ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fråga om äkta fader och bouppteckning  (läst 814 gånger)

2010-04-23, 16:35
läst 814 gånger

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Min farfar var oäkta barn och jag har en misstänkt fader, men jag vet inte hur säker man kan vara. Så här ligger det till:
 
Min farfars mor fick flera oäkta barn. Vid ett av de senare barnen, Wilhelm född 1895, står det i kyrkboken att arbetskarlen August Hellström har inför pastorsämbetet erkänt sig vara barnafader. Tre år senare, alltså 1897, föds min farfar Rudolf och det finns inga anteckningar om fader. Men året därpå, 1898, gifter sig min farfars mor med denne August Hellström och alla bor ihop i en familj. Sedan får paret två barn innanför äktenskapet, Julia och Elin.  
 
1908 dör modern och August Hellström tar hand om de fyra barnen tills 1910. Då säljs min farfar, 13 år på auktion och 15-årige Wilhelm flyttar kanske snarare hemifrån än säljs på auktion -vet ej säkert. Endast de båda yngre döttrarna innanför äktenskapet får bo kvar.  
 
1927 dör August Hellström och i bouppteckningarna står det: ...såsom sterbhusdelägare efterlämnade sonen Wilhelm, sonen Rudolf och dotter Linnea
 
Mina frågor är nu följande:
 
*  Hur pass säkert kan jag anta att August Hellström ÄR far till min farfar Rudolf?  
 
*  Är det verkligen alltid blodsbarn som står med i bouppteckningarna? Man kan ju tänka sig ett scenario där en man räknar sig som far för att han bott med barnen typ. Så jag vet inte hur pass tillförlitliga bouppteckningar är?
 
*  Varför står bara 1 av döttrarna med i bouppteckningen? Och dessutom under tilläggsnamnet Linnea, istället för tilltalsnamnet Julia? Och varför står inte Augusts barn från hans tidigare äktenskap (innan det med min ffm)?? Jag vet att han åtminstone fick en pojke med denna tidigare kvinna. Varför står inte alla barn med??

2010-04-24, 20:44
Svar #1

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Kunde man sälja barn i Sverige på 1900-talet?
 
Låter konstigt detta!

2010-04-24, 23:08
Svar #2

Utloggad Per-Arne Wisén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2018-11-02, 22:42
    • Visa profil
Det förekom att barn, som var utfattiga, såldes på auktioner, till den fosterfamilj som krävde minst i ersättning för att ta om dessa barn.  
Per-Arne

2010-04-25, 14:09
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det gör väl socialtjänsten fortfarande, dvs upphandlar fosterhemsplaceringar till lägsta pris, förhoppningsvis med anständiga krav på kvalitet.
 
Men Maria fick inget svar på sin fråga. Jag tycker i alla fall det låter troligt att din farfar hade samma far som den äldre brodern, alltså den man din farfars mor sedan gifte sig med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna