ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flytta till ny församling  (läst 2091 gånger)

2008-09-07, 15:12
läst 2091 gånger

Utloggad jan Östling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2013-09-05, 06:01
    • Visa profil
Hej
 
Jag behöver hjälp innan jag ger mig in i kast med efterforskningar efter min okända mormorsmor.  
 
Min mormor föddes av okända föräldrar 1904. Jag har med mig en legend om att mormors mor skulle ha varit en Mejerska, bosatt i Blekinge. I så fall skulle hon någon gång under andra halvåret 1903 ha flyttat till Halmstad (där barnet föddes) eller till någon församling i närheten. Hon borde så ha bott där fram till dess barnet var fött 1904-03-06. Jag föreställer mig att det skulle vaara möjligt att gå igenom inflyttade till Halmstad och trakterna där omkring för perioden och eventuellt kunna vaska fram kvinnor kommna från Blekinge och sedan undersöka om någon av dem har varit värksam som Mejerska. Nu undrar jag:
 
Förekom det att man flyttade från en församling till en annan under en period av, säg 7 månader, utan att uppge detta eller är det ställt över all tvivel att Mejerskan anmälde sin flyttning?

2008-09-07, 18:03
Svar #1

Utloggad Arne Granquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1427
  • Senast inloggad: 2023-04-17, 19:54
    • Visa profil
Hej
 
Inte direkt svar på din fråga.
Vet Du att din mormorsmor är född 16 jan 1874 enl SCB utdrag för Halmstad 1904(SVAR)
(Om det är din mormor som är född 6 mars)
Kanske en bit på väg
Arne

2008-09-07, 18:59
Svar #2

Utloggad jan Östling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2013-09-05, 06:01
    • Visa profil
Hej Arne.
Jo, jag har sett uppgiften som är hämtad från dopboken. Där anger min mormors mor själv att hon är född 1874-01-16. Jag har tvivlar dock på att uppgiften är riktig, men jag vet förstås inte.
 
Jan

2008-09-07, 19:06
Svar #3

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Före omkr 1946 antecknades födslar i den församling där de faktiskt inträffade och inte där modern var kyrkoskriven. Alltså behövde inte Din mormors mor nödvändigtvis ha varit folkbokförd i den församling där Din mormor föddes. Detta gör inte Din sak lättare.

2008-09-07, 23:38
Svar #4

Utloggad jan Östling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2013-09-05, 06:01
    • Visa profil
Tack för ditt påpekande Göran. Min fråga kvarstår dock: Förekom det att man flyttade från en församling till en annan under en period av, säg 7 månader, utan att uppge detta eller är det ställt över all tvivel att Mejerskan anmälde sin flyttning?
 
Jan

2008-09-08, 08:11
Svar #5

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Att man reste till en annan ort under en graviditet och för att föda sitt barn är väl belagt? Uttrycket att resa till Tyskland  kommer väl därifrån. Jag tror inte heller att alla obemärkta  flickor som sökte (tillfällig) plats i familj anmälde flyttning.
 
Göran

2008-09-10, 22:00
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jan
Man kunde också resa till annan ort med s.k. arbetsattest, för att arbeta längre eller kortare perioder. Då var man fortfarande kyrkoskriven i sin hemsocken, men kanske inte alltid inskriven där man arbetade.
 
Din mormors mor kanske reste till Halmstad strax före barnets födelse. Hon kanske hade släktingar där? Och finns det skäl att tvivla på hennes födelsedatum?

2008-09-11, 16:39
Svar #7

Utloggad jan Östling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2013-09-05, 06:01
    • Visa profil
Kristina och Göran
 
Tack för era kloka inlägg. Jag försöker föreställa mig hur man tänker om man föder sitt barn utan att uppge sitt namn och därefter omedlebart lämnar bort sin nyfödda. Berättar man då när man är född eller drar man till med en födelsetid vilken som? Eller är jag själv fången i vår tids fixering vid personnummer? Detta är i vart fall bakgrunden till att jag tvivlar på hennes uppgifter om sin födelsetid. Vad tror ni som har mer erfarenhet än jag? och nog måste hon väl ha gett sig av hemifrån så snart det började bli svårt att dölja graviditeten? Till exempel i tredje månaden. Kristina: Var kan jag hitta uppgifter om arbetsattester (något jag aldrig hört talas om tidigare).

2008-09-11, 18:05
Svar #8

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Själv skulle jag nog fästa viss tilltro till födelsedatum. Det är en sak att förtiga sin identitet men en annan att ljuga om sin födelsetid. Lögnen har ju ansetts som en synd och trodde hon att hon skulle ha något att tjäna på att ljuga om födelsetiden?

2008-09-11, 18:12
Svar #9

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ibland har det hänt att folk s a s lånar en identitet av en nära släkting. Det känns nog mindre lögnaktigt än att helt och hållet hitta på. Sammanhangen kan vara så triviala som beställningar av bord och bil, som kanske kan ske fördelaktigare med ett annat namn. Med det ville jag säga att om barnets mor nu inte är född på uppgivet datum, så kan hon ha en syster som har just denna födelsedag.

2008-09-11, 20:06
Svar #10

Lotta Nordin

Det var helt lagligt för kvinnor att föda sitt barn anonymt på annan ort. Denna bestämmelse kom i samband med det s.k. Barnamordsplakatet 1778 och gällde till 1917.  
Läs mer:
http://www.domboksforskning.se/lagar/okand%20moder.htm
http://www.ddss.nu/swedish/means/parent.htm#moder
http://62.20.57.210/gla/forskarservice/forskarforfragningar/fader_okand.htm

2008-09-11, 20:47
Svar #11

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ja, förfarandet var som vi alla vet helt lagligt. Men det som är intressant här är att det finns ett angivet födelsedatum för modern.

2008-10-18, 14:49
Svar #12

Utloggad jan Östling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2013-09-05, 06:01
    • Visa profil
Hej alla som vill hjälpa mig att knäcka denna svåra nöt.
Jag mottar med stor tacksamhet tips på hur det skulle vara möjligt att komma vidare för att försöka hitta min mormorsmor. jag förstår en del
 
1. Det verkar som om jag ska ta kvinnans uppgift om sin födeslsetid på allvar eller i vart fall inte utgå från att den är helt osann
 
2. Det verkar som om kvinnan kan ha flyttat in till Halmstadstrakten med eller utan flyttbetyg, möjligen med arbetsattest ( var finns uppgifter om sådana?)
3. Om hon själv valt att namnge sitt barn med Gurli Alice Frideborg är det troligt att något av namnen är efter hennes mormor eller farmor? Jag förstår att alla tre namnen är mycket ovanliga och förekommer t ex 1880 hos ett mycket litet antal kvinnor.
 
Efter som denna sida är en metodsida: Hur ser metoden ut för att komma vidare? Jag mottar alla råd med stort intresse!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna