ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta mormors biologiska farfar  (läst 656 gånger)

2009-05-20, 00:33
läst 656 gånger

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Hej!
Min mormors far, Ernst Sigurd Roland, föddes som oäkta i Gävle 1914. Hans mor var Ebba Irene Sarve, men faderns namn saknas. Jag har letat i flera olika källor för att hitta ett namn, men fick inte napp förrän idag! Ernst fick under slutet av sitt liv nykterhetsvård och bland de papperen står att fadern hette Ernst Svensson, var elektriker och dog 1952.  
 
Ebba gifte 7 år efter sonens födelse sig med Arvid Johansson. Någon information om Ernst Svensson har jag inte lyckats hitta någon annanstans och undrar hur jag ska gå tillväga för att få veta mer om hans bakgrund.
 
Någon som vet? Alla tips uppskattas.

2009-05-20, 08:00
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns 13 st Ernst Svensson som dog 1952 och var födda innan 1900 i Sveriges Dödbok. Men att sedan komma fram till deras yrke blir svårare, några, 5 st , finns i Begravda i Sverige med yrke angivet.INgen av dem elektriker.
Ernst Sigurd lär ju heller inte finnas i elektriker Ernst Svenssons bouppteckning, oä barn hade inte arvsrät då. Men du kan ju i alla fall börja med den. Hade han erkänt faderskap så kan det stå i hans personakt på pastorsexpeditionen.
Sedan finns det ju domstolsprotokoll om han dömdes till att betala underhåll

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna