ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 april, 2012  (läst 2775 gånger)

2012-03-12, 16:27
läst 2775 gånger

Utloggad Eva Rindsjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 14:31
    • Visa profil
Hej Anton,
Tack för svaret.
 
Jag får leta i böckerna från Uppsala domkyrkoförsamling. Men i födelseboken står det bara fader okänd. Det kanske finns någon annan bok man kan leta i.
Moder står skriven som piga men jag vet inte var hon arbetade. Hon bodde på Skolgatan 45 i Uppsala och där finns ingen dräng som heter Karl.
 
Eva

2012-03-12, 17:53
Svar #1

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej.
 
En eventuell far till barnet behöver inte ha arbetat på samma gård som henne, utan det räcker om de bott inom samma församling, men jag skulle nog börja med att kolla de närliggande gårdarna. Har modern flyttat runt när hon arbetat som piga eller har hon varit hos en och samma arbetsgivare (bonde) hela tiden? Det du bör försöka att ta reda på är var hon vistades ungefär ett år före sonens födelse, där kan du eventuellt hitta någon ledtråd till en eventuell far.  
 
Om du har möjlighet att besöka landsarkivet i Uppsala så tycker jag att du ska göra det. Andra böcker man kan kika i är exempelvis konfirmationsböcker och bilagor till födelse- och dopböcker. Där kan det finnas uppgift om faderns namn och hemort samt eventuellt faderskapserkännande. Dessa böcker finns dock endast hos (i ditt fall) landsarkivet i Uppsala.

2012-03-13, 13:58
Svar #2

Utloggad Eva Rindsjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 14:31
    • Visa profil
Tack för tipset.  Jag får nog satsa på att göra en utflykt till Uppsala.

2012-03-13, 15:57
Svar #3

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
De kan ju också hjälpa dig med tips och förslag på var du kan hitta eventuella uppgifter om fadern. Annars rekommenderar jag att du köper/lånar boken fader okänd skriven av Elisabeth Reuterswärd, som finns att köpa här i Rötters bokhandel. Där finns många tips om vilka källor man kan använda sig av, samt vilka lagar som gällde under olika tidsperioder.

2012-03-13, 16:03
Svar #4

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag har också ett fall av okänd fader som jag önskar hjälp med. Vad tror ni om detta? I Burträsk C:7 (1863-1882) sid. 55 årsnr. 133 hittar ni Olof Ludvig f. 18/9. Som fader står Per Anton Lundström, men han är överstruken. Hur tolkar man det? Kan det vara så att Per Anton nekat till faderskapet och att hans namn därför blivit överstruket eller kan det ha varit prästens egen teori?
 
Noterbart är att modern till Olof Ludvig arbetade hos nämnde Lundström som piga och var en syster till hans då avlidne hustru. 1871-03-07 föder hon en dotter vid namn Hilma Johanna (se sid. 85 årsnr. 18 i samma volym) som senare bär efternamnet Lundström. Ingen far står antecknad i födelse- och dopboken. Vad tror ni, kan Per Anton vara fadern till dessa bägge barn trots allt? Jag tycker att det verkar lurt. Hur tar jag reda på detta? (Ingen bouppteckning verkar finnas efter honom).

2012-03-16, 17:56
Svar #5

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej!
 
Nils Petter Eriksson föds i Uttersjön 18450918 som som till Barbro Christina Dyhr och okänd fader. Min fråga är om ngn känner till faderns identitet. Jag har ej funnit fallet i domböckerna för HT 1845. Kanske kyrkoräkenskaperna kan ge någon ledtråd? En misstänkt är Erik Anton Andersson f. 18240126, som är bosatt på samma gård som modern ifråga under tiden för befruktningen (Nolbyn sid. 258) och sedan flyttar vidare till samma gård som hon (Nolbyn sid. 269).
 
Modern gifter sig f.ö. två gånger: 1849 med Nils Jonsson och efter dennes död med Olof Persson 1857. Ingen av dessa har alltså givit upphov till Nils Petters patronymikon, så ej heller moderns far, som hette Per Persson Dyhr. Man kan således anta att fadern hette just Erik, eller möjligen NN Eriksson.
 
Under en kort period på 1870-talet (då bosatt i Skellefteå lfs) har Nils Petter också efternamnet Ahlbom.
 
PS. Efter att ha kikat på ditt fall, Anton, så tyder det mesta på att Per Anton Lundström är fadern: 1) Hans namn i fb, om än överstruket av uppenbara skäl. 2) Den geografiska och sociala närheten. 3) Det faktum att Hilma Johanna sedermera tar hans efternamn. Men visst, helt säker kan man ju inte vara. DS.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-03-16, 18:30
Svar #6

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej!
 
Gustaf Ludvig Eriksson f. 18190202 i Bure 4 och hans hustru (gifta 18451005 i Skellefteå lfs), Anna Lovisa Burstedt f. 18220306 i Norrböle är båda födda med okända fäder. Gustaf Ludvigs mor var Maria Jonsdotter f. 17931210 i Hemmingsmark, Piteå (BD)och död ogift 18700121 i Skellefteå lfs. En misstänkt far är Gustaf Eriksson, f. 17930919 i Skellefteå lfs, som bor på samma gård (Frostkåge 7) som modern under tiden för befruktningen. En annan är Erik Olofsson Burstedt i Bure 7, hos vilken modern bor en kort tid då sonen föds. Frågan är vilket som är troligast utifrån gängse namngivningsseder. Vilket var vanligast under denna tid, att en oäkta son fick samma/delvis samma förnamn som sin biologiske far eller att sonens patronymikon togs efter faderns förnamn?
 
Anna Lovisas mor är Brita Stina Jonsdotter Burstedt f. 17851009 i Skellefteå lfs. Avsaknaden av patronymikon gör det dessvärre omöjligt att här finna någon misstänkt far på namnbasis.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-03-16, 19:40
Svar #7

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Kristian!
Häradsrätten kan ha tagit upp fallet senare än 1845, det behöver inte ha skett samma år som barnet föddes. Kyrkoräkenskaperna kan vara värda att titta i om Barbro Christina kanske har betalat böter för lönskaläget.  
 
Faktum är att denne Barbro Christina var en syster till Anders Persson Blylod född 1825-12-11.  Han var min mormors morfars far. Som svar på din fråga så vet jag ej vem som är fadern till Nils Petter Eriksson, men jag har inte forskat om det heller. Vet du förresten när deras bror, Per Persson Sandgren född 1823-03-21 avlider?  
 
Ja, jag tror också att Per Anton Lundström är fadern, baserat på de tre skäl som du nämner. Dock så har jag aldrig tidigare sett att fadern varit överstruken i födelse- och dopboken, jag tycker inte att orsaken till denna överstrykning är uppenbar, snarare märklig. Jag tycker dock att dessa tre skäl är för svaga för att man ska anteckna Per Anton som fadern i släktträdet. Förhoppningsvis kan jag hitta någonting som styrker detta, kanske i någon dombok.

2012-03-16, 23:58
Svar #8

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej Anton!  
 
Tackar, jag ska kika närmare i nämnda arkiv vid tillfälle.  
 
Aha, då är vi således sexmänningar. Babsan är min farmors morfars mor. Kul!  
 
Vad gäller Per Persson Sandgren flyttar denne med familj till Ytterstfors (AC) 1856. Han återfinns i hfl på sidor 59 (AI:2) resp. 65 (AI:3). År 1868 flyttar han till Kungariket Danmark (OBS: svårtytt), där han tydligen dör samma år. Dessvärre finns ingen flyttningslängd för socknen detta år.  
 
Överstrykningen var ju nödvändig rent juridiskt, därav det uppenbara. Håller med dig om att själva inskrivningen av faderns namn ter sig lite märklig, även om jag stött på liknande fall tidigare. Min tolkning är att fadern var känd för prästen och att denne sin vana trogen plitade in även hans namn, för att strax därpå inse det olämpliga däri.  
 
Anmärkningsvärt är hur många oäktingar som föddes just i Skellefte-trakten under denna tid. Av fyra kända fall i hela mitt träd kommer inte mindre än tre därifrån. Var folk allmänt mer bångstyriga eller kanske rentav ärligare där?

2012-03-17, 00:12
Svar #9

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Kristian!
 
Ja, trevligt att vi är släkt. Världen är liten ibland.  
 
Jo, jag har sett anteckningen om att familjen flyttar till Danmark. Per står ju noterad som död 1868 på resan, alltså troligtvis under resan till Danmark, men jag har dock inte lyckats att hitta honom i dödboken för detta år, vilket jag tycker är märkligt. Hans hustru och barnen flyttar sedan tillbaka till Skellefteå landsförsamling några år senare, tror jag. Har inte forskat så mycket kring detta ännu.
 
Ja, det har du nog rätt i att den var nödvändig rent juridiskt. Visst kan det vara så att prästen var känd för prästen och att han därför noterade honom som fader. En annan teori kan ju vara att modern Greta Charlotta angav honom som barnafader, men att Per Anton nekade till detta och att hans namn därför överströks. Det kanske vore värt att kika i domböckerna?
 
Tja, det beror väl på vilken eller vilka församlingar man jämför med också. Skellefteå landsförsamling var ju vid denna tid en mycket stor församling, jämfört med exempelvis landsbygdsförsamlingar som Lövånger eller Burträsk. Bland andra just nämnde Per Anton Lundström föddes faktiskt 1825 i Burträsk som oäkta son, fadern är jag osäker på vem det är.

2012-03-17, 17:32
Svar #10

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej Anton!
 
Ja, jag har forskat rätt mkt på den grenen, så säg till om du behöver hjälp längre bak.
 
Såvitt jag kan se så var det bara Per Sandgren själv som flyttade till Danmark.
 
Visserligen avkriminaliserades lönskaläge 1864, men då och då förekommer fall även därefter, i händelse av att modern stämt den förmente fadern för uteblivet underhåll. Hur är det med kyrkoräkenskaperna? De måste läsas på plats på Landsarkivet eller finns de på SVAR?
 
Jo, det är sant men just denna period verkar också rent proportionellt ha varit en okristlig sådan i detta avseende.

2012-03-17, 17:46
Svar #11

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Kristian.
 
Okej, jag tackar för erbjudandet och lovar att återkomma om jag behöver hjälp med det.  
 
Enligt Yttersfors AI:3 (1861-1870) sidan 65 flyttade hela familjen till Danmark.  
 
Ja, visst hände det att modern stämde fadern även efter 1864, det var nog inte jätteovanligt. Absolution skedde ju även efter 1864. Vissa kyrkoräkenskaper finns på SVAR:s hemsida, bland annat de för Burträsks församling. Det bästa hade ju givetvis varit om man haft tillgång till domböckerna (saköreslängderna) eftersom de ju kan ge mer information än kyrkoräkenskaperna, men de finns nog endast hos Landsarkivet i Härnösand. I Burträsk församlings kyrkoräkenskaper finns bl.a. Per Anton Lundströms mor som betalade 32 daler (?) till kyrkan 24 juni 1825, en dryg månad efter Per Antons födelse.

2012-03-17, 18:15
Svar #12

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej igen!
 
Tack själv! Inte var dag man stöter på andra entusiaster som man dessutom är släkt med.
 
Ja, nu ser jag det. Skummade igenom med ett halv öga när jag kollade senast.
 
Förslagsvis kan du ju kika lite närmare på de ev. män som vid samma tid betalat det dubbla, alltså 64 daler. Troligen står fadern att finna bland dessa.
 
Jag har själv lånat hem domböckerna för Lövånger 1845 resp. Skellefteå 1817 samt 1822 på mikrofilm, så du kan säkert göra detsamma med Burträsks diton. Saköreslängderna finns längst bak.

2012-03-17, 18:19
Svar #13

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej.
 
Nej, det är inte varje dag man stöter på en släkting.  
 
Ja, jag får göra det, men bara för att hon betalar för lönskaläget behöver väl inte fadern ha gjort det också eller?
 
Okej, har du beställt dem via SVAR:s hemsida eller? Det kan jag säkert göra, men jag har dock ingen mikrofilmsläsare. Jo, jag har förstått att saköreslängderna finns längst bak och kan fungera som ett register till domboken.

2012-03-17, 18:55
Svar #14

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
I och med att modern betalat böter torde fallet ha tagits upp i domboken och pekat ut/dömt även fadern. Fadern hade nämligen att betala det dubbla. Men visst, fadern kan ju ha svurit sig fri eller tillhört någon annan domsaga eller av ngn annan anledning inte stå med.
 
Japp, de flesta bibliotek har dock mikrofilmsprojektorer. Det är i sanningens namn ett ganska träligt arbete, men desto roligare när man väl hittar nåt av värde. Helt klart värt ett försök för att förhoppningsvis bli några genealogiska grubblerier fattigare.

2012-03-17, 18:57
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anton, det blev för stort bötesbelopp. Barnets moder betalade 32 skilling, och den inblandade mannen det dubbla, alltså 1 daler 16 skilling, och detta till den kyrka inom vars sockengränser brottet begåtts.

2012-03-17, 19:05
Svar #16

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Tack för informationen Kristian!  
 
Elisabeth: Menar du att bötesbeloppet blev för stort för att tas upp i kyrkoräkenskaperna eller vad menar du?  
 
Vad jag menade var att vid denna tid, (1825) var det ju fortfarande straffbart att föda barn utanför äktenskap, så kallat lönskaläge. Att modern då betalade böter för detta är ju självklart av den anledningen och då behöver väl inte modern ha stämt fadern i det avseendet? Hade detta dock skett efter 1864 hade jag dock förstått vad ni menar, eller är det jag som har missat någonting?
 
Visst har du rätt i att de flesta bibliotek har mikrofilmsprojektorer, så även mitt lokala bibliotek. Jag får se om domboken/domböckerna som jag söker efter går att låna hem, annars får jag väl be Landsarkivet att kika i domböckerna åt mig.
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-03-17 19:07)

2012-03-17, 19:21
Svar #17

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Det handlade om 32 skilling, inte 32 daler.  Misstänker att det var det som åsyftades.
 
Det är sant, men även den i fallet utpekade fadern fick ju böta. Före 1855 föll ju formellt sett alla lägersmål under allmänt åtal, alltså vare sig modern ville eller ej.

2012-03-17, 19:56
Svar #18

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Okej, fel av mig. Daler är alltså mer än skilling. Någon som vet hur mycket 32 skilling motsvarar idag?  
 
Var det inte före 1864 du menade? Okej. Eftersom modern har fått böta och att detta noterats i kyrkoräkenskaperna, då är det väl troligt att ärendet också tagits upp i domboken, inte sant? (Som du spekulerade i Kristian).

2012-03-17, 20:20
Svar #19

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
En skilling motsvarade 1/48 riksdaler. En daler 1820 motsvarar 79 kronor i dagens penningvärde. En stalldräng tjänade 7 daler i månadslön (!):  
 
http://www.sparbankenenkoping.se/om-banken/175-ars-jubileum/var-historia/index.h tm
 
1864 avkriminaliserades det slutgiltigt, men redan 1855 togs det allmänna åtalet bort. Är själv dock inte helt på det klara med vad som gäller här, mer än att lägersmål före 1855 definitivt var åtalbart.
 
Jag skulle absolut ögna mig igenom domböckerna för den aktuella tiden. Få kickar torde vara större för en släktforskare än att lyckas knäcka en oäkting.  
 
Lycka till!

2012-03-17, 21:30
Svar #20

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Tack så mycket för förklaringen om hur mycket en daler och skilling är värd idag. 7 daler i månadslön är ju helt otroligt lite! Det blir ju ungefär 500 kr, (i dagens penningvärde), i månadslön.
 
Det har du nog rätt i. Jag har ett flertal oäkta barn som saknar fäder, som jag skulle önskat att jag hittat. (Jag har dock inte lagt ner några större resurser ännu på att försöka hitta dessa). Jag får väl ögna igenom domböckerna, men jag måste nog först lära mig att läsa texten som skrevs på den tiden. Kyrkböckerna (husförhörslängder och liknande) går ganska bra att läsa, det var ju lite tydligare skrivet i dessa samt inte alls lika ihoptryckt. Vissa bouppteckningar från början av 1800-talet/slutet av 1700-talet kan vara svåra att läsa tycker jag. (Jag är nog för ung för att vara van vid den typen av skrivstil), men det är väl som med allt annat, man lär sig så småningom.  
 
Tack så mycket, lycka till du också med att hitta fadern till Nils Petter Eriksson.

2012-04-03, 13:22
Svar #21

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
En liten uppdatering angående Per Anton Lundström och hans eventuella fader. Jag fick i dag svar från Landsarkivet i Härnösand och de har inte hittat någonting i saköreslängderna för åren 1825-1826, gällande Per Anton Lundströms ev. fader. Detta tycker jag ju är konstigt eftersom det ju föll under allmänt åtal fram till år 1855. Vad tror ni kan vara anledningen till att det inte finns med?
 
Enligt Landsarkivet kan lika gärna de 32 skillingarna gälla ex. betalning för dop eller kyrkotagning. Kyrkotogs verkligen ogifta/icke trolovade mödrar (kvinnor)? Om det gäller dop så borde ju alla betalningar för dop ha registrerats i kyrkoräkenskaperna tycker jag... Är det någon som vet om det är möjligt att hitta orsaken till att modern fick betala dessa 32 skillingar? I kyrkoräkenskaperna har jag inte hittat någon orsak. De finns på bildid: C0034007_00117 om ni har tillgång till abonnemang hos SVAR.
 
Tacksam för hjälp och tips!

2012-04-08, 18:35
Svar #22

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Ingen som har något tips på vilka ytterligare källor jag bör kika i för att hitta eventuell information om Per Antons far?

2012-04-10, 10:18
Svar #23

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Jag har en anfader med okänd fader. Född 1821 i Dalkarlsberget. Jag har letat igenom saköreslängderna för 1821 0ch 1822 utan att hitta att föräldrarna bötfällts. Skall jag fortsätta att leta i domböcker längre fram?
Glad pensionär

2012-04-10, 14:16
Svar #24

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Ja, i mitt fall skedde lönskaläget i Burträsk församling och det blir ju i Burträsks tinglags häradsrätt man ska leta då. Men om ärendet inte finns med i saköreslängden, som i mitt fall, hur stor är då chansen att det finns upptaget i domboken trots allt? I så fall måste väl modern ha stämt fadern och krävt honom på fosterstöd till barnet.

2012-04-10, 15:48
Svar #25

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-07-03, 15:51
    • Visa profil
Anton !
 
Jag kan bara tala av egen erfarenhet men har några oäkta anor som inte har nämnts i sakörelängden och även har några tagit ganska lång tid innan häradsrätten behandlat det. En av mina anor var född vid jultid 1712 men kom upp för tinget först 1714 och andra gång 1715.
 
Bengt

2012-04-10, 16:20
Svar #26

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Ok, men ärendet togs upp först efter begäran från modern? Var det så i ditt fall, Bengt? Oj, kan det dröja så länge. Fick du leta i hela domboken då eftersom din ana inte fanns med i saköreslängden?

2012-04-10, 16:49
Svar #27

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-07-03, 15:51
    • Visa profil
Jag har inget fall där modern stämt in fadern utan i ett fall var det länsmannen, i ett annat var det fadern till pigan, hur märkligt det än hörs, och i ett fall sockenprästen då han inte ville döpa barnet.
Att läsa domböcker tycker jag bara är intressant, har hittat massor bara genom att helt förutsättningslöst gå igenom dessa. Allt från vittnesmål till arvstvister, förmyndarskapsdokument, gårdaköp med mera som mina anor varit inblandade i, och vem vet, du kan kanske även hitta andra intressanta uppgifter om dina anor.
 
hälsar Bengt

2012-04-10, 20:46
Svar #28

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Då förstår jag att jag måste titta i fler domböcker. Tack för svaret.
Glad pensionär

2012-04-10, 23:53
Svar #29

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Okej, tack Bengt för tipset, jag får väl vänta tills domböckerna indexeras/fotas och läggs ut på nätet.  Chansen finns alltså att ärendet är nämnt i domboken trots att det inte finns med i saköreslängden för år 1825?
 
Det är säkerligen intressant läsning, men jag måste nog träna på att läsa gammal skrivstil först. Vissa bouppteckningar kan vara svåra att läsa tycker jag, hfl. är ju lättare, det är mindre text där. Gårdköp och förmyndarskap tas väl upp i småprotokollen? Där har jag i alla fall sett sådana.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna