ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Obefintlig - kategorier, passarkiv, polisrapport  (läst 1286 gånger)

2012-01-05, 00:46
läst 1286 gånger

Utloggad Rasmus Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-01-23, 17:44
    • Visa profil
    • www.brakulturmiljo.se
Jag söker en företagare (inte egen släktning) som enligt församlingsboken noteras som obefintlig och något som liknar k 3 efter. Vad kan det vara, är det någon form av kategorisering eller bara en missuppfattning?  
 
De kvarvarande släktingarna vet inget säkert, saken tycks ha tystats ned, och tidigare anställda sa att man inte talade om saken. Det finns bara lokala rykten om skuldsättningar och liknande.
 
I husförhörslängderna står det något om att denne åkt till Norra Amerika utan flyttningsbetyg. Jag hittar inget passande i Ellis Island-databasen och funderar på om han överhuvudtaget lämnat landet, eller om denne åkt till annan plats.  
 
I en annan tråd på forumet berättades att man före första världskriget inte behövde pass, men att rederierna skulle anmäla avresa till polisen. Sedan krävdes pass.
 
Eftersom jag inte är säker på om han försvann, undrar jag var passhandlingar/ansökningar eventuellt kan finnas bevarade för tiden omkring de första decennierna av 1900-talet samt om det var någon särskild avdelning av polisen som tog emot anmälningar före första världskriget?

2012-01-05, 13:49
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Ellis Island var inte den enda ankomsthamnen till USA, utan han kan ha kommit till flera andra hamnar, t.ex. Boston. Dessutom kan han ha rest till Kanada och sedan rest landvägen till USA.
Bengt Johansson

2012-01-05, 16:54
Svar #2

Utloggad Rasmus Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-01-23, 17:44
    • Visa profil
    • www.brakulturmiljo.se
Så sant, Bengt, så sant, men eftersom jag tyvärr bara hunnit undersöka databasen för Ellis island, är det än så länge min enda källan för inresan i något utland.
 
Utan att ha undersökt saken själv än, undrar jag om du har några bra länktips för övriga vanliga ankomsthamnar?

2012-01-05, 22:56
Svar #3

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Bortsett från EllisIsland är det nog betaltjänsten Ancestry som gäller. (Men har du prövat att söka honom på www.familysearch.org ? Fast jag vet inte om den tar upp immigranter, och om det i så fall bara gäller ankommande till New York.)
Bengt Johansson

2012-01-06, 01:45
Svar #4

Utloggad Rasmus Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-01-23, 17:44
    • Visa profil
    • www.brakulturmiljo.se
Tack för tipset, jag kollade Familysearch utan resultat, tyvärr... Ancestry har jag börjat titta lite på, men inte hunnit så långt.

2012-01-06, 01:50
Svar #5

Utloggad Rasmus Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-01-23, 17:44
    • Visa profil
    • www.brakulturmiljo.se
Om man befanns vara obefintlig, efterlystes man på något annat sätt eller var det bara ett krasst konstaterande att personen inte fanns i rätt socken?

2012-01-18, 20:08
Svar #6

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Personer som är antecknade som obefintliga var sådana som prästen/prästerna inte riktigt hade koll på. De kunde till exempel ha emigrerat utan att ta ut ett flyttningsbetyg eller till exempel vara sjömän/sjöman som oftast vistades på sjön/havet.
 
Kika i obefintlighetsböckerna mellan olika årtal, så brukar det stå någon anteckning om han flyttat in/ut till någon församling eller liknande.
 
Vad heter personen du söker och när/var är han född?
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-01-18 20:09)

2012-01-18, 20:37
Svar #7

Utloggad Rasmus Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-01-23, 17:44
    • Visa profil
    • www.brakulturmiljo.se
Jag har hittat obefintlighetsboken för den aktuella socknen, men dessvärre är den delvis sektressbelagd så den finns inte scannad. Jag ska försöka kolla på plats på landsarkivet istället.
 
K:et ovan är troligen ett p som i pagina och inget annat. Så kategoriseringsfrågan är löst.
 
Det jag nu främst undrar över, är om var man kan finna passhandlingar/ansökningar enligt grundfrågan.

2012-01-18, 21:17
Svar #8

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Det var en bra fråga. Amerikanska passansökningar/naturliseringsregister finns på ancestrys hemsida. Det kostar dock en slant att använda den tjänsten. Annars vet jag ingenstans där man kan finna passhandlingar/ansökningar, tyvärr. Det får gärna någon mer insatt i ämnet, än vad jag är, berätta för dig.

2012-01-18, 21:24
Svar #9

Utloggad Rasmus Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-01-23, 17:44
    • Visa profil
    • www.brakulturmiljo.se
Jag tänkte närmast på de handlingar som utfärdades i Sverige...  
 
Vad innebär neutraliseringsregler närmare?

2012-01-18, 21:33
Svar #10

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Okej, jag missförstod dig. Jag ber om ursäkt för det. De pass som utfärdades i Sverige vet jag tyvärr inte var man kan hitta information om.
 
Naturliseringsregister (tror jag) är detsamma som att man blir amerikansk medborgare. Alltså, att det är ett register över vilka personer som blivit, som det kallas, naturliserade amerikaner, samt vilket datum de blivit det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna