ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-06  (läst 2388 gånger)

2003-04-13, 10:21
läst 2388 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Hej Anita,
frågor som den du ställer tycks mig ha ett samband med de digitala antavlorna som, vad jag förstår (rätta mig för all del om jag har fel) erbjuder ett begränsat utrymme för noteringar.
 
För egen del har jag (trots att jag inser att jag nog borde) ännu inte överfört min forskning, nedskriven sedan början av 80-talet på gammalt hederligt papper och förvarad i pärmar, i modernare form.
 
För mig har det alltid varit självklart att nogsamt notera varenda uppgift som jag kunnat inhämta från levande personer som haft något att berätta om min släkt. Och min erfarenhet är att de uppgifter jag fått på detta sätt oftast visat sig riktiga i de fall de kunnat kontrolleras.  
 
Uppgifter om barnafader där faderskapet inte är erkänt är enligt min bedömning högst relevanta. Barnets moder och närmast anhöriga visste i de allra flesta fall vem fadern var. Det finns alltså all anledning att för egen del, och för sina ättlingars del, notera dessa vittnesbörd, ordagrant och med alla detaljer - naturligtvis med reservationen att uppgifterna inte kunnat styrkas.
 
Själv har jag ett motsatt problem: en man erkände faderskapet till min mor först när hon var fem år gammal. Eftersom mannen och min mormor var bosatta på olika håll och sannolikt bara träffats en kortare tid under en resa, och min mormor dessförinnan fött åtta utomäktenskapliga barn, betraktar jag inte  erkännandet som tillräckligt bevis för att mannen i fråga verkligen var min morfar. Trots mina tvivel har jag tagit kontakt med min mors eventuella halvsyskon (som inte kände till att deras far erkänt faderskap till ett utomäktenskapligt barn) och av dem fått foton på mannen. Jag har också utforskat hans anor ett antal generationer.  
 
Eftersom det i min mors fall finns ett faderskapserkännande bör väl denna min forskning anses seriös och uppgiften om min morfar säkerställd. Men själv är jag långt ifrån övertygad, och skälen till detta har jag också noterat i mina papper - med tanke på mina barn och barnbarn.
 
Det är ju - förmodar jag - främst för våra efterlevande vi gör vår forskning. Och jag tror att för våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn är eller blir så småningom det mest intressanta och värdefulla just de levande berättelser om våra förfäder som vi kunnat vidarebefordra från personer som kände dem.  
 
Mitt svar på din fråga om du kan skriva in den inofficielle fadern i din antavla blir alltså: det avgör du själv - med tanke på för vem du upprättar antavlan. Självklart måste källan/källorna anges och notering göras att faderskapet inte är erkänt. För dina efterlevandes skull: skriv ner en mer detaljerad redogörelse för varifrån uppgifterna kommer, vad de grundar sig på, hur uppgiftslämnarna var släkt med eller kände modern, och allt vad de i övrigt kunnat berätta om henne och den förmodade fadern.  
 
Och självklart finns det ingenting som hindrar att du fortsätter din forskning i mannens släkt.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-04-13, 12:06
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Maud för ditt utförliga svar!
Jag känner mig styrkt att jag kan fortsätta forska på den okände/kände faderns anor trots avsaknaden av skriftliga bevis för att fadern är den rätte.
 
Jag har mina antavlor både i pärmar och i en databas, och hitintills har utrymmet räckt till i databasen. Vad jag förstår finns det ganska mycket utrymme att dokumentera i det släktforskningsprogram jag använder (Holger), så det är inte där problemet finns.
 
Jag har också noggrant dokumenterat de muntliga källornas namn och i mitt fall har jag också lyckats skaffa ett par kort av den förmodade fadern, som åtminstone ett av dem, utseendemässigt styrker att det rör sig om far och son.
 
Jag har dock hitintills inte forskat mer än till faderns föräldrar. Jag har känt ett motstånd eftersom det inte funnits skriftliga källor och delvis genom att många i familjen inte öppet velat tala om den far som alla, trots allt, tyckts ha känt till. Kanske har det också funnits en skamkänsla i familjen, eftersom fadern och hans familj har bott i samma samhälle som de två övergivna barnen och deras mor. Vad jag vet hade inte fadern någon som helst kontakt med sina barn efter det han bildade ny familj. Detta skapade nog en antipati mot fadern som gjorde att det inte var tillåtet att tala om barnafadern.
 
Jag kan dock numera (barnen var födda i början av 1880-talet)inte se något hinder att dokumentera vad jag känner till om denne okände fader även om jag hitintills inte haft anledning att publicera och delge det för andra än den inre familjekretsen.  
 
Min fundering om det seriösa att forska vidare grundar sig nog mycket på att jag, vad jag minns, inte sett någon publicerad anlista där man grundat en uppgift om den okände fadern på muntliga källor. Man jag kanske har fel?
 
Glad Påsk!
Mvh Anita

2003-04-15, 15:51
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Med anledning av de senaste inläggen vill jag gärna ge ett färskt exempel på att muntliga uppgifter om faderskap ibland måste betraktas som mer trovärdiga än de dokumenterade.
 
Jag är sedan en tid sysselsatt med att försöka  hjälpa en i utlandet bosatt vän att hitta svenska, nu levande släktingar. Jag fann att en bror till vännens far - vi kan kalla denne bror Gustaf - erkänt faderskap till en utomäktenskaplig son, född på 20-talet. Igår lokaliserade jag en son till denne uä son och ringde honom. Och han berättade att hans farmor - drygt 50 år senare - på sin dödsbädd bekänt för hans far att hon lurat Gustaf att erkänna faderskapet och att hon även avslöjat vem som var den riktige fadern.
 
Det finns väl bara en sak som är säker vad gäller faderskap, oavsett om modern var gift eller inte: att vi så gott som aldrig kan vara 100-procentigt säkra.  
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-04-15, 23:19
Svar #3

Utloggad Sven Olof Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2016-03-09, 17:01
    • Visa profil
Hejsan !
Jag har en släkting med okänd fader, och behöver tips om hur jag går vidare.
Hon (Johanna Sofia Ersdotter) föddes i Nora (T)1843-01-23 av modern Sara Nilsdotter. Jag har sökt i hfl hela vägen utan att hitta någon trolig fader. Jag har även sökt i domstolsprotokoll (saköreslängder) för att ev. hitta något, men inget napp. Jag ser som sista möjlighet att åka till landsarkivet i Uppsala för att söka i kyrkans räkenskaper. Finns det några andra möjligheter att kunna finna hennes far ?
Sven Olof Svensson

2003-04-29, 23:41
Svar #4

Lise Eskildsen

Hej.
 
Jeg søger en ukendt far til Johanna Mathilda f. 18670404 i Urshult. Hun var tvilling men hendes søster var d?dfødt.
 
Moderen var Martha Carlsdr. ugift, bosat Hunnamåla Pag 944. 37 år.
 
Er der en som vil være behjælpelig og se om det var muligt at finde hans navn,måske i barnmorskeprotokollen.
 
På forhånd tak Lise Eskildsen.

2003-04-30, 09:41
Svar #5

Utloggad Bernt Ekholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2019-03-06, 16:29
    • Visa profil
Min farfar född 1887 var oäkta. Hans mamma pigan
Lovisa  Eriksson arbetade då i Kila Västmanland.
Underligt nog heter min farfar Gustavsson i efternamn trots att han aldrig visste vem som var hans far.(1877 var ju för sent datum för att medföra något straff  för föräldrar till utomäktenskapliga barn , så i domboken finns väl inget).
Kunde man ta ett nytt efternamn utan vidare ca. år 1900 , eller måste något annat ligga bakom?
Mvh/Bernt Ekholm

2003-04-30, 14:33
Svar #6

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej Bernt.
Min farmor var född oäkta år 1891. Hennes mamma försökte under flera år att få s k barnuppfostringsbidrag från fadern, så jag hittade pappans namn i domboken! Så jag tycker du skall försöka med domboken ändå.
Hälsningar
Susanne

2003-05-01, 07:59
Svar #7

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag ska försöka med domboken för jag har också en okänd fader.Född 1895.
(Örsås, Svenljunga, Borås, är möjliga hemorter för fadern)
Men Susanne, från vilken myndighet beställer jag utdrag ur domboken?

2003-05-01, 15:17
Svar #8

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Du får nog ringa Landsarkivet för där finns i alla fall böckerna. Ring dit och fråga.
Hälsningar
Susanne

2003-05-04, 20:29
Svar #9

Lise Eskildsen

Hej.
 
Jeg kan se at mit indlæg som står højere oppe på siden, har jeg skrevet i det forkerte forum.
Så jeg skriver det om på ny et andet sted.
 
Mvh. Lise.Eskildsen.

2003-06-17, 09:40
Svar #10

Lena Augris Svedman

Jag undrar hur jag skall ga till väga for att hitta fadern till min farmors far, Carl Bernhard Sandström, f. i Ardre pa Gotland  1851-4-27. Hans far är okänd, moder Anna Pettersson var och arbetade som piga hos bonden vid 9/32 hemman Kopings i Ardre. Hon var i tjänst minst åren 1845 - 51 då hon med hennes 2 oä barn (hon födde en son, Anders Petter Edvard 1847, ocksa av okänd fader) ej fick stanna i tjänsten längre och fick leva som inhysispiga till 1854 då hon gifte  sig med kusinen Lars Petter Sandström. Om Bernhard och hans bror blev adopterade eller om han bara fick ta fosterfaderns namn är inte känt. Han blev sedermera sjökapten och dog 1920. Han gifte sig med Wilhelmina Charlotta Hallin och fick 8 barn.
Jag är tacksam för alla slags tips.
Lena Augris Svedman
JP-AUGRIS@wanadoo.fr

2003-07-08, 17:05
Svar #11

Jessica Svensson

Hej!
Sven-Olof skriver ovan att sista utvägen blir att söka i kyrkans räkenskaper. Vad står i dessa böcker? Jag antar att de är indelade efter församling, men vad har räkenskaperna med oäkta barn / okända fäder att göra?
 
Kan ngn förklara denna källa?!
 
Mvh
/JS

2003-07-08, 20:04
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jessica, det var ett brott att få barn utan att vara gift, och pigan blev oftats dömd att betala böter. 32 skilling av dessa böter skulle betalas till den församling där brottet begåtts. Hade den inblandade mannen erkänt sitt brott, så skulle han betala dubbelt mot flickan till samma kyrka.
 
Tittar man nu i kyrkoräkenskaperna, som finns i allmänhet för varje socken, i dettas kyrkoarkiv, så kan man (om man har tur) hitta den oäkta modern nämnd som betalare en viss dag, och kanske en dräng som betalar dubbelt vid samma datum, då har man ett par antagliga föräldrar, och kan sedan också gå in i lämplig häradsrätts dombok och hitta rättegången mot dem.
 
Du kan läsa mer på Rötters sida om  oäkta barn.

2004-01-06, 23:43
Svar #13

Utloggad Karin Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2019-01-26, 10:23
    • Visa profil
Hejsan
 
Jag har ett STORT problem. Jag har inget namn på min pappa alls min mamma, moster, grannar osv vägrar säga vem det är, varför vet jag inte. JAg har tjatat på min mor men hon vägrar inte ens om jag skulle dra henne inför rätten som hon säger. Och grannarna säger att de vet vem det är men de vill inte säga för min mamma sa det i förtroende. I mitt födelse attest står det: ärendet är ej fastställt. Och utredningen gav inget heller, de hade intervjuat folk men de ville inte säga nåt. Det är så tomt i mitt släktträd vill ju veta hur ska jag göra?

2004-01-07, 06:55
Svar #14

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Karin,
om jag förstått dig rätt har det alltså gjorts en faderskapsutredning, som misslyckats på grund av att varken din mor eller andra som tillfrågats velat uppge din fars identitet.
Och denna ovilja kvarstår i dag. Därmed har du ingen möjlighet att i något arkiv finna din far. Enda sättet är att någon som vet ändrar sin inställning och berättar.
 
Släktingar och vänner/grannar, som känner till saken men som av hänsyn till din mor inte vill berätta, bör du inte försöka övertala. De kan - om de vill bevara sin heder - inte svika ett förtroende.
 
Den enda du kan kräva svar av är din mor. Hennes uttalande, enligt dig, att hon inte ens om du skulle dra henne inför rätten skulle avslöja din fars identitet, tyder på att hon har synnerligen goda skäl att hålla den hemlig.
 
Samtidigt: vi har alla, såvitt möjligt, rätt att få veta vårt ursprung.  
 
Det enda råd jag kan ge dig är detta:
Förklara för din mor att du accepterar att hon idag inte vill berätta vem som är din far. Men förklara också vad det skulle innebära för dig om du aldrig skulle få klarhet - det rör ju din egen identitet: vem var min pappa?
Och be din mamma, om hon fortfarande inte vill berätta, att skriva ner de uppgifter hon har om din far, lägga pappret i kuvert, försegla det och förse det med påskriften Öppnas efter min död. Alternativt att hon genom ett brev, att öppnas efter hennes död, löser släkt och vänner från deras tysthetslöfte.  
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2004-02-01, 17:07
Svar #15

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Hej
Jag är lite nybörjare på detta ämne. Har nu kört fast på min ffm hon var sk oäkta. Hur ska jag kunna finna honom. Jag skulle tro att det är omöjligt då hon som barn lämnades bort till ett par som tog hand om henne. Vi har hittat hennes mamma som hette Selma Emilia Persson f.1892-04-09 i Hova, västergötland.
 
Tacksam för hjälp
Johanna

2004-02-01, 19:40
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Johanna, om du läser äldre inlägg i den här diskussionen så får du en rad tips och länkar till hur du kanske kan hitta något om din ffm:s föräldrar.

2004-02-03, 22:09
Svar #17

Ulrika Johnsson

Hej.
Jag har en oäkta född i Adolph Fredric/Sthlm 1827: Carl Johan, Modern okänd 29 år. Nu är det så att jag tagit reda på vem modern är och att hon, vid Carl Johans födsel varit änka i ca. 3 år. Hon föder CJ som boende hos en barnmorska. 3 år senare gifter hon sig med en Hultgren som ca 4 år senare, vid moderns sjukdom, lämnar in CJ Säfbom på allmänna barnhuset samtidigt som han skriftligen adopterar CJ (..den omnämnde min adopterade son..) och CJ antar därmed namnet Hultgren.  
Det känns inte som att Hultgren är CJ:s riktiga far när han lämnar bort honom och samtidigt adopterar honom.  
Finns det någon som har stött på något liknande fall och har kommit vidare på något sätt? Önskar i sådana fall få lite ideer om hur jag kommer vidare.
MVH/Ulrikia J.

2004-02-06, 21:47
Svar #18

Maja Kvist

Hej!
Är så less att inte kan komma vidare från farfar!!
Hans pappa är okänd??
 
Lite fakta om farfar:
Nils Einar Nilsson (nysätra)
F: 26/7 1912
D: 27/6 1978
Gift med Ebba Kristina Lindström den 11/10 1936.
 
farfars mamma:
Margareta Eugenia Nilsson
F: 5/11 1885 (Brände)
 
Finns det någon som har lust att hjälpa mig???
Är så less att leta efter honom!

2004-02-15, 22:10
Svar #19

Utloggad Anette Claesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2009-06-06, 19:36
    • Visa profil
Hej!
Vill komma vidare med att släktforska på min farmors sida. Min farmors far var nämligen okänd.
 
Lite uppgifter om det är ngn som vill hjälpa mig:
 
fm Svea Linn?a Elf född 1908-08-30 Linköpings domkyrkoförsamling. Död 1958.
 
fmm Klara Charlotta Elf född 1879-05-11 i Helgesta församling.
 
Hoppas dessa uppgifter är till hjälp om hur jag ska få tag i uppgifter om min farmors far.

2004-03-22, 10:35
Svar #20

Åsa Dahlström (Asa)

Hej! Min farfarsfarmor Maria Fredrika Dahlström 28/10-1832 i Strängnäs. Födde en son Karl Fredrik 8/2-1860 med en okänd far, jag vet inte vad man kan hitta pappan till sonen. Är det någon som kan förklara det för mig vad man kan leta någonstan.
 
MVH ÅSA

2004-03-22, 17:22
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Åsa!
 
Har du läst inläggen under den här rubriken?
 
Mvh /Leif

2004-03-24, 17:11
Svar #22

Erik P. O. Berggren

Jag söker domböcker för Gustaf Vasa församling, Stockholms län 1919  men också för Kimstad församling, Östergötlands län 1841.
 
Till vilket/vilka arkiv skall jag vända mig?
 
Med vänliga hälsningar
 
Erik P. O. Berggren

2004-04-28, 08:49
Svar #23

Henric Johansson

Hej !
 
Söker efter ett skilsmässomål mellan 1897-1912
och stämmning till barnuppfostringsbidrag under samma period.
Har kollat i dömböckerna för tidsperioden men hittade inget.
Fanns det ingen instans som arkiverade fallet även om det inte togs upp i rätten ?
Var kan man söka ? Letar efter min biologiske farfars far.
Alltså Ulricehamns stad 1897-1912

2004-04-28, 21:00
Svar #24

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Henric!
 
Det som kan vara aktuellt för dig är sociala myndigheternas handlingar.  
 
Stämning till barnuppfostringsbidrag är nog inte särskilt troligt vid denna tid. Efter 1865 var det inte straffbart med utomäktenskapliga barn. Däremot kan parterna ha ingått någon form av frivillig överenskommelse om ekonomiskt bistånd till modern, varvid faderns namn kan framgå.  
 
Föreslår att du vänder dig till kommunarkivarien i Ulricehamn för närmare besked om den typen av handlingar.
 
Lycka till!
 
Hälsar / Leif

2004-04-29, 14:23
Svar #25

Henric Johansson

Hej Leif.
 
Tack för tipset, kontaktade U-hamn kommun, och  
skall få tillgång till arkivet dock måste någon
följa med pga sekretess så får väl se när de
hinner...
 
///Henric

2004-04-30, 13:39
Svar #26

Utloggad Catarina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-06-21, 08:21
    • Visa profil
Hej!
 
Min mormor fick 1929 en dotter där fadern står som okänd. Barnet adopterades bort meddetsamma.
 
Jag har fått hjälp av kommunen där hon boddde att söka i barnavårdsnämdens handlingar. Men där fanns ingen uppgift om barnets far.
 
Finns det ytterligare sätt att söka efter fadern?
 
Tacksam för alla tips
Catarina

2004-04-30, 14:02
Svar #27

Henric Johansson

Hej !
 
Kolla i förlossningsjournalen om fadern finns antecknad.. Eller moderns läkar akt, på sjukhuset hon tillhörde..
 
////Henric

2004-05-06, 22:17
Svar #28

Erik P. O. Berggren

Här kommer ett långt inlägg.
Personen jag söker är ett barn som är fött utan en i födelseboken angiven fader. Hon och hennes mor flyttade runt efter födelsen och då barnet fyllt 9 månader bortadopterades hon.  
 
---------------------------------------------
---------------------------------------------
---------------------------------------------
 
(Information av personlig karaktär sedermera borttagen här; följande svar lämnas kvar då det har värde för denna avdelning.) //Anbytarvärden

2004-05-06, 23:53
Svar #29

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Hej Erik,
i detta fall är jag nog böjd att instämma i svaret från Sollentuna pastorsexpedition: Du ser ut att ha fått alla upplysningar som är möjliga i detta ärende. Däremot har de fel i sitt påstående att barnavårdsnämnden kan inte ha uppgift om fader om inte anteckning finns i födelse- och dopbok. Det kan barnavårdsnämnden mycket väl ha - jag har i ett flertal barnavårdsakter funnit uppgift om barnafader även då han i födelse-/dopbok anges som okänd. Barnets mor har då - kanske efter viss övertalning från barnavårdsmannen - uppgett faderns namn inför utsikten att få hjälp med att kräva honom på underhåll. (Att den uppgivne fadern verkligen är fader kan man förstås inte lita 100-procentigt på... men det kan man för all del inte göra vad gäller andra faderskap heller.)      
I det aktuella fallet finns ingen notering om barnets far vare sig i de kyrkliga eller kommunala arkiven, och därmed troligen inte heller i adoptionshandlingarna.
När de officiella källorna är uttömda återstår bara att försöka hitta en modern/barnet närstående person, eller en ättling till en sådan, som eventuellt har någon kännedom om saken.  
Men ibland - för att inte säga oftast - tvingas man konstatera att fäder till uä barn var och förblir okända.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna