ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur mycket vågar jag gissa mig till ?  (läst 804 gånger)

2001-08-12, 12:57
läst 804 gånger

Marita Kvist

Min mormors fader står som okänd (mormor född 1905) inget har gått till domstol och det finns helt enkelt inget att gå på. Kan man gissa att fadern var tex. arbetsgivaren där mormorsmor arbetade vid tidpunkten. Vet någon hur det brukade gå tillväga ?

2001-08-12, 14:57
Svar #1

Utloggad Marianne Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2013-03-02, 10:34
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/mbis/
Hej Marita,  
Jag skulle inte våga mig på den gissningen. Då kunde man ju bli släkt med vem man vill!!!
 
Hälsningar Marianne

2001-08-12, 18:44
Svar #2

Marita Kvist

Hej
Min gissning är högst privat s.a.s. Den kommer inte att präntas på papper ,det är mest nyfikenhet som gör att jag undrar om hur förhållandena brukade vara. Efter samtal med stadsarkivet på orten det gäller, har jag förstått att denna fader skulle hållas hemlig, det finns inget i barnavårdsnämndens papper heller och mannen jag talade med på arkivet framlade sin personliga tolkning, just den jag också har.  MVH

2005-01-18, 23:27
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tycker alltid att man kan arbeta vidare på en hypotes. Det viktiga är ju att noggrannt anteckna vilka indicier hypotesen bygger på - så att det framgår hur osäker den är.
 
Exempel: en hypotes-fader

2005-01-19, 19:54
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Marita,
 
Urban Sikeborg har i sin artikel Ge historien liv! Om släktforskning och källkritik [Släktforskarnas årsbok 1998 s. 9-26] skrivit om grunderna i källkritik.  
 
Tycker den klargör hur och varför jag ska värdera olika källor och därmed på ett korrekt sätt kunna sammankoppla släktingar. Han förklarar t ex innebörden av möjligt, troligt och sannolikt släktsamband. Detta har varit till god hjälp för mig i släktforskningen, som inte sällan stannat vid hypoteser (särskilt för de tidigare anorna).  
 
Mvh / Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna