ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunnen gruvarbetare  (läst 784 gånger)

2009-06-28, 19:21
läst 784 gånger

Utloggad Hans Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2018-06-15, 19:05
    • Visa profil
Detta ärende ligger som ett tidigare inlägg i annat ämne, försöker en gång till i detta ämne.
Hoppas någon kan ge tips om nya vägar.
 
Jag har svårigheter att gå vidare i Stora Tuna Dalarna AI:15A sidan 232. Min anfader Eric Jansson född 17?? tolkar jag i kyrkboken att han avlider 1790 (alternativt 1796). Men efter 1790 finns inga husförhörsanteckningar om honom, tror därför på 1790. Vad jag utläser är att han är död eftersom i nästa husförhörsbok är hustrun änka. (Fick tips om död i finne land 1796 jag är däremot tveksam då han var gruvarbetare).Jag hittar honom inte i dödböcker för Stora Tuna för dessa år, samt att flyttböcker för årtalet saknas. Sonen Jan Persson född i Sörbro 1790-03-08 verkar vara enda barnet med hustrun Sara Hansdotter född i Sörbro 1772-02-01 och där finns inga svårigheter att söka vidare. Att dom gifte sig 1788-11-23 stämmer bra, tydligen samma år som han flyttade från Ljusnarsberg i Örebro till Stora Tuna, även där saknas flyttbok för årtalet. Jag har sökt i födelseboken för åren 1760 till 1772 för ljusnarsberg och funnit två kandidater 1763 och 1767. 1767 verkar troligast i Lövfallet i ljusnarsberg, där finns trolig fader Jan Jansson (även kallad John Jonsson)och hustrun Stina Persdotter. Jag önskar få det bekräftat att hans födelseår är 1767. Om någon hittar honom i annan dödbok bör födelseåret finnas där. Family Search ger heller inget som stämmer med örebro och Ljusnarsberg för födelseort.
Tacksam för hjälp.  
Hälsningar  
Hans.

2009-06-29, 08:31
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Vid den tiden var det ju begravningsböcker och bara begravda i församlingen är antecknade. Ev. kan fattigräkenskaper, nattvardslängder ge upplysningar när han dör och därutöver mantalslängderna. Flyttningarna kan finnas i kungörelseboken (inte mikrofilmad om den finns bevarad). Om han dör under gruvarbete och inte återfinns så begravs han inte heller. Boupptckningar om de finns bevarade kan också ge upplysningar när han dör.

2009-06-29, 14:36
Svar #2

Utloggad Hans Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2018-06-15, 19:05
    • Visa profil
Eftersom det är luckor i alla tänkbara dokument just runt flytten från Örebro till Stora Tuna, ser jag just nu bouppteckning som ett bra alternativ. Hustrun bor ju efter Erics död kvar i Stora Tuna, men var kan jag finna bouppteckningar för Stora Tuna ? Har ingen erfarenhet att leta denna sorts dokument.
 
Tack för visat intresse
Hälsningar
Hans.

2009-07-01, 09:59
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
De bevarade bouppteckningarna finns i domböckerna med särskilda  böcker för bouppteckningsar. Tyvärr saknas många bouppteckningar men det bör vara ide att leta efter den. Ibland finns uppgifter i hustruns bouppteckning när hennes man dog. Om det fanns minderåriga barn kan också uppgifter finnas i domboken vem som blir förmyndare för barnen (som regel någon släkting) i småprotokollen. Om hustrun gifter om sig kan det finnas uppgifter i bilagor till vigselboken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna