ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fosterson  (läst 1738 gånger)

2013-08-29, 11:16
läst 1738 gånger

Utloggad Lisbeth Jolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 16:00
    • Visa profil
Hej!
Min farfar hade både okänd moder och okänd fader men med hjälp av vad min farmor en gång berättat för mig, Rotemansarkivet och Ämbetsbetyg för släktforskning från evangelisk-lutherska församlingen i Helsingfors, vet jag nu vem modern var. Då återstår fadern. Jag har undersökt följande: Om det finns någon bilaga till födelseboken, kollat upp en bouppteckning, tagit reda på om samhället gjort någon fosterhemsplacering, kollat konfirmationslängden och undersökt om det finns något i domboken, utan resultat eftersom modern stod som okänd. Jag har alltså inte fått napp någonstans.  Jag kan se i Rotemansarkivet att min farfar växte upp hos sin mormor fram till 11 års-åldern men sedan bodde han som fosterson hos Lennart Jakob Esaias Bolin i tre år, 1896-1899. Något år därefter har han efternamnet Bolin, efter att ha stått utan efternamn tidigare. Min farfar hette Emil Bertil och var född i Jakob och Johannes församling i Stockholm 1885-08-13.  
Det jag har försökt undersöka, är om L J E Bolin är den riktige fadern. Någon annan ledtråd har jag inte. Modern flyttade 1886 till Finland och gifte sig där 1893. Det finns ingen anteckning om några barn i kyrkboken från evangelisk-lutherska församlingen i Helsingfors.
Finns det något mer jag kan göra för att hitta fadern?

2013-08-29, 16:30
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Skolmatriklar - finns i Stockholms stadsarkiv. Även om Emil Bertil saknar efternamn före 1899 i flyttningslängder och i rotemansarkivet, hade han rimligen ett sådant som folkskoleelev. Och om han kallades Bolin innan han 1896 blev fosterbarn hos L J E Bolin med hustru, blir det mer sannolikt att han var son till fosterfadern - eller på annat sätt släkt med honom.  
 
Det var ju inte ovanligt att barn med okända föräldrar fick/antog en fosterfamiljs namn, men i det här fallet ligger det närmare till hands att han kallats Eklund som modern och mormodern/första fostermodern hette.  
 
Men var det verkligen så att han växte upp hos sin mormor fram till 11-årsåldern? Enligt rotemansarkivet inflyttade Evelina Eklund i Maria i juni 1896 från Helsingfors. Emil Bertil kom till henne någon vecka senare från Johannes och flyttade redan samma år till Bolins i Hedvig Eleonora. Hade han kanske - utan att utskrivas från Johannes - följt med modern och/eller mormodern till Finland?  
 
Antar att det är L J E Bolins bouppteckning du kollat? Antar också att du kollat att modern och Bolin befann sig inom räckhåll för varandra när din farfar blev till?
 
Jag tror ärligt talat inte att du kan hitta något som bevisar vem fadern var. Man får söka i alla tillgängliga källor och sedan göra sin egen bedömning, men säkerhet går sällan att få när det gäller fäder (och i många, många fall mödrar) till okända föräldrars barn.
Hälsar vänligen
Maud

2013-08-29, 18:35
Svar #2

Utloggad Lisbeth Jolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 16:00
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för ditt svar. Jag har fått svar från Stockholms stadsarkiv att det är osäkert var Emil befann sig, mellan 1889 och 1896, när mormodern bodde i Finland. Antingen var han med mormodern i Finland eller bodde han hos någon annan i Stockholm.
Jag ska undersöka det här med skolmatriklarna hos stadsarkivet.
 
Mvh
Lisbeth Jolin

2014-03-20, 21:51
Svar #3

Utloggad Lisbeth Jolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 16:00
    • Visa profil
Jag vet nu genom en äldre släkting, att Emil bodde med mormodern och mamman i Helsingfors men att mormodern åkte tillbaka med Emil till Stockholm efter några år, juni 1896 enligt Maria Magdalena B1:64 (1896-1896)sid.53. Emil började i Hedvig Eleonora folkskola den 29/9 1896. Vid samma tid flyttade han till Bolins i Hedvig Eleonora. I inskrivningsboken för Hedvig Eleonora folkskola står han som Emil Bertil Bolin men det bevisar väl inte, att det är LJE Bolin som är den biologiska fadern? Så här ser det ut i inskrivningsboken för Hedvig Eleonora. Emil Bertil står som nummer 5 på listan och Jakob betyder alltså Lennart Jakob Esaias Bolin.  
Tack för tipset om skolmatriklarna!
 
Med vänlig hälsning
Lisbeth Jolin
 

2014-03-20, 22:23
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Jag tycker det är troligt att Bolin var fadern, eftersom Emil fick hans efternamn redan i samband med att han flyttade till honom 1896. I annat fall borde pojken ha burit sin mors/mormors namn.  
 
Det var vanligt att barn till okända föräldrar fick fosterfaders namn, men Emil hade ju både mor och mormor som tog hand om honom de första tio, elva åren. Då är det svårt att se något skäl till att han plötsligt, vid elva års ålder, skulle heta Bolin - om inte fosterfadern också var hans biologiske far.
 
Troligt alltså, men full säkerhet kan du nog inte få.
Hälsar vänligen
Maud

2014-03-20, 23:06
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
En annan möjlighet som måste beaktas är förstås att en broder till fosterfadern Bolin kan vara Emils far. Han hade en bror Axel Jakob Esbjörn Bolin, f. 25/8 1863 i Katarina, som enligt rotemansarkivet fördes till bilagan över obefintliga 1885 - Emils födelseår - och var försvunnen ännu 1926. Det hände ju att karlar rymde när de gjort en flicka med barn . . .
Hälsar vänligen
Maud

2014-03-21, 12:26
Svar #6

Utloggad Lisbeth Jolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 16:00
    • Visa profil
Oj då! Det var en ny aspekt. Jag vet att Bolin hade en bror A J E Bolin och jag har funderat på honom också men jag visste inte att han fördes til bilagan över obefintliga och just 1885. Då kan det ju lika gärna vara han som är fadern. Tack, nu går det inte att komma närmare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna