ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Obefintlighetsproffs efterlyses.  (läst 884 gånger)

2007-04-17, 18:05
läst 884 gånger

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hejsan.  
Rubriken kan låta märklig, men jag behöver nämligen hjälp.
 
Mitt problem är att Richard Petrus Andersson
född 12/2 1889 i tärna socken hamnar senare i västerås domkyrko och på sidan 2827 och mikrokortet är följande AIIA:18 A50522 kort 2.
 
Sedan en hänvisning till 2831 där man kan läsa o.b 5/7 1928. Allting bra så långt. När jag sedan kontaktar ULA för att få mer information i obefintlighetsboken så står det ingenting och sedan 8/3 1940 så finns han inte längre i obefintlighetsregistret? Min fråga är följande.
 
Hur kan man ta reda på mer information. Jag kan tänka att han kommer att bli en anförlust och min sista utväg är väl att kolla med emigrationsinstitutet. Jag fick ett bra tips av en här att kolla bouppteckningar, men då föräldrarna avled långt före innan han försvann kan jag inte hitta nåt där heller.
 
Vad kan ha hänt med han förutom att han kan ha emigrerat?
Och varför plockar prästen bort obefintligheten?
All hjälp tages tacksamt emot.
 
Vänligen
Lennart Lindkvist

2007-04-17, 20:22
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
En spontan tanke är att han kan ha blivit dödförklarad och då annonserades det i Post och Inrikestidning. Det borde då finnas handlingar om det i bilagor till församlingsboken.
Ev. bouppteckningar efter andra som han skulle kunna vara arvsberättigad. Ev. delägarskap i fastighet ? Mantalslängd.

2007-04-17, 22:02
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Om man skulle till USA efter 1923 så krävdes visum/inresetillstånd så det var svårt att bara försvinna dit som skedde tidigare. Förutom annonsering av dödförklaring i PoI tidning så borde ett sådant beslut finnas i tingsrätten om inte ett dödsbevis inkommit någonstans ifrån. Har han flyttat in igen i flyttlängden, det skedde när en som var skriven i obefintlighetsboken kom tillbaka.

2007-04-17, 22:40
Svar #3

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej igen.
Jag måste tacka er för era inlägg.
Ni har gett mig  mer hopp och information hur jag skall gå tillväga. Jag kan säga att jag tänker ju då definitivt inte kasta in handduken ännu. Jag har den uppfattningen att han kan ju bara inte ha gått upp i rök utan han måste ju ha tagit vägen någonstans. Ryktet går att han skall ha emigrerat till USA, men det är inte bekräftat. Jag skall forska vidare på de tips jag har fått av er.
Jag tackar så mycket för er hjälp.
 
Vänligen
Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna