ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd far - fortsätta forska i styvfars led ?  (läst 908 gånger)

2013-03-05, 16:55
läst 908 gånger

Utloggad Susanne Galloway

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 11:33
    • Visa profil
Hej!
Anders föds 1813 som oäkta, okänd fader. 3 år senare gifter sig modern med en man, vilken Anders får hans efternamn (Wievegg).
 
Jag tvekar om jag ska forska vidare på Wieveggs sida eller inte. Han var uppenbarligen inte Anders biologiska far, men blev ju i praktiken hans far. Är det därför intressant att forska vidare eller inte?
 
Då var blodsband viktiga men idag är ju ett adoptivbarn ens RIKTIGA, EGNA barn.
 
Hur skulle du gjort?

2013-03-05, 21:34
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Släktforskning - genealogi - avser uteslutande släktskap/blodsband.  
 
Om man vill ägna sig åt släktforskning kan man inte låtsas som om det regnar och förvandla en styvpappa till biologisk far. Men det finns förstås inget som hindrar att man forskar i styvfaderns släkt. Vad som är intressant att forska i avgör man bara själv.  
 
Det står var och en fritt att i en antavla ta med styvföräldrar och foster- och adoptivbarn, men då blir det något annat än släktforskning/genealogi. Det skulle kanske kunna kallas anhörigforskning eller familjebandsforskning?
 
Om det kan vara till någon tröst: de allra flesta råkar förr eller senare på en okänd far som sätter stopp för fortsatt forskning. Det är bara att acceptera - efter att man först prövat alla vägar för att identifiera den okände - och ägna sig åt sina andra anor i stället.
Hälsar vänligen
Maud

2013-03-05, 22:26
Svar #2

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Susanne!
Du skriver att han var uppenbarligen inte Anders biologiska far. Har du dokumentation som stöder detta?
Jag har hittat flera fall där modern till ett oäkta barn senare gifter sig med barnets far, och därigenom blir barnet äkta.
Kanske kan du på något sätt få fram om det skulle kunna vara så i det fall du skriver om.
 
/Sylvia

2013-03-10, 12:27
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag lanserade en gång i en krönika i Släkthistoriskt Forum begreppet familjeforskning för
den icke-släktforskning Maud pratar om.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna