ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okända föräldrar  (läst 895 gånger)

2010-03-18, 20:57
läst 895 gånger

Utloggad Susanne Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 17:41
    • Visa profil
Anna Sofia Helfrida föds den 18 juni 1879 i Ulrica Elenora, Stockholm. Föräldrarna är angivna som okända, men det finns en adress angiven och moderns status är angivet som ogift och 38 år gammal. Flickan finns senare som fosterdotter i en familj, hon har samma efternamn som fosterföräldrarna.  
Hur ska man spåra föräldrarna? Finns det något slags register för barn som placeras i fosterhem i Stockholm?
 
Tacksam för tips
Susanne

2010-03-18, 21:51
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
När jag tittar i rotemansregistret för Kungsholmen (CD) tycker jag att man kan försöka undersöka om inte Anna Sofia är dotter till de som står som fosterföräldrar. Både hon och hennes bror är registrerade hos paret Persson (ej gifta när barnen föds) från födelsen. Kanske kan en bouppteckning för föräldrarna ge mer besked. Visserligen stämmer inte moderns ålder med den angivna men man kan i alla fall undersöka saken.
Hon flyttar dessutom in hos fosterföräldrarna när hon skiljer sig.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av izla 2010-03-18 22:11)

2010-03-19, 16:08
Svar #2

Utloggad Susanne Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 17:41
    • Visa profil
Hej Chris!
Det kanske kan vara så, jag ska kolla med bouppteckning.
 
Tack för tipset!
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna