ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkting - hur går man vidare  (läst 1458 gånger)

2006-08-21, 10:20
läst 1458 gånger

Niklas Rosenlund

Hej på er!
Jag behöver tips hur jag ska leta upp fadern till min mormors farfars farfar. Efter mycket möda hittade jag mormors farfars far i en husförhörsbok. Datum och förnamn stämde, men inte faderns efternamn. Intressant var dock att det fanns en notering som jag tydde till hennes OÄ och det bör ju betyda att hon fått honom innan äktenskapet.  
 
Alltså - jag vet modern och styvfadern. Hur hittar jag hans riktiga far?
 
Niklas Rosenlund

2006-08-21, 12:36
Svar #1

Hans Persson

Hej Niklas! Att hitta den biologiska fadern kan vara knepigt i många fall. Det första du bör göra är att titta i födelseboken i den församling där din mm ff f är född och se om det står någon notering om fadern där. Jag ser snabbt att det under Anbytarforums metodfrågor finns flera trådar som rör barn födda utom äktenskapet. Du kanske hittar något tips där? Lycka till! mvh Hans

2006-08-21, 13:04
Svar #2

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
I dopboken kan du ev hitta ledtrådar genom att följa upp vittnena.
 
Mvh
Gunilla

2009-07-08, 20:54
Svar #3

Utloggad Britt-Inger Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2015-01-01, 15:00
    • Visa profil
Hej!
Någon som kan hjälpa mig eller berätta hur jag
ska gå tillväga för att finna fadern till  
Anders Magnus (Glad) Johansson född den 17/6 1841.
Anders Magnus, oäkta från Skattorp, Ljung (E)
Fader okänd. Modern Johanna Larsdotter
född den 14/10 1812 Björkeberga (E)
Mvh Britt-Inger

2010-02-05, 16:19
Svar #4

Utloggad Kjell-Åke Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 16:19
    • Visa profil
Jag började släktforska för flera år sen.Råkar på okänd både far o mor. Enligt levande syster (halv) hittas modern som lämnade bort barnet som nyfödd(1912) o själv betalade för barnet. När hon gifte sig tyckte hennnes man det var dyrt underhåll, så barnet togs hem som c:a 8-åring som kunde hjälpa till hemma. Nu blev det stopp c:a 10 år men nu är jag mogen att starta upp igen, därför undrar jag om man kan tillskriva myndigheter eller måste jag besöka? Där jag förstår att leta är i domboken(häradsrättens protokoll),bilagor till födelseboken(h-serien i kyrkoarkivet)och barnavårds-nämndens arkiv.

2013-11-01, 18:09
Svar #5

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej !
Jag söker fadern till Lisa Nilsdotters oä dr Gerhardina Maria Bergström född 1853 19 mars i Sundsjö (Z)
I mina efterforskningar har jag funnit att i
Rödön, AI:9, sid 163 i byn Säter finns: Byggm/Mjöln Gustav Bergström f 1823 13/1 (i Bollnäs), Pigan Lisa Nilsdotter  
f 1824 4/3 i Sundsjö och dottern Anna Elisabet Bergström oä f 1849 14/7.  Vittnen i födelseboken är Sergeant Wettersten med fru, Bonden Lars Sefartsson fr Tafnäs, Bonden Olaus Olsson, (torp) Olaus Strindberg alla fr Tafnäs Furir J F Wettersten,  
dr Nils Nilsson och Pigan Brita Nilsdotter fr Björsjö (enligt mig ganska fina vittnen).
 
Gerhardina Maria Bergström föds i Sundsjö och hennes vittnen är: Anders Andersson i Landsom, Per Andersson i bid
Jöns Halfvarsson i Björsjö, Salmon Olsson i bidem - alla med hustrur Marcus Carlsson och systern Ingeborg i Tafnäs.
 
Lisa Nilsdotter får 2 oä barn till nämligen Karl Johan som föds 1859 i Sundsvall, blir fältjägare och kallar sig Sjöberg
samt Gabriel som föds 1854 i Alnön men försvinner 1866 till Attmar och honom har jag inte lyckats spåra vidare.
 
Jag tror absolut att Anna Elisabet är dotter till Gerhard Bergström, men kan han också vara far till Gerhardina ?  
Han försvinner till Borgsjö, men där står inget om vart han tar vägen !  
Döper Lisa dotter nr 2 till Gerhardina Bergström som ett minne av Gerhard - eller ?  
 
Jag har letat fram och tillbaka i flera dagar, men inte lyckats komma närmare än så här.  
Finns det någon som kan ge mig några tips ?
 
Hoppas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna