dotters son. Denna pojke skulle alltså vara en yngre bror till min farfar, en bror som jag aldrig hörde talas om. Jag frågade min faster vem denne pojke var och fick till svar att han var en son till en syster till min farfar. I bouppteckningen efter både hans morfar och mormor står han som adoptivson. Hans riktiga mor emigrerar med sin nya familj till Amerika. Efter några år så emigrerar också den här pojken/mannen till Amerika och till sin mors familj. Han tar samma efternamn som styvfadern. Ett barnbarn till hans mor kallar honom för sin fars halvbror. Så visst var han min farfars systers son! Däremot förstår jag inte hur hans morföräldrar kunde stå som föräldrar i födelseboken. De bodde i ett litet sågverksamhälle på en ö. Där alla borde känna allt om alla.
 
Jag har heller aldrig stött på låtit anteckna barnet som sitt (vad jag kan erinra) och vet inte om det har med hur mycket man forskat eller inte. Det kanske hellre har att göra med i vilka kyrkböcker man letat i.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-06-17, 20:05
Svar #21

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
SCB-utdrag är andrahandskälla - kontrollera med födelsebok.
I födelseboken kan finnas uppgifter som införts många år senare.  
 
(Meddelandet ändrat av mausve den 17 juni, 2008)
Hälsar vänligen
Maud

2008-06-17, 20:06
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Att låta anteckna barnet som sitt är ganska vanligt och har ju just med arvsrätten att göra. Däremot förekom tydligen att man försökte föra över ett barn till föräldrarna, för att slippa skammen eller för att förbättra dotterns giftermålschanser. Det har gamla släktingar berättat, problemet är ju just att visa det idag.  Måste kolla vad det egentligen står om min ana, nu när födelseböckerna finns scannade. Jag har träffat henne i levande livet på 50-talet.

2008-06-17, 22:01
Svar #23

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Mycket intresserad av resultatet av din koll av födelseböckerna, Chris.
Hälsar vänligen
Maud

2008-06-18, 08:21
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Chris! Du säger att födelseböckerna finns scannade. Kan det även betyda att dessa finns på microkort? Mina uppgifter kollade jag för ca 18 år sedan och då fanns bara scb-kyrkoböcker och folkräkningarna för tiden efter 1900 att tillgå på mitt bibliotek.
Ann-Mari Bäckman

2008-06-18, 09:10
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ja, Ann-Marie, i dina län finns de på  mikrokort, se tidigare diskussioner om församlingsböcker och lysningsböcker, samt generellt t.ex. här där även icke-SCB tas upp i inlägg postat lördagen 6 januari 2007 - 11:57 (det inlägget skrevs när PUL medförde policy 100 år för skannat på Internet, nu är det 70 år och skanning pågår även av de tidigare filmade/mirkrofichade böckerna).
 
SVAR lånar fortfarande ut dessa, sök upp din församling på www.svar.ra.se under Forska, Geografisk sök, välj i säkresultatet din församling, därefter det med den röda pilen (Filmade arkiv) som visar mikrokorten.
 
hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 18 juni, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av edah den 18 juni, 2008)

2008-06-18, 09:38
Svar #26

Sven-Erik Johansson

Det är verkligen intressant att se att fler och fler börjar inse hur osäkra födelse/dopböckerna egentligen är och att dessa måste balanceras av mot andra grundkällor.
 
Ju fler som gräver djupare i födelse/dopböckerna desto flera kommer kommer att skaffa sig djupare kunskaper och börja inse att
 
-detta fattas personer i födelseböckerna även under 1900-talet.
  Under 1700-talet saknas ca 5% i födelse/dopböcker i vissa socknar tex Umeå lands.
 
-det finns olika uppgifter på födelse-dop-födelseort i olika socknar för samma barn.
  Födelse/dop kan för ett enskilt barn vara registerade i 3 olika socknar och där uppgifterna ibland går isär.
 
-bevisligen felaktiga föräldrar även under 1900-talet. Ofta bevisligen förekommande under 1700/1800-talet.
 
-bevisligen felaktiga födelseorter.
 
-döpt till ett visst namn, men i husförhör ett helt annat namn.
 
-dubbelfödslar för samma familj inom 9 månader
 
I SCB avskrifter av födelelseböcker/dopböcker finns det ytterligare fel
 
En trevlig dag önskas från ön Sikhällan i Bottenhavet
Sven-Erik

2008-06-18, 09:49
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det svår är att OM man bytte föräldrar, som mina muntliga källor hävdar, inte bara för min ana utan att det förekom överhuvudtaget, så kommer det vara svårt att bevisa det mha källorna idag, det står ju fel moder/föräldrar i alla tillgängliga källor. Men det skulle vara intressant att se om uppgifterna stämmer.

2008-06-18, 10:44
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad det gäller SCB-födelse, död och vigsel, så skulle det vara intressant att veta hur dessa har kommit till? Är det någon som suttit och skrivit av kyrkböckerna? Om det då står moderns namn där, var har personen, som nedtecknat barnets förälder/föräldrar hittat morföräldrarnas namn?
 
Det kan ju som du Eva säger, finnas uppgifter i födelseboken, som tillkommit i efterhand. Det skulle vara för skoj skull, värt att se vad som nedtecknats i födelseboken, för där har jag inte kikat.
 
Chris, vad bra att du inte tömt alla tillgängliga källor ännu efter sanningen.
 
Vad beträffar min historia, så sa min faster också att det sas att fadern till den här gossen, var den man, som modern senare gifte sig med. De fick två barn och utvandrade till Amerika. Dessa tre barn var antingen helsyskon eller halvsyskon, men eftersom ett barn till ett av dessa syskon kallar gossen för faderns halvbror, så var nog moderns man inte far till gossen. I så fall varför tog inte familjen med sig även detta barn till Amerika, utan lät sjuåringen stanna hos gamla morföräldrar?
 
Intressant att utreda sådana här muntliga källor, för att se sanninghalten i den.
 
Jag hjälper en kvinna att hitta ättlingar till hennes farbror, som utvandrade till Amerika. Om jag inte missminner mig så berättades det att han skulle ha ägt en en saloon och dött där, av skottlossning, alltså något dramatiskt. Av en kontakt i USA, så fick jag ett utdrag från en tidning där det stod att farbrodern dött efter en kortare tids sjukdom av lunginflammation. Han hade tidigare ägt en saloon! Så var det med den muntliga berättelsen.
Ann-Mari Bäckman

2008-06-18, 15:54
Svar #29

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Maud, Chris och Ann-Mari,
Det barn det är frågan om för vilken prästen i födelseboken antecknat Bothilda låtit anteckna barnet som sitt heter Axel och föddes 2/2 1889. Av den i födelsboken antecknad moder Bothilda 42 år, av hennes döttar är det endast den äldsta dottern Selma f. 1869 som kan komma i fråga som annan tänkbar moder. Dock är det så att nämnda Selma 1889 27/12 själv fick ett barn, en dotter som dock dog strax efer födelsen. Tidsrymden mellan 1889 2/2 och 1889 12/27 är 10 månader och 25 dagar. Är det realistigt att tro att den unga pigan blev gravid så snart efter det hon eventuellt fött Axel 2/2 samma år? Även om det teoretiskt är möjligt, kan det vara troligt? Selma emigrerade året därpå till Minneapolis där hon aldrig ingick något äktenskap.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna