ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Farmors mors far?  (läst 601 gånger)

2007-08-20, 20:22
läst 601 gånger

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
Jag har ett litet problem och undrar hur ni skulle tolka detta.
Min farmors mor Selma f 1886 som oäkta. Det står inget i födelseboken eller i hfl vem som är hennes far.  
Men för ca 3 år sedan när min farmor gick bort så hittade jag igen en del brev. I några av dessa brev försöker Selma få ut ett arv efter en man som heter Erik Gustafsson som dör troligast i början av 1935.
Selma skriver en fullmakt till sin man att han ska få föra talan samt hennes rätt bevaka, vid såväl bouppteckning som vid eventuell arvsanspråk, efter hennes avlidne fader Gustavsson.
Det finns även brev från två kvinnor adresserade till Selma. Den ena kvinnar skriver: Det intyg kan jag giva att denna Gustavsson talade om Selma som sin dotter och att han önskade att du skulle fara till sig och sköta om det han hade och honom och att jag var till dig med ett brev från honom det minns jag med vad det stod i det vet inte jag men att det var till hans dotter det sade han mig.
Den andra kvinnan skriver: Att Gustavsson skulle ha sagt. Jag bjudit min Selma att få det som är efter mig sedan jag är dö om hon vill komma hit och sköta om åt mej, men hon vill inte det.
Som jag ser det så försöker Selma få fram några vittnen som kan tala om att Gustavsson är hennes far. Vad jag vet så hade Gustavsson inga arvingar (förutom Selma då?).
Men vad jag har hört så fick inte Selma något arv efter Gustavsson för att det gick inte att få fram några bevis att denne Gustafsson var hennes far.
Nu till mitt problem. Jag tror ju att denna Gustafsson är hennes fader varför annars försöka få ut ett arv efter honom. Hur skulle ni tolka det skulle ni gå på att han var hennes far? Varför skulle två kvinnor skriva brev till henne och tala om vad de vet om hennes ev fader om han inte var det? Eller kan det vara ett rykte att han var hennes far?  
Detta är de enda spår jag har om vem som kan vara hennes fader. Hur skulle ni tolka det.
 
Jag har inte försökt att få ut bouppteckningen efter denna Gustavsson eftersom jag inte vet riktigt när han dog och är ej säker på när han är född.
 
Mvh
Camilla Åslund

2007-08-21, 13:03
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Camilla,
 
Börja med att ta reda på allt om denne Gustafsson: när och var han föddes och dog, bouppteckningen (hur stor var kvarlåtenskapen samt vem ärvde när inte farmorsmor gjorde det) samt övriga förhållanden under hela hans livstid. Se om det fanns någon sorts hinder för att Din farmorsmor och Gustafsson skulle gifta sig (han var gift/förlovad, de kom från mycket olika sociala skikt, han emigrerade strax efteråt (men återvände så småningom) etc.).
 
Kontrollera om Din farmorsmor och Gustafsson befann sig i närheten av varandra (samma gård, granngården etc) nio månader innan Din farmor föddes. Ja, helst under en längre tid naturligtvis. Kontrollera domböckerna där såväl Din farmorsmor som Gustafsson var bosatta; Din farmorsmor kan ha stämt Gustafsson inför domstol för att få ut underhåll. Det behöver inte alls ha varit just i samband med Din farmors födelse utan kan ha skett när som helst under hela hennes barndom och ungdom (upp till hon var 15 år).
 
Som indicier fungerar breven bra, men inte som bevisning. Men ju fler indicier man får, desto starkare blir bevisningen.
Breven kan få starkare bevisvärde om Du tar reda på mer om dem som skrivit dem. Var kanske någon av dem rentav släkt med Gustafsson (högre bevisvärde) eller kanske släkt med farmorsmor (lägre bevisvärde)?
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna