ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har jag hittat den biologiska föräldrarna?  (läst 803 gånger)

2012-03-04, 16:39
läst 803 gånger

Utloggad Josefine Ekdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2015-07-10, 09:53
    • Visa profil
Jag har följt en släkting vid namn Hedvig Maria Lovisa Danielsson, född den 2 september 1862 i Maria Magdalena, Sthlm. Föräldrarna är okända, men det står att modern var 21 år och ogift.  
Jag hittade Hedvig i husförhörsböcker i Gävle. Där står hon som dotter till Sven Magnus Danielsson och Lovisa Carolina Pettersson, men  efter hennes namn står det anten, vilket betyder före äktenskapet.  
Innan hon kom till Gävle 1871, var hon fosterbarn hos Lovisa Carolinas syskon.
Lovisa Carolina är 21 år äldre än Hedvig så åldern stämmer, så troligtvis är hon den rätta modern.
Men är Sven Magnus den rätta fadern? Hade det inte sått oäkta om det bara var Lovisa Carolinas dotter? Dessutom heter Hedvig hans efternamn.
 
Både Lovisa carolina och Sven Magnus bodde i Sthlm, men Sven Magnus flyttade inte till Sthlm förens några år efter Hedvigs födelse.
 
Vad tror ni om detta?

2012-03-04, 21:15
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Josefine!
Du har alldeles rätt. Hade inte Sven Magnus ansett sig vara fader till Hedvig, så hade hon utan tvekan betecknats som oäkta.

2012-03-05, 10:00
Svar #2

Utloggad Josefine Ekdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2015-07-10, 09:53
    • Visa profil
Så roligt! Jag trodde att det var stopp när jag läste Föräldrar okända i födelseboken!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna