ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hitta försvunnen på 1700-talet?  (läst 1482 gånger)

2013-06-20, 12:59
läst 1482 gånger

Utloggad Lena Sandahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2013-07-08, 11:43
    • Visa profil
Hej! Jag har en ana som har gäckat mig länge. Fd hjälpsmeden Elias (Kristoffersson) Hane och hustrun Maria Erlandsdotter, försvinner ur Ekshärads husförhörslängd för Gustafsfors hammare år 1773. Prästen har noterat gått bort utan att man vet varthän, så han har uppenbarligen inte talat om för någon vart de skulle ta vägen. Det är för tidigt för att det ska finnas några utflyttningslängder. Jag har letat i dödböckerna för nästan hela Värmlands län fram till år 1795 utan resultat. Jag har också kollat i bergstingsprotokollen för Värmlands bergmästardöme, utan resultat (han upphör att finnas med efter 1772). Men jag avskyr tanken på att behöva ge mig och någonstans måste de ju ha tagit vägen, så hur går jag vidare? Jag har slut på idéer. Jag har funderat på att söka barnen och leta hos dem, men de är svåra att hitta, framför allt döttrarna.

2013-06-20, 21:03
Svar #1

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Har du sökt i bouppteckningsförteckningar? Domböcker finns här och där renskrivna eller utdrag ur. Även avkortningslängder kan vara bra. Domböcker generellt kan ge oväntade upplysningar och det är många som sysslat med att göra utdrag och att skriva rent och göra förteckningar. Att försöka följa barnen kan även vara ide. Själv hade jag en ana som jag sökti 15 år varefter jag fick hjälp av en forskare i samma förening som löste mitt problem.  
 
Om du vet varifrån deras föräldrar kom så kanske man kan leta där också.

2013-06-21, 05:29
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2013-06-21, 17:35
Svar #3

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Metoden jag skulle försöka med är att som Ingemar nämner bouppteckningar. Läs bouppteckningar efter släktingar som dör mellan ca 1772-1800. Leta i BoU bland syskon, fastrar och farbröder m.m och deras respektive, om det finns några i Elias eller Marias släkt som du känner till.
 
Om detta är din Elias Kristoffersson Hane:
http://www.skoghallsfk.se/Tomas/slakt/897.htm
 
... så har du två st helsyskon och sex st halvsyskon m.m att följa. Svärmor Katarina Gudmunsdotter Brun och halvsystern Sara Kristoffersdotter Hane dör 1771 resp. 1772 så hittar du deras BoU kan de vara intressanta.
 
Nu vet jag inte om detta handlar om din Elias, jag såg att han var född 1710 i husförhörslängd, men det kanske blivit fel någonstans och att det riktiga årtalet är 1709.
 
(Meddelandet ändrat av PLarsen 2013-06-21 18:56)

2013-06-24, 09:16
Svar #4

Utloggad Lena Sandahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2013-07-08, 11:43
    • Visa profil
Tack för alla tips! Jag har tittat bland bouppteckningarna men inte hittat någon Hane där. Det är inte troligt att han fått en tjänst på något annat bruk, då han var över 60 år och fick fattigunderstöd och pension från hammarsmedslådan och arbetsgivaren år 1772, dvs året innan han avviker. Han hade således troligen inte något arv att fördela. Frågan är vad han hade för motiv att flytta och varför han inte anmälde vart han skulle ta vägen? Var inte det obligatoriskt?  
Hur hittar man personer som emigrerat? Finns norska flyttlängder för den aktuella tiden?

2013-06-24, 12:04
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Inga flyttlängder finns men folkräkning 1801. Men då var han troligen död, ha är ju ganska gammal. Jag vet bara att det finns några smeder Hane i Norge. Du kan pröva med en fråga på Facebokgruppen Genealogisk forum eller på norska digitalarkivets forum (http://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/) som kräver registrering innan du kan skriva.

2013-06-24, 13:04
Svar #6

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Du skulle kunna börja leta runt i Norge i de närmaste platserna, t.ex Elverum:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=9168
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=9166
 
... Eller närliggande. Men det känns som ett mödosamt jobb om man inte har någon ledtråd som pekar mot ett specifikt område i Norge.

2013-06-24, 22:17
Svar #7

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Lena
 
Har du sökt i Släktnamnsregister Värmland?

2013-06-25, 08:15
Svar #8

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Som fattighjälpsmottagare var man normalt inte välkommen någonstans om inte han kunde försörjas av något barn eller annan släkting. En tanke om bruksägare ägde annat bruk kanske han blev flyttad dit. Eventuellt behövdes hans bostad för aktiva smeder

2013-06-26, 09:45
Svar #9

Utloggad Lena Sandahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2013-07-08, 11:43
    • Visa profil
Tack Kristina för tipset om Släktnamnsregister Värmland och ni andra för era upplysningar! Jag visste inte att det fanns ett sådant. Tyvärr fanns han inte med där i dödböckerna eller i husförhörslängderna längre än jag kunnat spåra honom, men det innebär att jag kan sluta söka efter honom i Värmland - han är inte kvar där. Då återstår det att söka i de närliggande regionerna Örebro och Dalarna. Jag vet att åtminstone en dotter gifte sig med en smedsdräng - hon försvinner också från rullorna vid samma tid - kanske flyttade föräldrarna med henne och maken om han fick jobb vid något annat bruk? Det kanske finns hopp att hitta dem trots allt.  
Är det någon som vet om det finns något släktnamnsregister eller dylikt för Örebro eller Dalarna?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna