ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta eller......  (läst 1088 gånger)

2009-06-09, 14:38
läst 1088 gånger

Utloggad Katarina Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2021-02-26, 16:55
    • Visa profil
Hej alla glada släktforskare.
Jag har nyss börjat forska och tycker det är väldigt intressant, nästan beroendeframkallande, just nu forskar jag på min farmors mor sida i rakt nedstigande led (mödrenet). Har kommit ända till början på 1700-talet men nu börjar det bli svårt att läsa kyrkböckerna men övning ger färdighet.
 
Nu till min fråga, av en slump gick jag in på SVAR:s SCB-utdrag föd, vigs, o död register 1860-1938 för att bara för skoj titta om jag kunde hitta min farmor där född 1914.(Jag hade redan hennes uppgifter men tänkte att jag ville se hur det såg ut)
 
Och visst hittade jag henne men med skräckblandad förtjusning står hon som oäkta!!! eller...vilket ingen i släkten hade en aning om. Om hon nu själv visste detta? Det står dock som fader att enligt uppgift anmäld Skräddare Vigilius Sjödin från Junsele Och det stämmer med dom uppgifter jag har att han skulle vara fadern  BILD ID A0031129-00185 min farmor hette Elly Vigilia född 27/7 1914. Vigilius Sjödin och Ida Augusta Jakobsson (mor) gifter sig först den 6/3 1915 BILD ID A0031202_00652. Har han tagit på sig faderskapet eller är hon hans riktiga dotter vad tror ni????
 
Kan man få fram mera uppgifter om det här från länsarkivet i Härnösand och kan dom hjälpa till att kolla uppgifter eftersom jag bor mer än 100 mil därifrån.
 
Ha en bra dag och tack på förhand.
Katarina

2009-06-10, 11:20
Svar #1

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Oäkta betyder bara att föräldrarna är ogifta. Det kan mycket väl vara fadern men det är inte helt säkert. Det ansågs skamligt med utomäktenskapliga barn förr i tiden och han kan ha tagit på sig faderskapet med familjens bästa för ögonen.

2009-06-10, 13:49
Svar #2

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Hej Katarina! Eftersom det ser ut som om han genast erkänner faderskapet och barnet blir uppkallat efter honom, har det ju ingen betydelse för troligheten, att de dröjer med att gifta sig. Mer uppgifter som du kunde få från Härnösand är vad som står i originalfödelseboken och församlingsboken och när skräddaren flyttar till Boden. Någon liten sak brukar man få uppslaget gratis, blir det mycket blir det mot betalning.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2009-06-10, 14:29
Svar #3

Utloggad Katarina Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2021-02-26, 16:55
    • Visa profil
Tack Jimmy, Ingrid och Olof för era snabba svar.
Jag letade vidare lite och hittade ett utdrag från församlingsboken för Gällivare församling och Malmberget från 1930 och där står hon som bådas d BILD ID A0001342_00194 hon hade än äldre syster som hette Sally Kristina född 1909 och där vet jag att Vigilus inte var fadern och där står också något om h.d.ä tror jag som antagligen betyder hustruns dotter eller liknande. Jag får kolla upp om jag kan hitta när Vigilius flyttade till Boden.
 
Jag har ju sett att detta tydligen är mycket vanligt just med oäkta och faderskap, troligtvis är han ju hennes pappa. Nu är frågan vad som är vedertaget i sådana här fall hur brukar andra göra fortsätter dom att forska på hans sida eller stannar man när man är osäker.  
 
Med vänlig hälsning
Katarina

2009-06-10, 15:50
Svar #4

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Jag tycker inte du behöver vara mer osäker än på någon annan far. Det kan ju vara fel även om föräldrarna är gifta sedan länge. Ett erkännande måste räcka, om man inte vet eller har anledning att misstänka något annat.
Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2009-06-10, 16:03
Svar #5

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Man kan aldrig vara 100 procent säker, jag har några fall där inflyttningsdatum och graviditetslängd inte stämmer men så länge det är grannsocknar utgår jag ifrån att man kan ha besökt platsen vid rätt tidpunkt. Är jag däremot säker på att det rör sig om en styvfar eller adoptivfar stannar jag direkt. Hoppas du fått lite vägledning.
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

2009-06-10, 16:56
Svar #6

Utloggad Katarina Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2021-02-26, 16:55
    • Visa profil
Tack snälla ni för era svar
Jag får ta tag i Vigilius ordentligt när jag inte kommer längre på farmors mors sida och undersöka hans bakgrund och förehavande lite mer och se vad som kommer fram.
Jag lämnar honom nu för stunden och ger mig åter in bland 1700 talets kyrkböcker på farmors mors sida
 
Mvh Katarina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna