ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Letar efter fadern i domböcker  (läst 633 gånger)

2015-02-24, 19:47
läst 633 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Min mormors mor Maria föddes som oäkta i feb 1853 i Björkäng (nuv Töreboda). Hon står oftast som Hallberg efter sin mor, men ibland som Gustavsdotter, bland annat inskrivet i några böcker som hon ägde. Ingenstans i kyrkböckerna har jag hittat faderns namn. Jag har letat igenom domböckerna för 1853 (Hasslerörs tingslag) utan att ha hittat något mål som passar in. Det fanns ett flertal andra med oäkta barn. Hur länge efter en födelse kunde målet komma upp? Ska jag leta i 1854 också?
 
Enligt en släkttradition skulle paret ha varit förlovade och vara på väg att köpa en gård, då fadern avled av sjukdom. En by har angivits, men med olika grunder. En att fadern kom från byn och en annan att det var där som de skulle köpa gården. Jag har inte hittat någon som stämmer in på något av detta. Berättelse behöver inte vara sann, det kan ha varit något som de drog till med för att göra dottern mer legitim i dotterns egna ögon. Men om det nu var så är det därför jag inte hittar något?
 
Bynamnet som nämndes Gastorp, finns också en i ett grannpastorat, som hör till ett annat tingslag. Om det är den byn som avses, ska jag leta i de domböckerna eftersom fadern i så fall var därifrån?  
 
Jag har försökt följa alla möjliga och omöjliga Gustavar med anknytning till byarna och Björkäng i övrigt, utan resultat. Och husbonden var det troligen inte eftersom han inte hette Gustav.
 
Tacksam för tips
 
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna