ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pappa, vem kan det vara?  (läst 814 gånger)

2005-03-08, 21:53
läst 814 gånger

Roger Johnsson

Jag har lite huvudbry med en släkting född 1901-10-09. I texten från Landsarkivet i Vadstena
står det: Karl Robert Andersson född 1880-11-11 i Söderåkra församling, och Ingrid Amanda Andersdotter, född 1877-06-08 i Vislanda församling, Kronobergs län, ingick äktenskap 1904-02-13 och följande barn är antecknade:
 
Karla Alexandra Judith Elvira, född utom äktenskapet 1901-10-09 i Öster Häsinge, Fyn, Danmark, (Karl Robert Andersson erkänt Karla såsom sitt barn),
 
Bror Robert Artur Xenofon, född 1906-11-27 i  
S Möckleby församling
 
Karl Henry Axel Leander, född i 1909-05-22  
S Möckleby församling
 
Knut Ingvar Sture Sigfrid, född i 1911-10-09  
S Möckleby församling
 
Karl Robert har i detta fall erkänt Karla såsom sitt barn, Detta tolkar jag som att det inte behöver vara han som är pappa. Hur kan man kolla en sådan uppgift? kan det finnas någon anteckning i Danmark och var i så fall??
det kan väl lika gärna vara mamman som fått Karla med någon annan man??? men då går det kanske hitta någon uppgift i dombok??
Vet ej hur jag ska gå vidare vore mycket tacksam för hjälp.

2005-03-08, 23:28
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Har Karl Robert erkänt Karla som sitt barn, så kan du nog vara ganska säker på att det är han som är pappan. Om det inte var han, varför skulle han då erkänna barnet? Ett erkännande hade vikt för barnets kommande arvsrätt bl.a.
 
Och det är lika klart att det är Ingrid Amanda som är modern,  vilket du säkert kan se i födelseboken för Öster Häsinge på Fyn i Danmark.

2005-03-09, 09:48
Svar #2

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Kan inte erkännande fungera som ett annat sätt att adoptera ett barn om det nu inte skulle vara ett eget barn? Å andra sidan var det nog inte så ovanligt att folk fick något barn utom äktenskapet innan de fick möjlighet att gifta sig, jag har stött på det flera gånger.
 
Däremot har jag en annan intressant variant på detta tema, nämligen ett barn vars fader först anges som okänd i födelseboken för att sedan dyka upp med sitt namn i dopboken. Där hade jag vissa misstankar om att det fanns en annan far i bakgrunden och att den andre mannen kommit in i bilden senare. Men man kan ju aldrig veta säkert...
 
Hälsningar
Linda

2005-03-09, 21:56
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
När en man erkänner ett barn som sitt innebär det ett erkännande av det biologiska faderskapet. Sedan kan det väl tänkas att en och annan man - av omtanke om hustruns renomm? och barnets ställning i familjen, exempelvis vad gäller arvsrätt - påtagit sig faderskapet för ett barn som hustrun fått med någon annan (okänd) före äktenskapet, men hur skulle vi i ett sådant fall kunna hitta den rätte fadern? Barnet lär inte ha erkänts av två fäder.
 
Faderskap kan vi aldrig vara hundraprocentigt säkra på, inte ens för barn födda inom äktenskap. Om det finns ett erkänt faderskap är det detta vi får förlita oss på i vår släktforskning, såvida vi inte har andra källor som indikerar att faderskapet kan ifrågasättas.
Hälsar vänligen
Maud

2005-03-13, 20:26
Svar #4

Roger Johnsson

Denna kvinna (mors faster)som är född på Öster Häsinge Fyn i Danmark.Jag vet inte hur länge de befann sig i Danmark efter födelsen,det kan ha varit tillfälligt.Min fråga är hittar man henne då i en dansk födelsebok och i så fall var?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna