ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd, mor som dör i barnsäng  (läst 847 gånger)

2012-12-03, 08:30
läst 847 gånger

Utloggad Mikaela Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2014-11-11, 15:35
    • Visa profil
Hej, jag undrar om det finns någon möjlighet alls att hitta fadern till Per Johan, son till Maria Sofia Ersdotter.
Han föddes 1887 den 14/10 i Katarina, modern Maria Sofia dog den 22/10 och fadern är okänd och på ett ställe finns det inte ens något skrivet.
Det enda som står är att han är oäkta alltså född utanför äktenskapet. Modern arbetare I Wallby som piga.
Eftersom att hon dog 6 dagar efter födseln av Per Johan så kan man ju tänka sig att hon avled i barnsäng.  
 
Modern hette Ersdotter i efternamn och var född i Edebo, den 26/9 1864.
Kan man anta att Per Johans far hette Johansson då han senare antar det efternamnet eller får han efternamnet av sin fosterfar Karl August Johansson, byggnadsmästare från Rimbo ?
 
Alltså förblev Maria Sofia ogift.
Antar att det eventuellt är omöjligt att få reda på vem som är Per Johans far, men om någon här känner till något om dessa två eller har några tips så tar jag tacksamt emot hjälp.
 
Kanske bör tillägga att jag inte är i behov av hjälp att spåra Maria Sofias familj, det har jag redan gjort.  
 
Mikaela
 
(Meddelandet ändrat av Uppsalabo 2012-12-03 08:33)

2012-12-03, 23:38
Svar #1

Utloggad Mikaela Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2014-11-11, 15:35
    • Visa profil
Har nu noga studerat HFL för Håsta och Wallby för 1881 fram till 1885. Upptäckte då att Maria Sofia var piga hos sin syster och hennes familj, systern gifte sig med rättaren Johan Petter Haglund. Undrar nu om det eventuellt skulle kunna vara så att denne Johan Petter eventuellt är far tll Per Johan.  
Eller om det är någon dräng/gift man i Wallby.  
 
Detta är naturligtvis endast spekulationer, då det inte finns skrivet någonstans vem som är Per Johans far.

2012-12-04, 05:00
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Är det troligt att Charlotta Haglund skulle ha stått fadder vid sin systerson Per Johans dop om han varit son till hennes egen make? Det fanns nog fler karlar än han i Rimbo  och pojkens namn behöver inte vara några ledtrådar till faderns. Sannolikt kommer namnet Johansson från fosterfadern.
 
Se tidigare svar igår under » Stockholm » Församlingar » Katarina.
Hälsar vänligen
Maud

2012-12-04, 06:50
Svar #3

Utloggad Mikaela Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2014-11-11, 15:35
    • Visa profil
Nej, det är ju så klart inte särskilt troligt, har även tittat på drängar i Wallby.
Där fanns det en hel del att välja på. Men som sagt så kommer ju detta aldrig kunna bevisas men troligtast är Per Johans far kommer från Väddö eller Rimbo.  
Första tanken var att Per Johans efternamn kom från fosterfadern Karl August som var byggmästare.
 
Tack Maud, var kanske lite trött när jag skrev inlägget ovan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna