ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn utan känd moder  (läst 4026 gånger)

2001-12-31, 09:50
läst 4026 gånger

Utloggad Benny Backman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2010-03-09, 06:38
    • Visa profil
I min hand har jag en släktutredning där uttrycket Barn utan känd moder förekommer ganska flitigt. I synnerhet under första hälften av 1700-talet. Okänd Fader är ju inte så svårt att greppa, men Moder? Vad kan dölja sig bakom den anteckningen? Och finns det någon chans att komma vidare?
MVH
Benny Backman

2001-12-31, 10:48
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Benny!
 
Antagligen återspeglar den släktutredning som du kommit över, att födelseböckerna (doplängderna) för 1600-talet och början av 1700-talet i många fall endast anger faderns namn. Först senare på 1700-talet blir den vanligt att moderns namn också anges i födelselängderna. Forskning i övriga bevarade kyrkoarkivalier, såsom husförhörslängder, vigsel- och dödböcker, kan ge namnet på modern.
 
En särskild kategori barn med okänd mor är de utomäktenskapliga barn som föddes av anonyma föräldrar. Sådana barn, där såväl moderns som faderns namn utelämnats i födelseboken, förekommer knappast i kyrkböckerna förrän i slutet av 1700-talet och då fr.a. i Stockholm. År 1778 utfärdade nämligen Gustaf III det s.k. barnamordsplakatet, en lag som tillkom för att minska den höga spädbarnsdödligheten som rådde bland utomäktenskapligt födda barn. Lagen gav kvinnor rätt att framföda sitt barn utan att någon efterfrågade vem hon var och utan att riskera att åtalas. Med tanke på den sociala kontrollen i dåtidens samhälle var detta i praktiken bara möjligt i storstäderna, och den som ville framföda sitt barn anonymt begav sig oftast till Stockholm där möjligheten till anonymitet fanns hos någon av stadens många barnmorskor eller något av stadens barnbördshus.  
Om denna företelse, se vidare min uppsats Att forska om barn på Allmänna barnhuset i Släktforskarnas årsbok 1997, s 35ff och där anförd litteratur.

2001-12-31, 17:28
Svar #2

Flygare

I husförhörslängden kan det finnas en sida
med Barn utan föräldrar där kan det dyka upp noteringar om föräldrarna i vissa fall.
 
Hälsningar
Susanne Flygare

2002-06-27, 22:22
Svar #3

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Hej,
 
Jag forskar just nu på Göteborg.
I födelseboken förekommer oäkta barn med båda föräldrarna okända.
Det står dock alltid ett födelsedata för modern.
 
Frågor:
Visste prästen i allmänhet vem modern var?
 
Vem namngav dessa oäkta barn?
 
Vad betyder beteckningen O.B.R. som stod framför moderns födelsedatum?
 
M V H
Maria Svärd

2002-06-28, 16:27
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Sedan har vi ju vissa släktforskningsprogram, som vid utskrifter automatiskt redovisar: barn med okänd moder resp. barn med okänd fader, om uppgifter om dessa personer inte finns inmatade. Men jag antar att det inte var detta fenomen som frågan gällde.

2002-06-28, 17:48
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej Maria
En gissning O.B.R. betyder obemärkt. Flickan födde inte på hemorten utan på något annat ställe, där ingen visste vem hon var. Kanske på något ställe där det fanns särskilda hus för ändamålet.
mvh
rune

2002-06-28, 21:16
Svar #6

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Nej, Carl-Fredrik,
 
Om du läser hela mitt inlägg så ser du att jag nämner födelseboken.Närmare bestämt Masthuggs församling.
 
Tack Rune för ditt svar.
 
M V H
Maria Svärd

2002-06-29, 11:13
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Rune, kan verkligen O.B.R. stå för obemärkt? Att förkorta obemärkt med O.B.R. följer inte den gängse förkortningspraktiken så jag tvivlar på detta ditt förslag, men kan tyvärr inte själv ge en alternativ tolkning. Någon annan som stött på detta och kan ge en bättre tolkning?  
 
Har själv stött på en intressant födelsenotering i
Gustavi (domkyrkoförsamlingen) i Göteborg:
Flickan Alma Charlotta Lundberg föddes den 17 febr. 1855 och döptes den 25 febr. s.å.. I Födelseboken anges inte att hon var oäkta. Noteringen modren angafs icke står inskriven i moderskolumnen. Vidare står i faderskolumnen: uppgaf sig wara naturlige fader Resebetjenten Fredrik Ad. Lundberg och som Sådan Adopterar barnet.  
I Göteborg, Gustavi, AIa:5 (register 1847-?)litt. B, s 406, står vidare: Fredrik Adolf Lundberg född 1822 2/5 (vart?; står ej) - värdshusföreståndare. Gift 1) 1855 m. Johanna Christina Svensson (f 1811 15/11, död 1880 8/9), gift 2) 1880 28/10 i Uddevalla m. Amanda Charlotta Högvall. Dottern Alma Charlotta född före hans äktenskap .
Onekligen ett knivigt fall med okänd moder.
 
mvh Niclas R.

2002-06-29, 14:37
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Visst, Maria,
framgår detta tydligt av ditt inlägg. Min kommentar var delvis allmänt hållet angående begreppet barn med okänd moder, delvis syftande på Benny Backmans inledande inlägg från den 31/12 2001.

2002-12-29, 13:25
Svar #9

Mia Ardvik

I födelseboken Nacka födda 1914.04.27 står min mormor Margit Alice Andersson som oäkta och det märkliga är att INGA föräldrar står med. Att fadern är okänd har jag varit med om men att även modern är okänd var nåt nytt. Hur kan det komma sig? Hur går man vidare med en sån här historia?  
Mvh Mia

2002-12-29, 17:49
Svar #10

Utloggad Elinor Elmborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2014-11-03, 15:52
    • Visa profil
Jag känner ett liknande fall där det i födelseboken står Föräldrar okända. Vi vet vem som är modern. Fadern vill modern inte veta av han är som död för henne. Både modern och barnet (född 1914) är döda och ingen annan i släkten vet något. Har hört att barnmorskorna förr skrev en journal vid födslar. Var kan man hitta sådana journaler?

2002-12-29, 22:13
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Från och med Gustaf III:s barnamordsplakat 1778 fram t.o.m. den nya sociallagstiftningen 1918 var det fullt möjligt att föda barn anonymt, för både fader och moder. Detta finns det mer skrivet om på olika platser på Rötter, använd gärna den utmärkta sökmotorn och leta rätt på detta.
 
Barnmorskejournaler finns i landstingsarkiven, men lär innehålla enbart medicinska uppgifter.

2002-12-30, 04:22
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Barnmorskedagböcker kan finnas i provinsialläkarens arkiv på Landsarkivet. Så var det när jag lyckades fastställa min gotländska fars riktiga födelsedatum och dessutom klockslag!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-11-23, 15:12
Svar #13

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Hej,
 
Ett anat sätt är att leta i förlossningsjournaler. Detta förutsätter dock att barnet föddes på ett BB.
Så fann jag min mf f mor. I födelseboken står endast moder okänd.
 
MVH
Maria

2010-05-09, 13:57
Svar #14

Utloggad Susanne Seger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2012-10-09, 00:11
    • Visa profil
Hej!
 
Jag verkar ha stött på en okänd moder. Enligt födelseboken i ÖR C:8b sid 240 så föds Britta Stina Eriksdotter f.1814-01-18.
 
Men enlight husförhörboken ÖR AI:6 sid 61 så bor hon då med Erik Nilsson och Lisa Andersdotter.
 
Min fråga är då är lisa modern? Eller är det bara Erik som är förälder? Det konstiga är att fler barn står på samma sätt det födelse året, ingen moder angavs. Konstigt eller?
 
Jag visar upp en bild från födelseboken för att jag vet inte vad anteckningen ovan Britt Stinas födelse anteckning betyder.
 
Mvh Susanne

2010-05-10, 00:14
Svar #15

Utloggad Susanne Seger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2012-10-09, 00:11
    • Visa profil
Jag har aldrig stött på det tidigare och detta var då 1814 och bara med fyra stycken barn det året. Så lite underligt är det ju. Och texten ovan, vad betyder den?

2010-05-10, 00:57
Svar #16

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Äldre födelseböcker var inte födelseböcker utan dopböcker. På många ställen anges då inte moderns namn eftersom hon inte var med vid dopet (inte kyrktagen).
 
1814 är dock alldeles för sent för detta synsätt. Däremot förekommer det att präster glömde att skriva in föräldrarnas namn, särskilt moderns namn. Min tro är att det ju var fadern som gick och anmälde barnets födelse och beställde dopet, och så skrevs det en lapp med faderns namn - men när man så skulle skriva in i födelseboken så kunde inte prästen komma på moderns namn (det är ju ofta man ser felaktiga namn på mödrarna, särskilt patronymikon blandas gärna ihop) utan skulle kolla det se'n...och det vet väl de flesta av oss hur det blir med det där se'n...
 
Om flickan står antecknad som dotter, och inte som fosterbarn, faderns oä dotter eller något liknande, så är hon dotter till dem båda.
 
Ingela

2010-05-10, 09:36
Svar #17

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det som står ovanför notisen ger nog svaret i detta fall. Det står: Hos Klåckaren oangifne. Längden som för året 1814 hunnit fram till augusti månad börjar sedan plötsligt on i januari mrd just denna Brita Stina. Tydligen ålåg det klockaren att hålla ordning på detaljerna, som moderns och faddrarnas namn. Detta har missats och när prästen fram på sommaren jämför födelseboken med sina egna noteringar om förrättade dop upptäcker han misstaget. Han för då in namn och datum för dessa barn i efterhand. Då kommer bara faderns namn med.
 
Alltsammans beror alltså på en miss i bokföringen och Du behöver inte tvivla på att Lisa Andersdotter är mor till Brita Stina.

2010-05-10, 11:43
Svar #18

Utloggad Susanne Seger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2012-10-09, 00:11
    • Visa profil
Tack Ingela och Per! Nu börjar jag förstå det hela bättre. Så tack för era förklaringar.
 
Ha en trevlig Måndag!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna