ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ny fru  (läst 1066 gånger)

2013-01-05, 23:55
läst 1066 gånger

Utloggad Cecilia Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 10:31
    • Visa profil
Hej.
 
Nu hoppas jag kunna få hjälp igen, med en familj som krånglat för mig. Jag har löst mycket själv, men nu sitter jag fast.
 
I Hvena Wästergård, i Ytterby föds 28 November 1815 en oäkta Anna Christina, med modern Anna Andersdotter (f. 1796-06-13), som i sin tur bor hos sin föräldrar Anders Niclasson och Johanna Larsdotter.
Första frågan, som jag faktiskt inte förväntar mig att få svar på är därför; hur skall jag få reda på vem fadern är?
 
Anna Andersdotter gifter sig med Lars Larsson 1818-04-12 i Hvena, och de bor vidare i Hvena Wästergård.  
på sida 481 i [color=0000ff]Ytterby kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13652/C/1 (1794-1837)[/color] så står det att Lars Larsson kommer ifrån Haby (möjligtvis staby), och detta vet inte jag vart det ligger, och det är det tidigaste jag kan hitta om Lars Larsson.
Fråga nummer två blir därför, vartifrån kommer Lars?
 
Sedan så dör Anna Andersdotter i Feber 1825-01-19  Sida 389 [color=0000ff]Ytterby kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13652/C/1 (1794-1837)[/color]
 
På sida 16 i hsl [color=0000ff]Ytterby kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13652/A I/6 (1821-1825)[/color]
så stryks därför Anna, och det noteras död vid sedan om, men precis under så skrivs det dit en ny Anna med födelsedatum 1799.
Så i nästkommande hsl så ser allt ut som innan fast istället för Hustru Anna 96 som det stått tidigare så står det Hustru Anna 99.
 
Vem är denna nya Anna? Är hon en av deras tidigare pigor som står med på samma hsl? Jag kan inte hitta Lars Larsson och den nya Anna vigsel i ytterby.
 
Ytterligare så kan jag hitta att Anna 1 och Lars fick döttrarna Johanna Lovisa och Helena tillsammans, och bekräfta detta i födelseboken.
Men efter Annas död så tillkommer Gustava och Johannes, och ännu senare Albertina, Sabina och Anders.
Jag kan hitta alla barn i födelseboken utom Gustava och Johannes, vars födelseår skall vara 26 respektive 27.
Kan dessa vara Anna 2s barn ifrån annan ort och tidigare äktenskap om hon haft något sådant?
 
Albertina föds 1829 som äkta barn till Lars och Anna 2, så någon gång mellan 1825 och 1829 så borde dessa varit vigda.
 
Jag kan sammanfatta frågorna här nedan.
 
Vem var Anna Christinas far?
Vart kommer Lars Larsson ifrån? Han skall vara född 1795-06-06 enligt hsl.
Vem är den nya Anna? Vart kommer hon ifrån, och vart vigdes hon och Lars?
Vart kommer Gustava (1826?) och Johannes (1827-09-03 enligt hsl) ifrån, och vem är deras far? Är det Lars?
 
Hjälp med dessa problem mottages varmt.
 
Tack på förhand
Cecilia
 
 
För övrigt är det fruktansvärt att försöka släktforska i Ytterby och Kungälv eftersom det saknas kyrkböcker 1730-1794, otroligt frustrerande. Visste de inte att man är tvungen att göra backup på sitt arbete? ;-)
 
Ha en trevlig kväll, och helg på er, och tack igen!

2013-01-06, 13:24
Svar #1

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej, Cecilia!
Utan att f.ö. ha fördjupat mig i Din frågeställning kan jag bara meddela att Staby ligger precis utanför Ytterbys församlingsgräns och tillhör Harestads församling.  
Mvh, Birgitta.

2013-01-06, 13:51
Svar #2

Utloggad Cecilia Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 10:31
    • Visa profil
Tack så mycket!  
Jag lyckades faktiskt hitta dett själv för ett par timmar sedan, efter att letat runt.
Hittade även en fadder till dottern Helena därifrån, som hette Pehr Maltesson. En annan Maltesson var fadder till den oäkta dottern också, vilket borde vara en ledtråd för mig, men det är svårt att lösa i alla fall.
 
Efter att ha hittat Staby, och en Lars Persson som har en son som heter Lars, född 1796-06-05 så misstänker jag starkt att detta är min Lars, även om två siffor i födelsedatumet är omkastade. Även att flera av denna Lars syskon har samma namn som sedan min Lars barn får senare, gör också att jag misstänker att jag är på rätt spår.
 
Ne, jag känner att jag hela tiden är i närheten av att få svar på mina frågor, men jag kommer inte riktigt ända fram.
Försökte leta efter vart Anna Christina hamnar senare i livet också, men efter sida 16 i hfl [color=0000ff]Ytterby kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13652/A I/8 (1830-1833)[/color] så kan jag inte hitta henne.
Det står typ Sty fb, eller Sly fb (möjligtvis fh) framför hennes namn, och jag förstår inte vad det betyder.

2013-01-06, 15:12
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Cecilia
 
Det står styfd. Christina (inget Anna), på sidan 17. Styvdotter, alltså. (Möjligen står det styfb, alltså styvbarn.) På sid 16 längst ner finns en piga Anna Christina Andersdotter, född 15. Kan det vara din Christina?
 
Det finns hur mycket som helst att läsa om oäkta barn här på forumet, t ex här:
http://www.genealogi.se/oakta.htm
 
Den här frågan borde nog ligga under Ytterby.

2013-01-06, 15:31
Svar #4

Utloggad Cecilia Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 10:31
    • Visa profil
Tack så mycket. Det borde ju stämma, eftersom Anna Christina var oäkta barn till Lars första fru som dog, så borde hon ju då stå som styvdotter till Lars och hans nya fru.
Och det kan mycket väl vara rätt Anna Christina som står som piga på sida 16. Skall kolla uppp detta.
Jag har alltid svårt att välja rätt rum, speciellt när det var så många frågor som i denna tråden.
Det hade kanske passat bättre i Ytterby ja.
 
Tack för hjälpen.  
 
Mvh, Cecilia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna