ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finna okänd fader  (läst 1093 gånger)

2006-10-12, 19:21
läst 1093 gånger

fredriksarve

Hej!
Har precis börjat med släktforskningen, och stötte nästan genast på problem. Det visade sig att min mormors pappa har en okänd fader. I födelseboken står det bara okänd, så jag vet inte hur jag ska göra, och om det överhuvudtaget finns möjlighet att få fram det.  
 
Tack på förhand,  
Fredrik

2006-10-13, 18:02
Svar #1

Utloggad Anki Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 12:22
    • Visa profil
Hej Fredrik.
Detta med okända fäder kan gäcka en till vansinne. Har man inget alls att gå på så brukar det vara ganska hopplöst tyvärr. Jag har hört att man kan kolla i domböcker för att se om det funnits någon rättslig del i frågan om faderskapet, ev om modern yrkat på underhåll eller liknande. Är osäker på exakt hur man söker men någon annan kanske vet. Jag har aldrig lyckats hitta någon på det viset men mina anor kanske var rörande överens om allting. *ler*
Lycka till.
Anki

2006-10-13, 20:21
Svar #2

fredriksarve

tack. Ska kolla upp det där .

2006-10-14, 15:51
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Fredrik!
 
Anbytarforum är ju en kollossal kunskapsbank. Ofta behandlas samma eller liknande ämnen under olika rubriker. Därför kan det vara en god idé att kolla vad som finns skrivet om ett specifikt ämne innan man lägger ut sin fråga.
 
Fader okänd är ett sådant ämne. Det har också berörts i Hur hitta föräldrarna till oäkta barn? i Hjälpavdelningen på RÖTTER.  
 
Detta är dock bara två exempel. Det finns flera som rör ämnet.
 
Vänligen,
 
Leif

2007-04-23, 15:51
Svar #4

Marcus Ekroth

Jag tror jag har kommit till en återvändsgränd när det gäller min morfar. Hans mor sade aldrig till någon (vad jag vet) vem pappan var, om hon nu visste själv. Jag förutsätter att hon visste eftersom morfar har en yngre syster, men de kan ju ha olika föräldrar. Och i födelseboken står det fader okänd vad jag vet, eftersom morfar föddes 1905 kan jag inte få tag på inskannade sidor från boken på internet.

2007-04-24, 15:39
Svar #5

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 15:23
    • Visa profil
Hej Marcus, hör av dig till aktuellt landsarkiv (eller pastorsämbete, om de inte har lämnat vidare än) och be att få veta vad som står i både födelsebok och församlingsbok.

2010-03-13, 18:12
Svar #6

Utloggad Nils-Eric Lövgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 14:27
    • Visa profil
Hur kommer man åt domböckerna?

2010-03-13, 19:41
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Om det gäller Göta hovrätt - jag ser att du är från Växjö - kan du kontrollera vad Arkiv Digital har fotograferat av domstolsarkiv. Det finns förteckningar länsvis på deras  sajt under Volymer och Övriga volymer.  
Annars är det NAD, Nationella Arkivdatabasen som gäller och sedan Landsarkivet eller RA & SVAR. Genom SVAR kan man hyra eller köpa mikrokort av domböcker.
 
Mvh
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna