ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd---fosterbarn  (läst 1452 gånger)

2010-06-08, 12:34
läst 1452 gånger

Utloggad Johanna Valegård

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2010-06-09, 09:53
    • Visa profil
hej
undrar om jag kan få lite tips hur jag ska göra. Min ffm är f.1912-03-23 i Hova, västergötland. Moder Selma Emilia Persson f 1892-04-09 Hova. fader okänd. detta gör ju att vi ännu hellre vill ha reda på vem denne man kunde vara.
 
vi vet att Gunhild sedan blev fosterdotter till ett par i Tubberud (hova) där selma och hennes föräldrar även bodde. selma ska ha flyttat 1913-11-14 till kumla.
 
vet inte om gunhild sedan böev adopterad eller levde som fosterbarn. Kan det finnas någon info vid någon myndighet typ om hennes placering eller lämnade mödrar bara bort barn utan att det registrerades? vet inte hur man ska gå tillväga för att försöka hitta pappan.
 
Tacksam för hjälp
Johanna

2010-06-08, 22:55
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hejsan Johanna, ett alternativ som är värt ett försök är de kommunala arkiven. Om Gunhild blev fosterhemsplacerad i en familj utan anknytning till den egna släkten sköttes detta med stor säkerhet av de sociala myndigheterna i hennes hemsocken. Således sök i hemsocknens sociala arkiv, fattigvårds-, barnavårdsnämnderna. De olika fosterhemsplaceringarna följdes ofta upp med årliga inspektioner om hur barnet hade det.
Om jag förstår det hela rätt sä hör Hova till Gullspångs kommun, så hör med deras kommunarkiv vad som kan finnas. Min egen erfarenhet är att de kommunala arkivarierna ofta är väldigt hjälpsamma och tillmötesgående.
Adoptioner blev juridiskt möjliga från 1918 och de besluten finns i häradsrätten.
Lycka till önskar,
Calle

2010-06-09, 09:53
Svar #2

Utloggad Johanna Valegård

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2010-06-09, 09:53
    • Visa profil
Hej Calle
Tack så mycket för tipset. Just vad jag behövde. Vi tror inte att hennes fosterföräldrar är några släktingaar eller så. Ska ta och kolla upp detta. Kan ju vara värt ett försök i alla fall.
 
Än en gång Tack så mycket!
Johanna

2014-04-24, 10:08
Svar #3

Utloggad Anna-Lena Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 21:06
    • Visa profil
Hej, Jag undrar om någon kan hjälpa mig angående ett fosterbarn som jag hittat i släkten. I födelseboken står fader okänd, barnet står sedan registrerad hos min morfars farfar som fosterbarn. Han är född 1913 och hade efternamnet Lagerkvist. Församlingsböckerna är bara uppdaterade t om 1931 och då hette han fortfarande Lagerkvist. Däremot hittar jag honom senare i Sveriges Dödbok och då har han efternamnet Hjortsberg, vilket är samma som min morfar och hela hans släkt bakåt i tiden. Därför undrar jag om det är så att fosterbarnet adopterats på senare år och bytt namn, eller kan det vara så att min morfars farfar var den riktiga pappan och har erkänt detta? Jag har hittat en massa oäkta barn i släkten och ibland har det stått att fadern erkänt att han är fadern. Kan man lösa detta mysterium? Mamma har för sig att detta ska vara en halvbror, men har aldrig hört att han är adopterad.
 
/Anna-Lena

2014-04-25, 07:40
Svar #4

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Frågan är om denne Lagerkvist senare Hjortsberg har några barn? Om inte så bör du kanske kunna få viss klarhet i fallet genom att ställa en fråga till kommunarkivet i aktuell kommun, de har barnavårdsakter och liknande handlingar där du bör kunna få lite mer kött på benen.
 
Hälsningar
Suzanne

2014-04-26, 15:12
Svar #5

Utloggad Anna-Lena Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 21:06
    • Visa profil
Tack för hjälpen Suzanne.
 
/Anna-Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna